Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    "Jaha, då förstår jag, du har förmodligen karet i ett rum du inte är i så ofta, då blir det ofta så där."

    Jag har faktiskt karet i mitt sovrum och jag tillbringr ganska mycket tid där faktiskt.

    "Nu börjar det likna något!
    Är de revirhävdande så är jag definitivt med på noterna lite mer, då blir de ju genast betydligt mer intressanta. "

    Jo det vore ju skitkul om fiskarna höll en varsin halva av karet och kunde försvara sin del. Jag vet inte om detta verkligen stämmer men killen på zoopet sa så.

    "Nej jag menade inte att trampa dig på tårna, jag ville bara att du skulle se riskerna med att föra ihop dessa fiskar."

    Jag menade inget illa bara så du vet, det var ett skämt. Jag förstår att du är orolig för kombinationen men jag tror faktiskt att det skulle fungera, funkar det inte så kan jag helt enkelt sälja en av dom (den minst intressanta just då=)). Jag har hört några faktiskt som har lyckats para ihop dessa fiskar så jag ger det ett försök om jag inte får tag på en hona åt hannarna.

    "Jag tror inte att det är en omöjlighet att du vaknar upp en morgon och ser ormhuvvet ha jaguaren halvvägs ner i magen..."

    Detta tror jag faktiskt inte är möjligt om jag skaffar ett ormhuvve som blir max 35 cm. Jaguarer är bra grövre så den ska inte kunns svälja en sån.


    MVH Martin
    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      Martin:
      Om du vill så kan jag höra med butiksägaren på en av butikerna här i Luleå om vad han tror om att ha ormhuvven med jaguarer. Han har råkoll på ormhuvven och liknande brutala fiskar och brukar alltid vara ärlig och förklara hur det är även om det kanske inte alltid är vad man själv vill höra.
      Tror han att det är ett dödsdömt projekt så lär han definitivt säga det.

      Hur som helst, att hitta en 15cm stor jaguarhona borde inte vara omöjligt. Butikerna brukar kunna beställa fiskarna i olika storlekar om man bara frågar, fiskarna kan däremot bli lite dyrare men det kan det ju vara värt om man får precis det man vill ha.
      Jag var på jakt efter en mellanstor påfågelciklid en gång och då fick jag kika på en inköpslista som butiken hade, det fanns faktiskt ganska många olika storlekar att välja bland. Men påfågelciklider är iofs betydligt vanligare än jaguarciklider så det är ju mycket möjligt att urvalet inte är lika bra på jaguarer.

      Är du helt säker på att du har fyra hanar som det är nu? ...eller kan någon av de som inte var med i paret vara honor?

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        FI: blir jaguarhanarna mer prickiga/mönstrade ju äldre de blir? anars e min jaguarhanne en tråkig fisk utseendemässigt :-/

        Inga av mina 5 är så prickiga som din hane, men minst 1 är rejält mer prickig än din hona iallafall.
        fish r friend

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • februari 2003
          • 708

          "Om du vill så kan jag höra med butiksägaren på en av butikerna här i Luleå om vad han tror om att ha ormhuvven med jaguarer."

          Vore ju kanonschysst om du ville göra det. Jag sa till zooägarn jag ringde till att jag eventuellt skulle ha ormhuvvet med jaguarerna och han hade inga invändningar, det enda han sa var att han hade provat stoppa ner ormhuvven med griniga ciklider (vet inte sort) och ormhuvvena hade blivit ihjälslagna. Så eventuellt så kanske jag måste köra med avdelare eller dra upp ormhuvvet i ett separat kar om den är för liten då jag får den.

          Jag är så gott som säker på att det är bara hannar. Den minsta är svårt att säga för den är totalt kolsvart nu eftersom jag har tagit bort avdelarn och sebrahannen är ganska ilsken. Men som det set ut så är det hannar allihopa. Jag tror att om det hade funnits en hona bland dom så skulle inte två hannar bilda par, men inte vet jag om det måste vara så.


          MVH Martin
          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            citat:Ursprungligen skickat av orm

            FI: blir jaguarhanarna mer prickiga/mönstrade ju äldre de blir? anars e min jaguarhanne en tråkig fisk utseendemässigt :-/

            Inga av mina 5 är så prickiga som din hane, men minst 1 är rejält mer prickig än din hona iallafall.
            De blir prickigare ju äldre de blir. Eller snarare så är det så att prickarna de redan har träder fram på lite olika sätt beroende på hur de känner sig, ju större och mer självsäkra de blir ju oftare kommer du att se tydliga prickar på buken och nedre delen av huvudet. Då min hane var liten så var han ofta helt grå... han hade i princip inga prickar alls... Men ju större han blev ju oftare såg man att prickarna trädde fram och nu när han är 25cm och kung i karet så är prickarna alltid tydliga och distinkta.
            De stora fläckarna på sidorna har också börjat "lösas upp" och är nu mer som en samlad klump prickar än en stor enhetlig svart fläck.

            Honans mönster har däremot gått åt motsatt håll, ju större hon har blivit ju färre prickar ser man och nu idag har hon enbart de stora svarta fläckarna på sidorna kvar. De stora fläckarna verkar däremot bli mer och mer svarta och distinkta men de få otydliga bukprickar hon hade som liten är spårlöst försvunna nu idag.

            Det man också kan se är att basfärgen på båda fiskarna har gått från grått till beige(honan) och vit-beige-lila(hanen). Färgerna på fenorna har dessutom blivit väldigt tydliga, de var de inte alls tidigare.


            Så du behöver inte oroa dig, fiskarna kommer att utvecklas utseendemässigt under hela deras uppväxt.

            Här är några bilder på hur de har utvecklat sig.
            Hanen:



            Honan:



            Sedan så finns det jaguarhonor som även har massor av bukprickar och fenprickar och det finns även hanar som inte har några stora fläckar alls utan enbart småprickar, det finns dessutom de som har prickarna sammanvävt till ett mönster och de som har fenprickarna formade som linjer.
            Det finns helt enkelt en väldig massa olika utseenden på dessa fiskar...

            Jag tycker för övrigt att dina fiskar är ovanligt vackra för att vara så små, jag gillar att de har de stora sidofläckarna och att det är så bra kontrast i deras mönster. Mina var definitivt inte lika vackra då de var i samma storlek. Se bilderna ovan...

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              citat:Ursprungligen skickat av walle_1

              "Om du vill så kan jag höra med butiksägaren på en av butikerna här i Luleå om vad han tror om att ha ormhuvven med jaguarer."

              Vore ju kanonschysst om du ville göra det.
              Inga problem, jag måste ändå skaffa några stimfiskar så jag far nog dit imorgon. Hanens uppvaktning av honan är nu i full gång igen och ni vet säkert vad det innebär... Slaggis.
              Sorgmantlarna klarade sig oväntat bra så det är nog troligt att jag satsar på dessa en gång till, de försvann först då jag drog ner på matningen under medicineringen men det var ju inte så konstigt eftersom tetrorna var den enda mat jaguarerna kunde få just då.

              citat:Ursprungligen skickat av walle_1

              Jag är så gott som säker på att det är bara hannar. Den minsta är svårt att säga för den är totalt kolsvart nu eftersom jag har tagit bort avdelarn och sebrahannen är ganska ilsken. Men som det set ut så är det hannar allihopa. Jag tror att om det hade funnits en hona bland dom så skulle inte två hannar bilda par, men inte vet jag om det måste vara så.
              Det är svårt att säga, de två som bildade par verkar ju av allt att döma vara hanar i alla fall då du nu har sett genitalpapillen, när du ser genitalpapillen på de övriga så vet du säkert hur det är med dem.
              Byt inte in dem förrän du vet säkert i alla fall.

              Hur har du tänkt göra med sebrorna?

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • walle_1
                Användare
                • februari 2003
                • 708

                citatnga problem, jag måste ändå skaffa några stimfiskar så jag far nog dit imorgon
                Då får man tacka då.
                citat:de två som bildade par verkar ju av allt att döma vara hanar i alla fall då du nu har sett genitalpapillen, när du ser genitalpapillen på de övriga så vet du säkert hur det är med dem.
                Du kommer väl ihåg att jag sa att jag såg genitalpappillrarna hela tiden på mina fiskar. Alla ser lika ut, så jag har med största sannolikhet fyra hannar.
                citat:Hur har du tänkt göra med sebrorna?
                Sebrorna skulle bara fungera som aggressionsavledare och om jag inte får ett jaguarpar så byts dom in. Jag tror att det blir för mycket om jag ska ha jaguar, ormhuvve och sebraciklider i samma kar, det blir nog för bråkigt så får jag inte ett jaggpar så byts dom in.


                MVH Martin
                MVH Martin

                http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  Kolla vad en kille på predatoryfish skrev om ormhuvvet som jag funderar på att skaffa.

                  "Obscuras aren't the type of fish that will just go and kill things. They are more ambush predators, they hide a lot and when something gets close they attack, kind of like wolf fish. I have found that a chinese snakehead (asiatica) would have an obscura or any other sh in check if they are together."

                  Låter ju som en fisk för dig Fredrik när det gäller jakten.


                  MVH Martin
                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    Martin:
                    "Du kommer väl ihåg att jag sa att jag såg genitalpappillrarna hela tiden på mina fiskar. Alla ser lika ut, så jag har med största sannolikhet fyra hannar."
                    Snacka om att ha maximal otur...
                    Jaja, då är det bara att börja jaga en lämplig jaguarhona då, det kan säkert vara lite svårt att hitta en i rätt storlek men gör i alla fall ett seriöst försök innan du skaffar ormhuvvet. Är man bara nog envis så tycker jag att det borde gå att hitta en.

                    "They are more ambush predators, they hide a lot and when something gets close they attack, kind of like wolf fish.
                    Låter ju som en fisk för dig Fredrik när det gäller jakten."
                    Jo minsann, jag kanske har underskattat nöjet att ha ormhuvven.
                    Om det nu blir så att du skaffar ett ormhuvve så får du väl berätta hur fisken beter sig osv. Jagar den som jaguarerna och lägger sig i bakhåll samtidigt som den har tänder som kan klyva fiskar så är det definitivt min typ av fisk. ;D

                    Förresten, vad är en "wolf fish" för en fisk?

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • INXS



                      Massor av yngel - 2 veckor gammla. Jag tankte att flytta en del till ett yngelkar sa alla inte omkommer om nagot hander.
                      Jag vet att det ar risig kvalitet pa fotot men det ar 1 pa natten och det blir inga fler bilder i natt.

                      Fredrik: wolf fish ar Hoplias Malabaricus. Dom blir inte sa stora (kanske 20-25cm) men har stora tander och ar glupska.

                      Det ar val dags at avsluta detta kapitel och borja pa del 5 - 21 sidor !!!

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        "jaguartråden" fortsätter här...


                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...