Olika malar tråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

    #16
    Vanlig "pleco"
    Gibbiceps
    Ancictrus
    L-128
    L-168

    anli - jakligt fint kar!
    Skulle ge dig rekommendation att fixa CO2 tank - om du har vaxter och fixar lite lyse till kommer det att hjalpa att bubbla in CO2 - nar du gor det sa sanks PH automatiskt och om vaxterna vaxer snabbt kommer dom att dra ur en del av hardheten fran vattnet.

    Lite naturligare an osmosis.

    Om du fixar mer lyse ar det bra att andvanda 5000K-7500K temp pa lysroren.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #17
      INX:
      Tack! CO2 tank är vore ju en bra idé, men då måste jag som sagt har mer lyse först.

      Här är förresten en bra bild på Golden nugget:
      Anders L

      Kommentar

      • INXS

        #18

        Det var forra oktober - sedan dess har tanken krashat och jag har flyttat. Den krashade for att vi hade en isstorm som pajade elektriciteten pa en vecka och allt fros ihjal.

        I den tanken korde jag kolsyra fran en tank, lyset var ganska mycket (ca 384w pa 500 liter ) det behovs troligen inte mer an 1w/2liter.
        Ljustemperaturen bor vara 500K-7500K och jag fick tillsatta nitrat varje dag. Jag bubblade ca 2-3 bubbler /sekund och ph var pa 6.8 KH & GH lag pa ungefar 9, 28grader+ och allt madde suverant.

        Aven om man inte ar ute efter suveran vaxt pa plantor sa tycker jag det ar enklare att fixa vattenvardena med kolsyra(naturligare an tillsatser) dessutom tror jag det blir billigare i langden med CO2 mot osmosis eftersom den slosar mycket vatten.

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          #19
          Lite dåligt intresse här tycker jag,det borde finnas fler som är intresserade av malar här,kom igen och skriv.
          Är det någon som vet hur ofta L46 parar sig,eller hur långt det är mellan parningarna rättare sagt?
          Är det någon som vet om någon som lyckats med lek på L177 i Sverige?

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #20
            Hej
            Jag blir lite osäker när det gäller L-nummer (L18,81,85, eller 177) indentifiering av den golden nugget som jag länkade en bild på i mitt förra inlägg
            Alla bilder här: http://w1.181.telia.com/~u18107659/Golden_nugget.htm
            Jag blir mest förvirrad av informationen på planet catfish...
            Det är maxstorleken som jag är ute efter..
            Kan någon "golden nugget" kunnig person hjälpa till med korrekt indentifieringen? Jag själv har gissat att det är en L81.
            Anders L

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Ser att det finns kunnigt "Mal-folk" här på denna tråd. En fråga som jag skulle vilja reda ut är om det finns någon risk alls med att blanda L-malar i ett akvarium...typ korsning, revir m m.
              Jag har själv endast vanliga Ancistrus plus en Golden variant, men är intresserad av att skaffa några sk L-malar.

              Vilka är bäst på alger och vilka tar inte alger alls??

              Tips och råd mottages med glädje...

              Kommentar

              • Robbe
                Användare
                • februari 2003
                • 527

                #22
                Vanliga Ancistrus tycker jag personligen är dom bästa på alger.Men även mina L177 tar alger bra.

                Anli,jag tror oxå som du att det är en L81 men det är inte mycket som skiljer dom åt

                Kommentar

                • INXS

                  #23
                  Jag har haft bra tur med gibbiceps - dom rensar mycket och snabbt. Mina gor valdigt bra ifran sig medans ancistrusen sitter och trycker pa en rot. Jag har hort att gibbicepsen inte ater lika ordentligt med alger nar den blir storre men det har jag inte markt an.

                  Min L-128 ater mest fisk/rakor och dylikt.

                  Kommentar

                  • walle_1
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 708

                    #24
                    Finns det någon risk att en gibbi ger sig på växter? Anubias, javaormbunke och "sjögräs" (från svensk damm)


                    MVH Martin
                    MVH Martin

                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • Bamse

                      #25
                      Mina ancistus malar bra dör 3 st har blivit mat till mina zebra ciklider. och de´n största va säkert 12 cm stor. hur trivs dessa malar vad bör man göra för att de skall trivar och inte bli mat.

                      mvh
                      Björn

                      Kommentar

                      • INXS

                        #26
                        Martin - Har inte haft nagra problem med gibbin ge sig pa vaxter, speciellt dom du namner.

                        Bjorn - kolla hardheten av vattnet. Om du forsoker ha dom i ett afrikanskt akvarium med hog GH blir det nog svart. Jag har forlorat ganska manga nar jag forsokte satta in dom i mitt afrika kar. Det finns en chans att du hittar en som overlever men i min erfarenhet ar det svart om GH ar hog.

                        Kommentar

                        • Ola
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 1232

                          #27
                          Hej,

                          Har 1 st panaque nigrolineatus
                          X anntal Ancistrusar (leker jämnt)
                          2 st långsträcktapansarmalar hoppas på lek!
                          En av okänt namn någon L-mal iaf ska försöka fånga den på foto så jag kan få hjälp med namnet.
                          ett litet stim Corydoras Aneus + en fläckig pansar mal.

                          Fler kommer bl.a en blå prickig Ancistrus tror L namnet är L-183

                          Mvh Ola
                          ola lindeberg

                          Kommentar

                          • Robbe
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 527

                            #28
                            Köpte igår 3st L18,till den vi hade sen innan ,någon som vet hur man könsbestämmer dom?Någon som har någon info överhuvudtaget?Någon som hört talas om någon lyckad lek på dom?

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              #29
                              Baryancistrus arter är svåra att könsbestämma och det är nästintill omöjligt innan de blivit könsmogna vilket för L18 borde vara minst 15-16 cm då honan blir bredare över kroppen och även nosen ser mer trubbig ut om man ser dem ovanifrån.
                              De växer långsamt som många andra malar och de är omnivora vilket betyder att de gärna vill ha lite mysis, räkor och musslor ibland förutom grönfoder som squash och räkmix.
                              De trivs mycket bättre i mycket strömt vatten och då menar jag mycket kraftig cirkulation, de blir inte lika skygga i sådan miljö även om de är lite nervösa av sig.

                              Jag har både L81 och LDA33 som går i varsitt kar som jag byggt enbart för dessa med måtten L 140 cm B 50 cm H 36 cm / 250 L med en genomströmning på ca 6000 L/h och de visar sig mycket mer nu än innan då jag hade ett pumphuvud på 2000 L/h.
                              Om de bara har tillgång till varsin grotta/gömställe så kräver de inte så stort revir utan håller sig runt sina hålor men desto större de blir desto större yta behöver dom.

                              Den enda lek jag har hört talas om var av L81 men sedan finns det andra som påstår att de känner någon som fått lek av både L18 och LDA33 men det finns inga dokumenterade bevis för detta.
                              Min målsättning är att få lek på de jag har och det får jag väl återkomma till när jag lyckas.

                              En varning bara, de brukar vara i mycket dåligt skick när man köper dem och se riktigt magra och eländiga ut vilket nästan alltid betyder att de inte klarar sig länge till. Detta gäller speciellt Baryancistrus arter och alla led har problem med dem när de kommer från leverantörerna. Så köp bara de som har ätit upp sig och har runda fina magar.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              • fredrikr
                                Användare
                                • oktober 2002
                                • 985

                                #30
                                Ola:

                                L-183 är så vitt jag vet Starlight Ancistrus, vilken jag har. De är mörka med små ljusa prickar - ser ut lite som en stjärnhimmel.

                                Ny fråga:

                                Vad har Ranunclus-malar för chans att klara sig i ett Malawikar? Vattnet är från början basiskt och mycket mjukt (Stockholms kranvatten), och sedan tillsätter jag bikarbonat i måttliga mängder. Cikliderna är ganska snälla Haplisar. Det är ingen som bråkar med de tre L-183 Starlight Ancistrus som går där nu i alla fall.

                                /Fredrik
                                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                                Kommentar

                                Arbetssätt...