Skit i sanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Skit i sanden?

    Jag kommer inom en snar framtid flytta mina Geertsi till en annan burk. Det kommer blir 34 Geertsi i en 1120 litersburk och jag hoppas på flera utfärgade hanar. Kan bli riktigt trevligt.

    Men jag funderar på hur det kommer bli med vattenkvaliteten eftersom det i 1120 litersburken har varit i stort sett orörd sandbotten i 4 år. Geertsihanen bygger på sin bower i stort sett konstant i burken han går i nu. All sand har gått åt

    Vad händer när han börjar bygga bower i 1120 litersburken egentligen? Det brukar ju lukta sjöbotten när man tömmer burkar som gått ett tag med orörd sandbotten.

    Någon som har några erfarenheter eller teorier?

    Har funderat på om jag ska rota runt i botten innan flytten och göra ett grande vattenbyte?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Några bilder på schaktet han har i dagsläget..
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Kimmy-
      Användare
      • juni 2010
      • 458

      #3
      Coolt. Bara ge han mer sand så delar han av burken till dig
      Mvh / Jimmy

      Lokal

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ursprungligen postat av Kimmy-
        Coolt. Bara ge han mer sand så delar han av burken till dig
        Ha ha ja det skulle va ballt!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Vilken typ av sand kör du med?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Vilken typ av sand kör du med?
            Korall. I 1120 L är det 0,5-1 mm till största delen. I burken dom går i nu 1-2 mm.

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #7
              Även om han gräver mycket så tror jag inte att han öser fortare än vad dina pumpar klarar av att rena, men är du osäker så går det kanske att få i en extra pump ett litet tag, eller varför inte slammsuga botten med en sådan där hävertslamsugare först lite? Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Det kommer nog inte hända så mycket den enda risken är att du kommer få algblomning.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Jag får helt enkelt testa och se vad som händer, jag har alltid kört efter "det som finns i sanden får vara kvar i sanden" mao inte hålla på och peta i sanden i onödan. Givetvis suger jag bort skit som ligger på sanden.

                  Jag återkommer med resultat sen när jag gjort flytten och grävandet har kommit igång. Förhoppningsvis händer det ingenting, kanske att jag kör ngt extra vattenbyte för säkerhets skull.

                  Tack för svar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...