Hobbyodling i liten skala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    #31
    Ursprungligen postat av johho
    Tråkigt med ikolan men underbara nyheter med moliron.

    Ja Ikolan får jag nog skylla mig själv men nu vet man vad man ska och inte ska göra. Moliron är dagens stora + iaf.

    Hur som helst, Ikolorna blev fina ihop med Dubbar & Moliro i stora karet
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

    Kommentar

    • Doktor-T
      Användare
      • april 2012
      • 424

      #32
      Denna lördagmorgon blev det omflyttning av fisk eftersom jag for iväg med mina Pemba och sålde av dom samt några Moliro. Jag fick då flyttat upp dom största ynglen av Moliro & Duboisi till 112 liters karet. Ynglen som gick i murbrukshinken flyttade då till 70 liter karet.

      Passade även på att tömma två Molirohonor på totalt 11 yngel som fick ta plats i hinken. I skrivande stund TROR jag inte det är några fler Moliro som tuggar men helt säker är jag inte då det tycks vara aktivitet där nästan oavbrutet.

      Nu dröjer det tills början av nästa nästa vecka innan det är dags att tömma Duboisina. Svårast är att bedöma vilken hona som gått längst så man inte tömmer fel.

      Testade idag att lägga ett Eheim inner filter på karets botten så strålen riktades vertikalt rakt upp mot vattenytan. Har testat att ha denna pump som pumpar 600l/h monterad på traditionellt vis i mitt 112 liters kar och det blir väl häftigt flöde för Troffarna som är runt 3-5cm då dom tycks bli stressade. Använde då en mindre Aquaelpump vilken flödar 500l/h och det blev bättre. Dock var inte filterkapaciteten stor nog så jag kände att det var hög tid att göra något om jag ska kunna mata 26 yngel ordentligt. Eftersom jag har en ca 20x11x11 cm stor blå filtermattebit på Eheimpumpen så blir det nog betydligt bättre nu. Dessutom så blir det inte hysteriskt drag i vattnet med denna ganska kraftiga pump eftersom den ligger "på rygg" så att säga.

      Dom ca 2-2,5cm stora ynglena verkar helt obesvärade av vattenflödet så tillväxten kan säkert bli god.
      Senast redigerad av Doktor-T; 18 maj 2013, 21:22.
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

      Kommentar

      • Doktor-T
        Användare
        • april 2012
        • 424

        #33
        Ett tag nu har jag irriterat mig på detta med prepareringen av vettigt och bra foder för yngel. Jag har stött pellets och granulat i en plåtburk med hjälp av ett hammarskaft. Resultatet har varit ojämn storlek på fodret och framförallt tidsödande. Idag skickade jag iväg frugan till något som för mig är otrampad mark, nämligen butik för köksgeråd.

        Jag la en beställning på en billig pepparkvarn och det fick jag med. För 40kr så fick jag en kvarn som jag laddade med Tropcals Cichlidgran vilket är ett 50/50 foder som fiskarna brukar gilla och som jag ty cker är maximalt med köttighet som jag vågar ge troffar.
        Resultatet blev ett finfördelat yngelfoder som jag brukar ge efter de inledande dagarna med artemia. Mkt smidigt och tidsbesparande på mornarna när många munnar ska mättas i en hast :-)
        Senast redigerad av Doktor-T; 22 maj 2013, 11:11.
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #34
          En smidig lösning med pepparkvarn. Jag har också många gånger tänkt på en mortel. Lite beroende på vad man har för foder, jag har lite hårdare tabletter till mina malar, då funkar mortel bra att fördela till yngel.

          Kommentar

          • Doktor-T
            Användare
            • april 2012
            • 424

            #35
            Ursprungligen postat av johho
            En smidig lösning med pepparkvarn. Jag har också många gånger tänkt på en mortel. Lite beroende på vad man har för foder, jag har lite hårdare tabletter till mina malar, då funkar mortel bra att fördela till yngel.
            Mortel funkar säkert med. Vi får göra det så enkelt som möjligt för oss
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              #36
              Idag var det då dags för vattenbyte i småkaren och jag passade samtidigt på att flytta in de yngsta från murbrukshinken till 70 liters karet där de fick sällskap av nån vecka äldre Moliro. I dagsläget är den tanken belastad med 30st småttingar.

              Upptäckte också idag att åtminstone två Moliro går och tuggar i stora karet. Den ena har gått en tid och bör vara redo för tömning, tar nog det på lördag. Dubbarna har gått ca två veckor nu så mot mitten av nästa vecka kan det vara läge även där. Ska bli intressant och se hur många det kan bli.

              En viss omsättning på yngel/ungdjur har det börjat bli med. Tidigare i veckan fick jag samtal från en kille här på forumet som har paxat samtliga Troffar som går i mitt 112 liters kar. Molirona är randiga med röd antydan i ryggfenan och Dubbarna har redan sin vackra prickiga yngeldräkt.Utan att vilja trampa nån på tårna så vill jag påstå att Dubbar i yngeldräkt troligen är den snyggaste troffen som just yngel.

              Jag vet inte om mina rapporter med tuggande honor osv är så intressanta men sålänge ingen klagar kör jag på
              Senast redigerad av Doktor-T; 23 maj 2013, 09:25.
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #37
                Jag har missat några inlägg men riktigt trevlilg "dagbok" kul att följa! Ös på du bara.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Doktor-T
                  Användare
                  • april 2012
                  • 424

                  #38
                  Nya Dubbar

                  Lite tidigt, drygt 2-3 dagar för tidigt av gulesäckarnas storlek att döma, lät jag idag tömma en Duboisihona. Ynglen trillade ur lekande lätt och var starka nog att vispa sig omkring i hinken för egen maskin. Det blev 7 st vilket väl inte är helt pjokigt. Dom fån nu gå i en gammal kosttillskottshink som är vit då dom syns lite bättre än när dom är i murbrukshinken vilken är mörkt grön. Denna gång struntade jag i att sätta nån filtersvamp på den luftdrivna pumpen. Jag byter nog hellre vatten vart annan dag istället. Inte heller kommer det bli nån kontaminering av vattnet de närmaste dagarna då jag inte behöver mata förrens på torsdag ungefär med gulesäckarna i åtanke.

                  Tanken är att låta dessa små gynnare få gå i hinken nån vecka och kanske kan jag sen flytta över dem till 70 liters karet.

                  Ja detta var allt för dagen, närmast på tur står en Moliro men det får nog dröja 2v ungefär.
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #39
                    Vilken yngelproduktion du har igång där! Fortsätt skriv och uppdatera tråden - jag tycker det är väldigt trevlig läsning.

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #40
                      Det är kul med yngel. Kul att du beskriver hur du gör.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Riktigt intressant läsning. Himla massa yngel blir det. Vad gör du med alla yngel? Levererar till butiker? Säljer?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Doktor-T
                          Användare
                          • april 2012
                          • 424

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kajjjan
                          Vilken yngelproduktion du har igång där! Fortsätt skriv och uppdatera tråden - jag tycker det är väldigt trevlig läsning.

                          //Kaj
                          Ja det tuggas på ganska bra här hemma :-) Jag kommer fortsätta att hålla er uppdaterade.


                          720 Malawi
                          375 Yngel
                          112 Yngel
                          70 Yngel

                          Kommentar

                          • Doktor-T
                            Användare
                            • april 2012
                            • 424

                            #43
                            Ursprungligen postat av johho
                            Det är kul med yngel. Kul att du beskriver hur du gör.

                            Visst är det kul med yngel, den största utmaningen står jag fortfarande inför och det är att få min små Ventralis till lekstorlek och sen yngel av dem. Det hela är tänkt så att jag själv ska hålla ordning på vad som produceras samt att jag själv vet när det är dags för tömningar och vilka förändringar man gör och vilken effekt det har. Samtidigt kan det säkert vägleda andra som fått sina första tugg.
                            720 Malawi
                            375 Yngel
                            112 Yngel
                            70 Yngel

                            Kommentar

                            • Doktor-T
                              Användare
                              • april 2012
                              • 424

                              #44
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Riktigt intressant läsning. Himla massa yngel blir det. Vad gör du med alla yngel? Levererar till butiker? Säljer?

                              Tackar Ja det blir en del yngel, riktigt trevligt. Jag har sållat lite bland yngel och ungfisk och sålt dem till butik. Jag kan väl erkänna att jag försöker spara dom finare exemplaren till mig själv eller privatförsäljning eftersom butikerna betalar så dåligt. Jag tycker att många butiker felaktigt inriktar sig på att sälja enstaka exemplar och inte grupper om 10 eller 20 vilket ofta slutar i problem som vi mer erfarna vet. Att då nästan skänka iväg fina exemplar som går ett sådant öde till mötes känns i mitt tycke helt galet. Mig veterligen finns det bara ett undantag här i Göteborgsregionen och det är Nol Ciklidhobby som har specialpris vid köp av 10st eller större grupper.

                              Vad anser ni andra i denna fråga? Gör jag rätt eller fel?
                              720 Malawi
                              375 Yngel
                              112 Yngel
                              70 Yngel

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                #45
                                Låter som ett logiskt tänk.

                                Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...