Cryptoheros

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Svårt att tro att bågfenciklider, Nannacara anomala (antar jag), skulle ens vara i vägen och ställa till skada för Cryptoheros nanoluteus . I ett 200 liters ska dessa definitvt att gå att ha ihop. Det måste vara något annat, det kan vara de små vattenbytena. Frågan sedan kan vara hur mycket du matar hur länge akvariet har varit igång och vilken filtrering du har? Fins andra symptom på fiskarna? Flämtar de? Annat?

    Har du bilder på dem så vi kan se skadorna?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #17
      Nej, inga bilder, ska ta imorgon. Akvariet igång sen augusti, verkar vara i bra balans, växter och fiskar mår bra, matar med levande vita mygglarver och tubifex, fryst artemia, mysis lite torrfoder emellanåt, inte överdriver med det torra, matar en gång per dag, filter Eheim 2012 temperaturen ligger på 25 grader. En del rötter och kokosgrottor, jag brukar koka kokos och ha i blöt ett par dagar, rötterna är sen 7 månader, vatten är svagt gult, kan inte komma på vad som är fel. Nu ska jag byta mer vatten, minst 500 liter i veckan. Brukar lufta vatten i ett dygn. Filtret går på sparlåga, dvs. vatten cirkulerar men inga vilda strömmar.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Ja du verkar följa konstens alla regler. Kanske skulle du prova med vattenberedningsmedel. Jag kör med easy lifeav och till och jag ser positiva effekter av det. Mycket klarare vatten, tätare lekar och fler yngel i lekarna.

        För skadade fenor tycker jag själv se väldigt bra effekter av att salta akvariet. 1DL per 100 liter vatten. Sedan vid vattenbyte tillsätter du bara salt som motsvarar den mängd tillsatt vatten.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          #19
          Jag har corydoras, de gillar inte salt har jag för mig. Honan har flyttat in i grottan nu, kan inte fotografera, hanens fenor var helt OK, andra fiskar ser fina ut. Ska testa easy life. Jag har en filter i byrålådan, AquaEls UNI FILTER POWER 1000 UV, köpt i Polen. Den har både keramisk filter, och vanlig filtersvamp, UV kan sättas på eller av. Den var misstänkt billig, filter i sig ser bra ut, om UV filtrering funkar kan man undra. I övrigt är priser på de polska produkterna otroligt billiga hos återförsäljare i Polen (AquaEl, Diversa, Robizzo).

          Kommentar

          • ewa
            NCS Medlem
            • mars 2013
            • 457

            #20

            Man ser stjärtfenan på en av bilderna, måste skaffa stativ o bättre belysning. Ni som fotograferar fiskar är riktiga profs, de rör sig hela tiden!

            Kommentar

            Arbetssätt...