Cryptoheros nanoluteus - vilka andra ciklider kan tänkas i samma burk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #31
    Ursprungligen postat av ewa
    . Gärna munruvare, vet inte om det finns såna bland CA ciklider?
    Jo, åtminstone en munruvande cichlid, Geophagus crassilabris , tror jag det finns i Centralamerika (jag tror den finns på bägge sidor om Panama-kanalen). Räknar man hela Panama till Centralamerika blir det nog även Geophagus pellegrini . Sedan skall man väl inte bli helt överraskad om det plötsligt visar sig att någon mer art, längre norrut, också visar sig vara munruvare. Konstigare saker har hänt. Munruvande Heros eller Apistogramma hade ingen trott på för några decennier sedan.

    Nu är ingen av de två lätt att få tag i, men Geophagus steindachneri är ju ganska lik, trevlig i både utseende och beteende, och borde dessutom gå alldeles utmärkt att kombinera med både Nannacara och Cryptoheros.

    Sedan är jag väl böjd att hålla med Hr Rejdemyhr om att en fisk geografiska ursprung kan ge en viss vägledning om vilka fysikaliska parametrar som kan passa i akvariet (men de flesta vill ändå helst ha rent och ganska "lagom" vatten och är ganska anpassningsbara i övrigt) men hur olika arter går att kombinera är en helt annan sak som har ganska lite med geografi att göra.

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #32
      Geophagus steindachneri och Satanoperca jurupari hade jag på 90-talet, mycket trevliga fiskar. De andra du nämnde är för stora, tyvärr. Jag ska avvakta tills jag får större akvarium på sommaren.
      Cryptoheros nanoluteus är mycket trevlig fisk, verkar vara fredlig och ha stor aptit. Sent på eftermidan belyser solen akvariet i en kvart, då ser man fantastiska färgskiftningar i grönt, metallic ... och honans mörkblå fläck på ryggfenan. Och deras vackra blå ögon :-) Jag har inte haft fiskar i liknande färger. De är betydligt större än i artbeskrivningen på NCS, hanen minst 12 cm honan lite mindre, men högre i kroppen.
      Senast redigerad av ewa; 08 maj 2013, 01:22.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #33
        Ursprungligen postat av ewa
        De är betydligt större än i artbeskrivningen på NCS, hanen minst 12 cm honan lite mindre, men högre i kroppen.
        Största kända storlek i naturen (troligen baserat på ett ganska litet material) är 6.4 cm utan stjärtfena. Det blir ungefär 8-9 cm totallängd. Sedan brukar det gå att få fiskar att bli mycket större i akvarium. Dels lever de mycket längre, och en fisk - i motsats till oss - växer hela livet, och dels får de oftast mycket mer och näringsrikare foder i akvarium. En normal fjärilscichlid i akvarium är mer än dubbelt så stor som de blir i naturen!

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #34
          Ursprungligen postat av ewa
          Lycka till Jocke. Går de i 120 liters allihopa? Mina färgar ut och gräver, gömmer sig rätt mycket i stora kokosgrottor, de ska få en kruka. Men är ute mer och mer, mindre rädda för mig, ser mig som matleverantör ;-)

          Nej, de fick ett större kar istället. De går i ett 228 liters (har jag för mig det är) nu. Vi får se hur det utvecklar sig, lite skygga än så länge, men det går säkert över när de är lite vana vid omgivningen.

          /Jocke

          Kommentar

          • ewa
            NCS Medlem
            • mars 2013
            • 457

            #35
            Hur länge har du haft de, Jocke? Låter du de leka i samma kar?

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #36
              Ursprungligen postat av ewa
              Hur länge har du haft de, Jocke? Låter du de leka i samma kar?

              Jag brukar låta CA-ciklider leka i samma kar som andra fiskar, för att sedan suga upp yngel jag vill spara när de är frisimmande och dra upp dem i ett eget kar. På så sätt kan man själv kontrollera hur många som jag sparar. De arter detta tillvägagångsätt har strulat med är Sebraciklider (A. nigrofasciata) och Cryptoheros cutteri . Dessa var båda så bra yngelvårdare att föräldrarna lyckades skydda många av sina små tills de var stora nog att klara sig själva.

              Jag har bara haft dem ett par månader.

              /Jocke

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #37
                Mina Nanoluteus lekte aldrig när dom gick med andra ciklider, hade dom bla med Cryptoheros panamensis i ett 540L, dom var helt enkelt för veka för att lyckas hålla ett revir.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #38
                  Nu går de dock som ensam ciklidart. Dock går det två par tillsammans.

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #39
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Nu går de dock som ensam ciklidart. Dock går det två par tillsammans.
                    Tror det är det bästa sättet att hålla dom, ett artakvarium helt enkelt, med kanske nån ungfödare bara. jag har sparat en liten grupp ungdjur på 8-10 st, som går själva i för tillfället ett 250, dom är nu ca 4-6cm och där är redan 3 lekande par Tänkte jag ska göra ett 2 meters kar med en liten koloni av dom, kanske lite tetror, mycket växter och gömställen. Det är ju en MYCKET snygg liten firre
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • ewa
                      NCS Medlem
                      • mars 2013
                      • 457

                      #40
                      JockeB- är de bra föräldrar när de går ensamma? Den är rätt "naturfärgat" inga överdrifter men mycket snäll och skiftar färg vid lek till knallgullt, häftigt. Mina har inte lekt med verkar gilla varandra.
                      Då måste jag skaffa ett akvarium till eller ge bort de andra fiskarna. Tänkte skaffa större, men tanken att ha bara Cryptoheros nanoluteus ensamma är ett bättre alternativ tills vidare.
                      2 meters akvarium låter häftigt, lever de i kolonier? Leker de då också?

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #41
                        Ursprungligen postat av ewa
                        JockeB- är de bra föräldrar när de går ensamma? Den är rätt "naturfärgat" inga överdrifter men mycket snäll och skiftar färg vid lek till knallgullt, häftigt. Mina har inte lekt med verkar gilla varandra.
                        Då måste jag skaffa ett akvarium till eller ge bort de andra fiskarna. Tänkte skaffa större, men tanken att ha bara Cryptoheros nanoluteus ensamma är ett bättre alternativ tills vidare.
                        2 meters akvarium låter häftigt, lever de i kolonier? Leker de då också?
                        Dom är bra föräldrar, första 2 gångerna dom lekte blev det bara ett fåtal yngel. Dom lever nog inte i kolonier, men tanken med en liten koloni är att då är alla fiskarna i karet på samma nivå så att säga, och i ett litet större kar har ju då flera par möjligheten till revir och lek. Har provat detta med andra Cryptoherosar, och det blir offtast ett riktigt bra och roligt kar att titta på Har även provat med några Thorichthys arter, och det är samma där .
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • ewa
                          NCS Medlem
                          • mars 2013
                          • 457

                          #42
                          Kul ide. Nu går de med nanacara anomala paret, helt fel tycker de som vill inte blanda SA och CA men det verkar gå bra. Vad som oroar mig är de små fiskarna som är blixtsnabba och ständigt hungriga (tetror, corydoras mm).
                          Thorichthy meekii hade jag en grupp på 90 talet, 3 generationer tillsammans, men bara en del av fiskarna färgade ut ordentligt. Oberoende på ålder. En del var jätte färgstarka. Jag testade och hade ett par mindre färggranna i eget akvarium, men de var helt enkelt blekare. Skulle vara kul att odla på de finaste.

                          Kommentar

                          • ewa
                            NCS Medlem
                            • mars 2013
                            • 457

                            #43
                            Ni som har haft Cryptoheros nanoluteus - är de alltid så skygga? De gömmer sig rätt mycket, kommer fram smygande och äter. Honan visar sig mest och är tuffare, lite bättre nu efter 3 månader drygt, men fortfarande svåra att beskåda. De lekte igår och sitter i grottan. Jag har massor av växter och rötter plus kokosgrottor och en kruka, så de borde känna sig trygga.

                            Kommentar

                            • timebandit
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 186

                              #44
                              Mina är bara ungfiskar men blyga är dem inte, tvärtom. Kommer fram direkt när man närmar sig. Även vid matning är dem snabbast framme :-)
                              Inneboenden i akvariet:
                              L-134, Ancistrus
                              Botia Striata
                              Filterräckor av olika sorter

                              Kommentar

                              • ewa
                                NCS Medlem
                                • mars 2013
                                • 457

                                #45
                                Det bli väl att vänta på yngeln som vänjer sig vid människor från början. Fast mina är inte så rädda som de var i början.... det kan gå över, förhoppningsvis.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...