Olika malar tråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • februari 2003
    • 527

    Olika malar tråd

    Har sett här på forumet att det är ganska vanligt att man startar trådar om olika fiskarter.Jag skulle vilja starta en här om en som jag saknar,nämnligen en maltråd.Jag vet att det här en ciklidsite men jag tror att många av oss har malar tillsammans med våra ciklider.Har själv både Ancistrus och Baryancistrus(L81)och min pappa har Hypancistrus zebra.Vad har ni andra tillsamman med era ciklider?
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Hej

    1 st Golden nugget
    1 st L200 Lemon spotted green pleco
    1 st L007 Leproacanthius galaxias "vampypleco"
    1 st L190 Panaque Nigrolineatus "Royal pleco"
    3 st Hemiloricaria beni "helikoptermal"
    5 st Hoplosternum thoractum "långsträckt pansar mal"
    8 st Corydoras melini

    Samsas med chokladciklider och jordätare
    Anders L

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Hej!

      4st Golden Nuggets (L01
      1st Pseudacanthicus leopardus (L114)
      6st Ancistrus dolichopterus (L144)
      3st Otocinclus sp.
      10st Corydoras julii
      3st Synodontis multipunctatus (Gökmal)

      Malarna är dock uppdelade på ett diskuskar, ett tropheuskar och ett sällskapskar. Ni får själva gissa vilka som är var =)

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #4
        anli: hur bra är royal pleco att äta alger jämfört med en ancistrus?Har hört att royal pleco ska vara effektivare.


        MVH Martin
        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • spaceace
          Användare
          • februari 2003
          • 93

          #5
          Jag har haft 2st. Royal Pleco, de åt upp både alger, rötter och inredning. Nu har jag Plecostromus och Gibbiceps.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

          Kommentar

          • Robbe
            Användare
            • februari 2003
            • 527

            #6
            Har tänkt att skaffa mig några Baryancistrus sp.snow ball(LDA33)någon som vet något om dom?

            Vad var det för inredning som dina Royal Pleco käka upp,Spaceace?Det var väl inga stenar i alla fall,eller?

            Har du fått någon lek på dina Baryancistrus(L01,Björn?

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • april 2002
              • 787

              #7
              Nope, det har jag inte. Dom är små än så länge, men om jag uppfattat saken rätt så är det ingen lättlekt fisk direkt..

              Mvh
              Björn
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Svar till Martin angående:
                "hur bra är royal pleco att äta alger jämfört med en ancistrus?Har hört att royal pleco ska vara effektivare"

                Tja den som har imponerat mest var golden nugget när jag precis hade införskaffat den. Han rensade en bakruta (100 L) som hade varit algbeväxt i flera år på två dagar! Han måste ha varit utsvulten.
                Nu är det svårt att säga vem som är effektivast, alla mina plecos tuggar alger (har altså helt tomt på alger i 400 L burken.

                Spaceace: Vilken typ av inredning tuggade dina royal pleco på?
                Min bakgrund är av korkek så det förväntar jag mig att den så småningom blir uppkäkad...
                Anders L

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  #9
                  Jag har bara en ancistrus på ca 6cm i mitt 375 liters. Det räcker inte och jag måste ha en till. Pleco vill jag inte ha. Antingen gibbiceps, ancistrus eller royal pleco. Vilken? Hur mycket alger käkar en gibbiceps när dom har kommit upp i lite storlek? Har hört att man måste börja utfodra dom för att dom i princip slutar äta lager över 15 cm. Visst utfodrar jag fiskarna om det tar slut på alger men men vill ju att dom ska käka alge även när dom har blivit gammal. En gibbiceps käkar kanske mer bottenrester än vad en ancistrus gör, och det är ju bra för att få bort gödningen till algerna. Föreslå nu ingen corydoras eller nåt som bottenrensare. Jag vill ha en bra algätare som kan hävda sig mot jaguarciklider och som inte bara tigger annan mat när den blir äldre. Om den käkar bottenrester så är det bara en bonus.


                  MVH Martin
                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    citat "Jag har bara en ancistrus på ca 6cm i mitt 375 liters. Det räcker inte och jag måste ha en till. Pleco vill jag inte ha. Antingen gibbiceps, ancistrus eller royal pleco. "

                    Ovan nämda fiskar är ju sk "plecos" allihopa?
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 1159

                      #11
                      Jag tror Martin menar Hypostomus plecostomus, vilket är den som normalt kallas för "Pleco" utan prefix (ex. royal)
                      // Magnus Arvidsson

                      Kommentar

                      • spaceace
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 93

                        #12
                        Robbe: Det var en frigolitbakrund. anli: Korkeken kommer den säkert att tugga på. Royal Pleco är mycket fina, måste dock finnas rötter i akvariet.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

                        Kommentar

                        • walle_1
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 708

                          #13
                          Visst vet jag att de andra också pleco men jag menade såklart hypostomus plecostomus när jag skrev bara pleco.

                          Kommer en gibbiceps äta upp mina växter?

                          Jag har anubias, javaormbunkar plus något sorts gräs (mjukt) som jag hittade i våran vilda damm.


                          MVH Martin
                          MVH Martin

                          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                          Kommentar

                          • fredrikr
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 985

                            #14
                            Någon idé om malar till ett yngelakvarium? Det är på 54 liter och ska innehålla varierande Haplis-yngel. pH ca 8. Skulle gärna vilja ha 2-3
                            små malar i det för att hålla efter algerna, men vill inte riskera
                            ynglen.
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                            Kommentar

                            • Repaterion

                              #15
                              Malar var det ja. Har två stycken en "vändmal" har inget annatnamn på den och en vit grej på ca 2dm med ett gäng spröt på huvet vet inte vad det är för sort. Vad skulle man kunna tänka sig för malar i ett kar på 40X40X100 (160L)?[)]

                              Kommentar

                              Arbetssätt...