Cryptoheros nanoluteus - vilka andra ciklider kan tänkas i samma burk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #16
    En sista sak bara, man bör aldrig blanda ciklider från olika världsdelar heller
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #17
      Globalisering . Bara de inte korsar sig. Jag håller med att ha fiskar och växter från samma världsdel känns mer äkta och man lär sig mer. Men att vara säker på att allt stämmer måste man själv fånga de och plocka med sig växter, maskar mm. Rätt orealistiskt, fast lockande tanke.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Sv: Cryptoheros nanoluteus - vilka andra ciklider kan tänkas i samma burk?

        Det som man främst bör tänka på är väl ändå:
        Liknande Vattenvärden
        Liknande Matvanor
        Kompatibilitet vad gäller aggression
        Storlek så en art inte blir mat. Fast förvånande kombos går bra.
        Liknande vattencirkulationsbehov.
        Behov av inredning. Vet inte om det kan krocka iofs.

        Samma område är väl en hjälp men ingalunda tillräckligt. Massor av arter passar inte alls ihop i ett akvarium trots att de kommer från samma område. På samma sätt finns det säkert arter som passar utmärkt trots olika områden.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #19
          Ursprungligen postat av DaRe
          På samma sätt finns det säkert arter som passar utmärkt trots olika områden.
          Yes och för att nämna ett prakt exempel på just detta så kan vi en från CA och en från SA, kandidaterna jag tänker på i detta fall är Cichlasoma urophthalmus och Cichlasoma festae
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #20
            Ursprungligen postat av Kawasa
            Yes och för att nämna ett prakt exempel på just detta så kan vi en från CA och en från SA, kandidaterna jag tänker på i detta fall är Cichlasoma urophthalmus och Cichlasoma festae
            Aja Cichlasoma urophthalmus och Cichlasoma festae passar väl inte så bra ihopa trots allt, dom är ju väldigt lika varandra i utseende speciellt som unga.
            Det finns stor risk för hybridisering mellan dessa arter.
            CA

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #21
              Ah yes det är förstås en viktig aspekt på det hela, dom är lika, väldigt lika trots olika områden och de kan säkert korsa sig med varandra tyvärr. När jag var tonåring så hade jag ett 200 liters akvarium i mitt rum där en sebra ciklid hona korsade sig med en eldbuks hanne, mycket olyckligt faktiskt, avkomman växte och frodades bra tyvärr kan jag nämna fast de kom aldrig längre än så, avlivade alla utom två som jag behöll av nyfikenhetens skull.
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Hehe ja lätt är det inte. Särskilt inte att hita någon enkel modell, men jag upplever i alla fall att det som har varit katastrof hos någon funkar klockrent hos en annan.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • mars 2013
                  • 457

                  #23
                  Nu har jag haft mina cryptoherus nanoluteus i nästan 3 månader, de var skygga och gömde sig i början, man undrar var fiskarna upplevde innan de hamnade hos mig. Men senaste veckan fick jag se de längre stunder i all färgprakt, som skiftar från lekdräkt till "vardagskläder", alltid trevligt med nöjda fiskar.
                  Ska fotograferas nästa vecka, när alla trädgårdssysslor är klara.
                  Mitt akvarium som från början var tänkt som SA akvarium övergår till CA, letar nytt hem åt nanancara anomala paret. Någon ciklid ger sig på mina corydoras habratus, 2 döda på en vecka, såg friska ut. Posthornsnäckor bärs bort av nanoluteus, städning av boet pågår. Samtidigt får nanancara anomala hanen komma in i boet och inspektera utan protester.

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #24
                    Jag ska sätta mina i ett eget kar i veckan tänkte jag. Tänkte ge dem ett kar på ca. 120 liter, det borde räcka sm lekkar (bara ett par då).

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • ewa
                      NCS Medlem
                      • mars 2013
                      • 457

                      #25
                      Det räcker, de rör sig inte så mycket. Just nu letar jag efter mindre kar för övriga fiskar, funderar på att låta nanoteus vara för sig själv, plus lite malar och snäckor. Har du fått de att leka tidigare? Vilken temperatur ska man ha? Här är det ca 24-25 grader. Hur snabbt växer yngeln? Jag har för mig att ciklider växer snabbt i början sen stannar det av lite.
                      Jag håller på och experimenterar med pseudomugil furcatus att odla, man plockar ägg på en mopp, det bli inte många, några per dag, är de befruktade har man tur, och så växer de jätte långsamt. Enligt Jan Westers recept ;-) Man lär sig att ha tålamod.

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #26
                        Jag har inte odlat nanoluteus, där emot andra Cryptoherosar. JockeB härpå forumet tror jag ligger bakom odlingen av de flesta som finns i landet.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • timebandit
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 186

                          #27
                          Vill flika in en varning, nanoluteus äter snäckor! Iaf dödar dem. Kanske inte alla gör men våra gör det. Lite synd att upptäcka det för sent. Håll gärna koll på dem :-)
                          Inneboenden i akvariet:
                          L-134, Ancistrus
                          Botia Striata
                          Filterräckor av olika sorter

                          Kommentar

                          • ewa
                            NCS Medlem
                            • mars 2013
                            • 457

                            #28
                            ;-) Jag har märkt det, både cryptoheros och nanancara anomala äter snäckor när jag ger de en dags fasta. Men inte så farligt.
                            Jag har flyttat hälften av snäckorna till räkakvarium, och avvaktar. Snygga snäckor är nu i säkerhet, posthorns har jag många av, de rengör i akvariet jätte bra. Jag märkte att de fraktar bort de från boet, bär i munnen till andra sidan akvariet. Levande.

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #29
                              Jag har flyttat hela min grupp till ett kar nu (2+3). Sällskapet är endast ett större gäng Xiphophorus clemenciae. Jag får se hur det utvecklar sig men hoppas på utfärgning samt lekar framöver

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • ewa
                                NCS Medlem
                                • mars 2013
                                • 457

                                #30
                                Lycka till Jocke. Går de i 120 liters allihopa? Mina färgar ut och gräver, gömmer sig rätt mycket i stora kokosgrottor, de ska få en kruka. Men är ute mer och mer, mindre rädda för mig, ser mig som matleverantör ;-)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...