Hobbyodling i liten skala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Hobbyodling i liten skala

    Sedan årsskiftet så har jag börjat fasa ut Malawicikliderna för att enbart satsa på Tanganyika. Visst, lite yngel fanns kvar men dessa avyttrades nyligen.

    Jag kör huvudsakligen troffar i mina kar men även den lite mer ovanliga Opthalmotilapia Ventralis.

    I förra helgen så fick jag klart en ombyggnad hemma så karen kunde flyttas runt och till frugans glädje så slapp hon en trist träställning med yngelburkar i vardagsrummet. Även jag kan tycka att det räcker med 720-karet där då det är betydligt mer lättskött med flera småkar i närhet till golvbrunn.

    I samband med denna omfördelning av karen så sålde jag av några stora exemplar av Ophthalmotilapia ventralis Kambwimba och vips så fick jag plats för något annat kul. Eftersom troffar i allmänhet ligger oss varmt om hjärtat här hemma så skaffa jag mig en liten grupp av T. Ikola. Frugan har länge suktat efter dessa och jag tycker faktiskt att blackvarianterna i all sin "enkelhet" är väldigt trevliga. Dessa går nu i min 222:a som tidigare visat sig vara väldigt bra för troffar, jag vet inte varför men storleken tycks vara bra att hålla allt ifrån 10-30st 8-10cm troffar i.

    För någon månad sedan så var den hem åt min fina Moliro grupp 27 st 8-10cm + 7 småttingar. Dessa förökade sig oerhört bra och aggressionen hölls på en låg nivå. Flera jag varit i kontakt med har liknande erfarenhet av 222rna så det är kanske något magiskt med dom.


    Denna tråden kan kanske verka lite bekant för vissa av er här och det är för att den tidigare legat på ett annat forum här på nätet men kommer nu fortsätta här på Ciklid.org istället.
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ett stort lycka till! Detta blir en spännande tråd att följa. Det är alltid kul att följa en odling födas

    /Jocke

    Kommentar

    • Doktor-T
      Användare
      • april 2012
      • 424

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Ett stort lycka till! Detta blir en spännande tråd att följa. Det är alltid kul att följa en odling födas

      /Jocke

      Tackar Eftersom jag är ganska begränsad av mitt hus utrymme så kommer det inte växa sig så speciellt stort men däremot så är målet att kunna föda upp några nya grupper av min favoritarter och kanske sälja lite på sikt. Jag går hela tiden i funderingar hur jag ska kunna få in ytterligare ett större kar hemma med specialmått men det ligger lite på framtiden. Drömmen om ett snyggt kar med sandsillar finns..

      I skrivande stund ser yngel/ungdjursbeståndet ut som följer:

      T. Duboisi: 10st
      T. Moliro: 14st
      T. Pemba: 0st
      O. Ventralis: 15st
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Lycka till med odlingen. Spännande att se hur ventralisen tar sig, de är riktigt fina och som du säger, lite ovanligare än troffarna.

        Kommentar

        • Doktor-T
          Användare
          • april 2012
          • 424

          #5
          Ursprungligen postat av johho
          Lycka till med odlingen. Spännande att se hur ventralisen tar sig, de är riktigt fina och som du säger, lite ovanligare än troffarna.
          Tackar

          Jag ska försöka ordna lite belysning på 112 liters karet där dom idag går så det finns en sportslig chans att fota deras uppväxt. Jag har gjort mig av med samtliga av dom stora (nästan fullvuxna) Ventralisarna då dom kräver ett mkt speciellt utrymme för att verkligen komma till sin rätt. Visst, det går att ha några stycken i ett 222 liters och visst leker dom men det kräver speciella omständigheter. I mitt fall var det utmärkt att blanda upp dom med 3-5cm småtroffar. Detta gör att aggressionen hölls till en rimlig nivå utan att Ventralisarna for illa. När jag sedan flyttade småtroffarna från detta kar så spårade det ur. Den dominerande hanen blev allt för besvärlig och det blev inte någon god miljö för gruppen.

          I och med detta så valde jag att sälja av gruppen och istället behålla ungdjuren som inte har samma krav på yta. Eftersom jag inte har möjlighet att erbjuda det optimala karet förnärvarande. Visst det kommer inte bli några nya småttingar av Ventralis än på länge men jag anser ändå att jag nu har ett bättre utgångsläge nu eftersom jag nu har en grupp ungdjur som får växa upp ihop och KANSKE kan fungera bättre än en sammansatt grupp med nära på vuxna individer. Tänker man i samma banor som med troffar så bör det ju funka även om Ventralisen är betydligt mer aggressiv mot sin egen art oavsett kön. Det är väl så långt jag har kommit i mina erfarenheter av arten än så länge. En annan grej med det hela är att jag nu får möjlighet att studera när hanarna börjar få sin blåa färg.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Sv: Hobbyodling i liten skala

            Låter riktigt spännande. Lycka till och håll oss uppdaterade.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              #7
              Jag får väl avlägga en tuggrapport.

              Min största och biffigaste Molirohonan har tuggat sedan i måndags och jag har nog aldrig sett en Troffe med en sådan hakpåse. Eftersom hon är såpass maffig (ca 11cm och grov som dom grövsta hanarna) så är jag övertygad att kullen kommer bli utav goda mått. Jag har lagt ner att tömma troffar tidigare än 20:e dagen då dom verkar hålla såpass bra ändå.

              Ikolorna då, mina nyförvärv lekte ganska omgående när dom kom hem men det höll inte mer än någon dag. Några dagar senare, bör varit 18 eller 19/4 så var det dags igen. Jag håller nu tummarna för att det ska hålla då gruppen är så liten (10st) att det vore ett fint tillskott att kunna fylla på den med några småttingar till. Honan som tuggar är ca 6cm så jag vågar inte hoppas på för mkt.
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • Doktor-T
                Användare
                • april 2012
                • 424

                #8
                En dag med plus och minus..

                Idag var det vattenbyte på småburkarna och i samband med detta så skulle tumblern tömmas på ett ensamt litet Ventralisyngel. Tanken var att lägga i det bland småtroffarna av lite varierande ålder. Dom största är väl 2,5 cm. Borde väl inte vara något problem men det blev en brutal slakt! Jag han inte ens ingripa förrän den stackars Ventralisen var i tre delar. Detta kändes inte så kul och jag blev faktiskt väldigt förvånad för ynglet var rätt stort. Får väl helt enkelt låta dom minsta gå i murbrukshink i fortsättningen så detta inte sker igen.

                Vad som däremot kändes roligare är att ytterligare en Molirohona börjat ruva :-) Så i skrivande stund så är det två Moliro som ruvar. Den som gått längst nu är snart inne på andra veckan.

                Just Molirogruppen har varit väldigt produktiv under tiden den gick i karantän i 222:an. Lekandet stannade av i samband med att dom blev förflyttade och sammansatta med min Duboisigrupp i mitt 720. Jag tänkte för mig själv att nu är det väl slut med lekandet men en dryg månad efter sammanslagningen av dessa grupper så var lekandet igång igen. Jag misstänker att Molirogruppen kan komma att bli nästan lika produktiva trots att dom numera har sällskap av Dubbarna. I Dubbarnas fall så har dom varit lite av "periodare" när det kommer till lekandet men deras perioder av lekande har börjat komma tätare och tätare så jag förväntar mig att kunna slå hål på pratet om att endast en grupp färgar eller leker när man mixar två troffegrupper.

                Då jag för en tid sedan hade Dubbegruppen tillsammans med stora Ventralis så lekte både Troffar och Ventralis så jag är tveksam till att endast en grupp skulle vara produktiv. Funderingen kretsar snarare kring om det inte kan vara så att karets storlek och/eller inredning är det som begränsar en av grupperna. Framtiden får utvisa detta :-)

                Vad är er åsikt? Mixar ni troffegrupper? Erfarenheter i ämnet?
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Sv: Hobbyodling i liten skala

                  Tråkigt med ventralisen
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • bossep
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 2352

                    #10
                    Det vore kul med lite bilder. Inte bara på firrarna utan hur du satt upp det hela med yngelburkar och murbrukshinkar.

                    Det är trevligt med mindre odlingar och att inte alla satsar på antingen sällskaps akvarier eller stora proffs eller semi proffs lokaler.
                    Webmaster för Ciklid.org.
                    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                    Kommentar

                    • Doktor-T
                      Användare
                      • april 2012
                      • 424

                      #11
                      Jag ska skjuta av lite foton ikväll på hur det är upplagt hemma. Tills dess så får vi hålla tillgodo med lite gamla foton på fisk. Alla är av dålig kvalitet men ja, det är foton iaf. :-)

                      Klicka på bilden för större version

Namn: dubbe.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,1 KB
ID: 685262

                      Dubbehona som står tuggar.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: moliro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 434,0 KB
ID: 685263

                      Foto från mitt 720 med Dubbar och Moliro. Mkt svårfotat för dom är som en svärm getingar :-)

                      Klicka på bilden för större version

Namn: ventralis.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,2 KB
ID: 685264

                      En fin Vetralis hane

                      Klicka på bilden för större version

Namn: yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,5 KB
ID: 685265

                      Några Moliroyngel som blickar ut under en sten och vågar sig fram litegranna, det stod artemia på menyn och det smakade tydligen. Idag är dom lite större.
                      Senast redigerad av Doktor-T; 22 april 2013, 14:08.
                      720 Malawi
                      375 Yngel
                      112 Yngel
                      70 Yngel

                      Kommentar

                      • Doktor-T
                        Användare
                        • april 2012
                        • 424

                        #12
                        Ja nu kommer ytterligare några lågkvalitetsfoton på mina kar. Stora karet kommer foto på så snart det mörknar för det är lite lättare att få en skaplig bild av det då.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 501,0 KB
ID: 685266
                        Här är 70-literskaret med Dubbe & Moliroyngel

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 026.jpg
Visningar: 1
Storlek: 424,6 KB
ID: 685267
                        112 liter med Ventralis, Pemba & Moliro.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 028.jpg
Visningar: 1
Storlek: 503,5 KB
ID: 685268
                        Ikolagänget på 10st i sitt hem på 222 liter. Rätt fin balans i detta karet trots det lilla antalet fisk. Det är inte alltid en fördel att ha stora kar för då får man också ha större grupper.


                        Klicka på bilden för större version

Namn: 029.jpg
Visningar: 1
Storlek: 417,5 KB
ID: 685269
                        Så här ser delar av min hall ut, pannrummet är väldigt litet och golvytan är ca 1-1,5 kvm men har golvbrunn och kallvatten samt att fjärrvärmeanläggningen alstrar en del värme vilket inte heller är helfel.Har ändå värmare i karen.

                        Här inne ställer jag även min murbrukshink när jag har yngelgrupper som inte riktigt är redo att gå tillsammans med övriga yngel. Vet inte riktigt om hinken är så intressant utan det rör sig om en helt vanlig grön, kraftig, segplasthink men som är alldeles utmärkt att ha småttingar i. Jag brukar vispa runt vattnet med den minsta av Aquaels innerfilter samt en liten doppvärmare. Precis som i samtliga av mina kar så får även murbrukshinken ett litet lager av Julas blästersand på botten.

                        Just blästersanden är jag väldigt nöjd med då den inte binder någon smuts såsom foderrester, bajs eller ens alger. Eftersom allt skräp lägger sig ovanpå sanden så är det mkt enkelt att dammsuga upp det med hävertslangen vid vattenbytena en gång i veckan. Sanden är väldigt lätt att skölja om den ska återanvändas och luktar inte illa heller så som vanligt "grus" kan göra. Ett annat stort plus med sanden är när man ska fånga en fisk och råkar skopa med sig en näve sand med håven för sanden rinner rätt igenom maskorna i håven och kvar är bara fisken, bra va?

                        "Odlingen" är inte på något sätt imponerande i storlek eller omfattning men jag får se vart det hela leder UTAN att det spårar ur fullständigt
                        720 Malawi
                        375 Yngel
                        112 Yngel
                        70 Yngel

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Pannrum är guld värt. Jag kör mina akvarium i garaget. Utkastad av frugan
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Doktor-T
                            Användare
                            • april 2012
                            • 424

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Pannrum är guld värt. Jag kör mina akvarium i garaget. Utkastad av frugan
                            Ja utan pannrummet vore det kört. Hon har redan beviljat ett större kar här hemma i vår tillbyggda hall som jag byggde med 3-500 liters kar i åtanke hehe!

                            Vi ska snart börja bygga en friggebod så vi får se om det kommer några kar där ihop med spadar, krattor och snowracers. Garaget är bara att glömma då det är i garagelänga. Snickarboden är iof ett alternativ.....
                            720 Malawi
                            375 Yngel
                            112 Yngel
                            70 Yngel

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Ventralisbilden var grymt bra. Den fisken är snygg!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...