Telmatochromis dhonti?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Telmatochromis dhonti?

    Såg ett fint par av Telmatochromis dhonti i helgen. Någon som har någon erfarenhet av dessa? Läser om dem att de ska vara aggressiva och de har ganska imponerande tänder så de ser ut att kunna vålla skada ordentligt om de vill det. De jag såg verkade dock bara försvara sin lilla håla. Vad säger ni? Inget sällskap till Frontosa? Någon som har erfarenhet?

    //Kaj
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    #2
    Personligen tycker jag dom ser ganska tråkiga ut men det är ju en smaksak.

    Varför inte Lelupi istället?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Jo, men nu är det ju jag som ska ha dem...
      Hade jag varit säker på att de passade in skulle jag tagit dem med mig hem omedelbart. Inget fel på Lelupin, kan mycket väl bli sådana också en vacker dag. Men jag har inte hittat några fina ex tycker jag.

      //Kaj

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Tycker de ser skitfräna ut. Skaffa fota filma som faen.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Jo, håller med, men nu var frågan om någon har erfarenhet av dem och kan ge ett omdöme om hur kompatibla de är med Frontosorna. Och då menar jag hur jävliga de är i sin aggresivitet - inte hur stor risken är för att Frotosorna äter upp dem, det tror jag inte de gör nämligen.

          //Kaj

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Har aldrig haft sådana själv, men jag vet att när de dök upp i Sverige första gången (under namnet T. caninus) så uppfattades de som svåra mot andra fiskar. Han jag kände som hade ett gäng, höll dem separat i ett ganska stort kar, om jag minns rätt. Han sa nått om "munnen full av tänder"... Om jag någonsin skaffar Tanganyikafiskar är det en art jag skulle vilja testa!

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              #7
              Precis som du säger, Lelupin kan vara svår att hitta riktigt fin. Jag menade inget negativt om ditt ev. val av fisk. Det är ju alltid kul att ha fisk som man är relativt ensam om. Det är ju inte helt enkelt att hitta sådana arter.

              Om den inte är en fenbitare så tror jag den skulle funka med dina Gibberosa. Om jag förstått det hela rätt så kan man nog utgå från att Dhontin kommer hålla sig till stenrösen och på så vis troligen undvika dina Gibberosors letande efter mat. Du har väl Ventralis med? Det bör funka med dem med eftersom dom är frisimmare och inte bryr sig om att gå i grottor och på så vis hålla sig ifrån Dhontins område.
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                Ursprungligen postat av Doktor-T
                Precis som du säger, Lelupin kan vara svår att hitta riktigt fin. Jag menade inget negativt om ditt ev. val av fisk. Det är ju alltid kul att ha fisk som man är relativt ensam om. Det är ju inte helt enkelt att hitta sådana arter.

                Om den inte är en fenbitare så tror jag den skulle funka med dina Gibberosa. Om jag förstått det hela rätt så kan man nog utgå från att Dhontin kommer hålla sig till stenrösen och på så vis troligen undvika dina Gibberosors letande efter mat. Du har väl Ventralis med? Det bör funka med dem med eftersom dom är frisimmare och inte bryr sig om att gå i grottor och på så vis hålla sig ifrån Dhontins område.
                De Neolamprologus leleupi som jag sett har antingen inte varit så gula och fina som jag vill ha dem eller så har det funnits andra betänkligheter i karet de gått i som fått mig att avstå. Men visst hade ett gäng knallgula leleupi varit fint!
                Jag har ju plöjt igenom artregister, forum och internet för att finna ut vad jag jag vill ha och Telmatochromis dhonti har inte fått mig att lyfta på ögonbrynen - förrän jag såg ett par live. Snygga (jo, faktiskt fin olivgrön färg), inte för stora, tufft utseende och attityd. Och frågan är alltså om de har lite för mycket attityd? Men intrycket jag fick när jag studerade dem var att de hade attityd inom ett väldigt begränsat område, 10-20 cm i diameter.
                Nackdelen med sällsynta firrar är ju att det finns väldigt lite erfarenhet av dem. Jag vill ju inte få in en tasmanisk djävul i karet som sliter mina Cyphotilapia Juvelerosa i stycken...

                //Kaj

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Jag har ingen erfarenhet av fisken, men har svårt att se att den ska slita tossorna i småstycken. Det som är jobbigt är väl om de är fenbitare, men annars borde det ju funka. Det är kul att testa med andra arter än leleupi. Den mixen är redan gjord och det är kul att prova på något som gör ens eget akvarium unikt och inte bara en kopia på alla andras. Så jag tycker du ska prova, i värsta fall får du väl lyfta upp dina moduler och fånga upp dem.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    I BTNboken står det att den inte är en bra akvariefisk och är en aggressiv fisk. Det skulle som sagd vara intressant o få info av några som har den fisken i sitt akvarium!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #11
                      Ursprungligen postat av johho
                      Jag har ingen erfarenhet av fisken, men har svårt att se att den ska slita tossorna i småstycken. Det som är jobbigt är väl om de är fenbitare, men annars borde det ju funka. Det är kul att testa med andra arter än leleupi. Den mixen är redan gjord och det är kul att prova på något som gör ens eget akvarium unikt och inte bara en kopia på alla andras. Så jag tycker du ska prova, i värsta fall får du väl lyfta upp dina moduler och fånga upp dem.
                      Jag har sett deras tänder joho...om de här firrarna vill kan de utan tvekan ta en rejäl tugga i t ex buken på en Frontosa. innan jag chansar vill jag försöka få lite input från forumets stora erfarenhetsbank och får jag inte den inputen så blir det sannolikt ingen dhonti i det karet.

                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      I BTNboken står det att den inte är en bra akvariefisk och är en aggressiv fisk. Det skulle som sagd vara intressant o få info av några som har den fisken i sitt akvarium!
                      Japp, jag har läst det också. Stämmer liksom överens med utseendet också. Men det finns kanske ingen på forumet som har erfarenhet, eller så har de tagit sommarledigt från akvariehobbyn för det var värst vad aktiviteten sjunkit här...

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        #12
                        En kompis hade Telmatochromis burgeoni . Hoppades att han skulle få avkomma av dem, hade gärna testat. Men det blev inte så, den gången.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          En kompis hade Telmatochromis burgeoni . Hoppades att han skulle få avkomma av dem, hade gärna testat. Men det blev inte så, den gången.
                          Ja, den har ju också ett rejält garnityr.

                          //Kaj

                          Kommentar

                          Arbetssätt...