Cryptoheros

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    Cryptoheros

    Jag har haft mina cryptoheros n. i några veckor, det ligger mycket spån, ser ut som kaffesump på botten, antagligen tuggar de på rötterna. Är det vanligt? Jag kan inte tänka mig att något annat kan orsaka " kaffesumpen".
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Mina Cryptoherosar gör inte så. Det är inte avföring från fiskarna då? /Jocke

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Kaffesumpen kommer nog inte från dem. Vad har du för inredning? Har du löv? Har du grenar med bark? Malar, speciellt trädätande ger mycket "kaffesump"?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Har du några harneskmalar (sugmalar, L-malar, Loricariider). Har du det är dessa garanterat orsaken.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Välkommen hit och grattis till första inlägget, för den delen

          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Välkommen hit och grattis till första inlägget, för den delen

            Oj, missade det. Välkommen!
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Oj, missade det. Välkommen!
              me to
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Välkommen hit
                Antar att Cryptoheros N, står för Nanoluteus? I så fall grattis till en av dom snyggaste Centralamerikanarna
                Och som skrivits tidigare så kan inte detta bero på dom, oavsett vilken Cryptoheros det gäller, sannolikt en Harneskmal som Ola skriver.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • mars 2013
                  • 457

                  #9
                  Tack för alla välkommande ord :-) Sumpen dök upp efter inskaffande av cryptoherusar. Malen har jag haft länge utan "sump". En del rötter är porösa och lätta att mala sönder, kan hända att de försökte rensa runt sitt bo. Gräver sig under rötterna, ner till botten. Det bli väl att "dammsuga" oftare.

                  Kommentar

                  • ewa
                    NCS Medlem
                    • mars 2013
                    • 457

                    #10
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Mina Cryptoherosar gör inte så. Det är inte avföring från fiskarna då? /Jocke
                    Nej, ingen avföring, precis som kaffesump.
                    Har ni lite tips vad ska jag tänka på, hade haft geophagusar tidigare (jurupari och tuppkammar), eldbukar, blåciklider men alltid som enda ciklider i större akvarier, resten var småfisk.
                    Nu har jag c.n. och bågfenor i samma burk, samt en del småfiskar som kommer från andra världsdelar (pseudomugil furcatus, gröna neontetror, små corydoras habrosus och en mal). Lite inspirerad av Amano Tacashi ;-) , fast omedvetet.
                    Vad har de för favoritföda, gillar grottor märkte jag, kollade lite på youtube och nätet i övrigt, inte så mycket info där.
                    Strömt eller stillastående vatten? Är de känsliga för stora vattenbyte eller ska man byta mindre mängder oftare, jag byter 30 liter/vecka i min 200 liters burk.
                    Ska skaffa större akvarium efter sommaren. Skulle vara kul att få lite info så de mår bäst möjligt.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Jag skulle nog byta mer vatten än så. I ett 200 litersakvarium bör du försöka byta minst 40 liter per vecka i alla fall.

                      Du behöver inte ha strömt vatten. Då de leker har de frisimmande yngel och är det för strtömt förbrukar de sin energi väldigt snabbt och dör. Kan du reglera och dra ned då är ju det ett alternativ, men det är sällan strömt vatten behövs.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • ewa
                        NCS Medlem
                        • mars 2013
                        • 457

                        #12
                        Du har rätt, det behövs större vattenbyten. Innan de kom räckte det, kanske. Nu känns det att burken är för liten, börjar kännas som fisksoppa. Jag gillar när fiskarna har mycket plats och få vara ifred, stressade fiskar är det värsta jag vet. Ska flytta bågcikliderna till mindre kar, då leker de säkert igen och mår bättre också. Båghanen verkar bara nyfiken men honan som blev vräkt från grottan är vilsen, vill inte acceptera andra grottor. Filtret går på lägsta varv, och den är lite underdimensionerad för att få lugnare vatten.

                        Kommentar

                        • ewa
                          NCS Medlem
                          • mars 2013
                          • 457

                          #13
                          Nu har andra "problem" dykt upp. De gräver mycket, använder hela kroppen liggandes på sida, med kraftiga vågrörelser. Fenorna är sönder, först var det honan som hade sönder stjärtfenan, jag medicineradehela akvariet med Furanol (för att vara på den säkra sidan, nya fiskar), men nu är det båda med fenorna mer eller mindre sönder. Annars är de bra, äter och allt verkar vara OK. Fina färger, runda om magen mm. Är det sanden som är för vass, har rådasand 0.8-1.2mm som är det vanligaste. Kollade även på youtube och fiskarna där var hela och fina. Men man fotar inte fiskar med skönhetsfel ;-)
                          Hanen sitter mest i grottan och honan gräver och simmar runt.
                          Det finns inga skador i övrigt.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Gräver de mycket är det säkeert lek på gång. Oftast är det honan som gräver mest. Jag har dock inte haft problem med skadade fenor annat än när honan försvarar sina yngel mot andra arter som är för nära lekhålan.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • ewa
                              NCS Medlem
                              • mars 2013
                              • 457

                              #15
                              Tack DaRe, du verkar ha koll på de flesta arterna. Bågfenor går just nu i samma burk. Honan där kan vara boven, hon är snabb och bitsk, men deras revir är i andra ändan... ska försöka att dela upp akvariet med mer rötter. De verkar förberedda leken, honan är gul ibland och ett par dagar senare återgår till det vanliga färgen. Kan man ha bågfenor i 40 liters burk? En kortare tid, vill se mer av leken och yngelvården hos Cryptoheros nanoluteus .

                              Kommentar

                              Arbetssätt...