Tropheus Moorii - Frontosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikosmaximus
    Användare
    • april 2013
    • 49

    Tropheus Moorii - Frontosa

    har lite tankar kring vad jag ska använda för fiskar, men har fått i skallen att Tropheus moorii Kambwimba och frontosa skulle sitta fint tillsammans vad tycker ni? vad jag vet så passar dem ihop, nån ide om vad mer passar ihop?
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Ursprungligen postat av nikosmaximus
    har lite tankar kring vad jag ska använda för fiskar, men har fått i skallen att Tropheus moorii Kambwimba och frontosa skulle sitta fint tillsammans vad tycker ni? vad jag vet så passar dem ihop, nån ide om vad mer passar ihop?
    Jag har Frontosa och har valt bort Tropheus (som jag verkligen skulle vilja ha) av den anledningen att de ska vara kända fenbitare och Frotosorna får väldigt fina och långa fenspetsar om de tillåts växa.
    En annan anledning är maten. De har olika basföda - troffarna är mestadels vegetarianer och frontosorna köttätare - och troffarna äter ivrigt (när de är friska) medan Frontosorna är mycket mera lugna när de käkar vilket kan leda till tjocka övergödda troffar eller undernärda Frontosor. Troffarna har känsliga tarmsystem så det är viktigt att de får korrekt föda och jag vet inte hur bra det går att jämka troffars och frontosors foder.

    Där har du mina anledningar till varför jag inte har de tillsammans.

    //Kaj

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #3
      De passar inte så bra ihop, den ena (Frontosa) vill ha kött och den andra grönt (Tropheus). Det funkar hyfsat bra om du utfodrar dem som om du bara hade Tropheus. Jag hade frontosor med Petrochromis, det funkade bra, matade med flytande och sjunkande pellets. Troffarna har rätt känsliga magar, jag råder dig att välja en av dem. Du kan ju ha två kar Hur stort akvarium har du, frontosorna kan bli 35-40 cm?

      Såg att Kaj hann in före mig, men läs båda du, går ut på samma sak
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • nikosmaximus
        Användare
        • april 2013
        • 49

        #4
        Jag håller på få in min akvarium köpte en infinity 153 - 900 liter. Så ni föredrar att inte ha dem tillsammans. Nån annan fisk som sitter fint med frontosa?

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          I det karet skulle det sitta fint med 10-15 Frontosor av någon sort!!
          Som sällskap...? Ja, jag sitter själv med det dilemmat och har bestämt mig för Benthochromis tricoti . Problemet är att de är svåra att få tag på och de som går att få tag på...är lite dyra....eller kanske inte dyra men kostar mycket pengar.
          Dilemmat är att Frontosorna är rovfiskar så det gäller att hitta sällskap som inte blir mat = snabba fiskar i rätt storlek, alternativt snabba fiskar som håller sig i klippskrevor eller liknande.
          Jag har dock vissa planer på att prova några andra utöver tricotin, bl a Neolamprologus leleupi . Vet inte om det kommer att fungera, men jag kommer att berätta hur det går inom kort.

          //Kaj

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Någon Lepidiolamprologus som blir lite större. Frontosorna är slöa, men på morgonen innan de andra vaknat till så kan de säkert nypa en och annan fisk som går in i deras käft. Kolla vårt artregister så kanske du hittar någon firre som vill ha samma käk som frontosorna.
            Senast redigerad av maltandis; 04 maj 2013, 22:14.
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Jag instämmer till fullo med det maltandis och kajjan skriver.
              Försök att hitta en annan rovfisk som kan passa ihop. Kanske någon större neolamprologus.

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                #8
                Den här ska jag ha nästa gång jag har Frontosor:

                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9
                  Ursprungligen postat av maltandis
                  Någon Lepidiolamprologus som blir lite större. Frontosorna är slöa, men på morgonen innan de andra vaknat till så kan de säkert nypa en och annan fisk som går in i deras käft. Kolla vårt artregister så kanske du hittar någon firre som vill ha samma käk som frontosorna.
                  Ursprungligen postat av maltandis
                  Den här ska jag ha nästa gång jag har Frontosor:

                  http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=933
                  Tack för det tipset!
                  De här har jag helt missat...

                  Skulle jag verkligen kunna tänka mig.

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • nikosmaximus
                    Användare
                    • april 2013
                    • 49

                    #10
                    då har jag tänkt att köpa 10st frontosa och några st Lepidiolamprologus kendalli och några st Neolamprologus buescheri . vad tycker ni?

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #11
                      Mums buescheri till frukost Nöj dig med de två första och lägg till 6-10 gökmalar Synodontis multipunctatus. Så blir det lite drag oxå.
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • nikosmaximus
                        Användare
                        • april 2013
                        • 49

                        #12
                        hahah maltandis tycker du inte buescheri?

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          #13
                          Jo och det gör nog en frontosa på 35 cm oxå, Jag tycker att den är för liten, men det gör inte frontosan, för han kan äta flera. Får du tag på stora ex +8cm så kan du ju testa, i butikerna brukar de inte ha fullvuxna. Jag är rädd för att de kommer att bli mat.
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • nikosmaximus
                            Användare
                            • april 2013
                            • 49

                            #14
                            då kör jag med dem 2 första och hoppas på det funkar fint !

                            Kommentar

                            • maltandis
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 1567

                              #15
                              Lycka till! Uppdatera oss med lite bilder sen, så vi får se hur det blev.

                              /J
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...