Gratis ledtråd med en del ljusa ideer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    #16
    Ursprungligen postat av Kimmy-
    Hade gärna fått en bedömning av dig hur
    Uplever det du gjort. Och vad du använt för verktyg och vad som behövs för att tex göra en likadan. Har massa frågor kring mkt men har svårt att formulera mig. Då jag är en titta o lär snubbe o inte läs o lär
    Det stora kruxet är att göra hålet för fläkten, nu har jag pelarborr som hjälpte mig med grovgörat.
    Sen krånglade jag till det med o skruva fast ledsen, samma pelarborr fick borra o gänga dessa hål.
    Limmar du fast ledsen så blir det grisenkelt.
    I övrigt så är det lite lödning, två per led. Borde inte vara några problem men du måste ha lödpenna. Å andra sidan borde det funka med någon form av kabelsko att trycka fast i leden, du ser min lödning.

    Det tog mig en 3-4 timmar. Men nu tillkommer det förstås en massa finlir. tanken är att få till en glasskiva/plexi under lyset som stänkskydd mm mm......

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #17
      Hade gärna velat bygga nått liknande till mitt saltkar i vardagsrummet men tyvärr kommer det se hemma byggt ut även om funktionen säker är utmärkt så blir det inte "wife approved" och då går det bort

      Kan du inte försöka ta nån bild med bara T5 och sedan bara LED tända så man kan se nån skillnad? Jag vet att det är klurigt att fota ljus men du kanske kan testa?
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • januari 2013
        • 414

        #18
        Ursprungligen postat av affealien
        Hade gärna velat bygga nått liknande till mitt saltkar i vardagsrummet men tyvärr kommer det se hemma byggt ut även om funktionen säker är utmärkt så blir det inte "wife approved" och då går det bort

        Kan du inte försöka ta nån bild med bara T5 och sedan bara LED tända så man kan se nån skillnad? Jag vet att det är klurigt att fota ljus men du kanske kan testa?
        Det är ganska enkelt att få det snyggt om man vill, Helt säkert går det bygga i en aluprofil liknande T5ramper, men då blir det lite dyrare.

        Tanken är att jag ska försöka ta lite bilder med samma manuella läge på kameran och några olika ljus på burken samtidigt som jag mäter effekten som dom drar. Men akvariet fylldes upp igår och ska få gå en vecka eller två först.

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #19
          Olika ljus för kameran

          Fortsätter med några bilder där jag ställt kameran manuellt så det är samma ISO och samma bländare och tid, även vitbalansen är manuell

          3*36watt T8 Aquastar (4:e röret kass)


          2*54watt T5 Poweglo


          Mina 5 20watts Led dämpade till sammanlagt 30watts förbrukning


          Här fullt ös på Ledsen ca 97watt drar det då.


          Det här en liten vink om hur effektfullt ljus man får med några leds istället för lysrör, nu åker dom ut.....

          Kommentar

          • Kimmy-
            Användare
            • juni 2010
            • 458

            #20
            Sv: Gratis ledtråd med en del ljusa ideer.

            Jävla vilken skilldnad. Kalas snyggt. Hade gärna gjort själv men vill sitta med en i handen o studera den innan jag ger mig på det.
            Mvh / Jimmy

            Lokal

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #21
              Ursprungligen postat av GraTis
              Fortsätter med några bilder där jag ställt kameran manuellt så det är samma ISO och samma bländare och tid, även vitbalansen är manuell

              3*36watt T8 Aquastar (4:e röret kass)


              2*54watt T5 Poweglo


              Mina 5 20watts Led dämpade till sammanlagt 30watts förbrukning


              Här fullt ös på Ledsen ca 97watt drar det då.


              Det här en liten vink om hur effektfullt ljus man får med några leds istället för lysrör, nu åker dom ut.....
              Case closed! Vilken skillnad! Jädra bra demonstration.

              //Kaj

              Kommentar

              • poujac
                Användare
                • maj 2006
                • 170

                #22
                >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                Kommentar

                • endymion

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kimmy-
                  Jävla vilken skilldnad. Kalas snyggt. Hade gärna gjort själv men vill sitta med en i handen o studera den innan jag ger mig på det.
                  Det finns led:ar att titta på i Växjö

                  Kommentar

                  • endymion

                    #24
                    Ursprungligen postat av GraTis
                    Fortsätter med några bilder där jag ställt kameran manuellt så det är samma ISO och samma bländare och tid, även vitbalansen är manuell

                    3*36watt T8 Aquastar (4:e röret kass)


                    2*54watt T5 Poweglo


                    Mina 5 20watts Led dämpade till sammanlagt 30watts förbrukning


                    Här fullt ös på Ledsen ca 97watt drar det då.


                    Det här en liten vink om hur effektfullt ljus man får med några leds istället för lysrör, nu åker dom ut.....
                    Hur har du mätt effekten på LED: arna? Jag hade en rätt dyr mätare som visade väldigt fel. Min erfarenhet är att man måste mäta på ett motstånd med känd resistans eller kolla med riktigt dyra mätare (oscilloskop el dyl) Dessutom kan jag tillägga att det är mycket fördelaktigt med blå bakgrund till LED, det verkar som det hjälper att reflektera ljuset framåt så det upplevs starkare.

                    Kommentar

                    • Kimmy-
                      Användare
                      • juni 2010
                      • 458

                      #25
                      Sv: Gratis ledtråd med en del ljusa ideer.

                      Ursprungligen postat av endymion
                      Det finns led:ar att titta på i Växjö
                      Gillar vi albin. Kanske jag kan komma i veckan o ta sig en titt
                      Mvh / Jimmy

                      Lokal

                      Kommentar

                      • GraTis
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 414

                        #26
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Hur har du mätt effekten på LED: arna? Jag hade en rätt dyr mätare som visade väldigt fel. Min erfarenhet är att man måste mäta på ett motstånd med känd resistans eller kolla med riktigt dyra mätare (oscilloskop el dyl) Dessutom kan jag tillägga att det är mycket fördelaktigt med blå bakgrund till LED, det verkar som det hjälper att reflektera ljuset framåt så det upplevs starkare.
                        Jag har mätt med en Energy Check 3000 och det är i alla fall true RMS men så klart ingen laboratorieutrustning. Det verkar stämma i grova drag jämför med vad som går att räkna ut från databladen, men så klart ibland blir man lite lurad.

                        Sen vad du menar med blå bakruta har jag ingen aning om, du menar att det skulle ha blivit mörkare i akvariet om jag målat bakrutan vit eller signalgul? Det låter spännande undrar just varför i så fall.
                        Det är ju även en viss ljusskillnad i skuggorna på modulerna där inte bakrutans reflektion kommer åt, men vi får väl se tiden an då akvariet gått in sig och alger och annat har satt sig.

                        Kommentar

                        • endymion

                          #27
                          Ursprungligen postat av GraTis
                          Jag har mätt med en Energy Check 3000 och det är i alla fall true RMS men så klart ingen laboratorieutrustning. Det verkar stämma i grova drag jämför med vad som går att räkna ut från databladen, men så klart ibland blir man lite lurad.

                          Sen vad du menar med blå bakruta har jag ingen aning om, du menar att det skulle ha blivit mörkare i akvariet om jag målat bakrutan vit eller signalgul? Det låter spännande undrar just varför i så fall.
                          Det är ju även en viss ljusskillnad i skuggorna på modulerna där inte bakrutans reflektion kommer åt, men vi får väl se tiden an då akvariet gått in sig och alger och annat har satt sig.
                          Jag mätte också med en Energicheck 3000 och den visade mellan 55 % för mycket, till 72 % för lite beroende på mätsetup (vid 1 av 17 setuper visade mätaren ett ok värde) Vilket ledde till att jag höll på att bränna en drivare eftersom jag överlastade den för mycket pga felaktiga mätdata.

                          Jag vet inte riktigt vad det där med rutan beror på, men i akvarier med gråaktiga och brunaktiga fotobakgrunder upplevs ljuset som mycket mörkare(jag har inte testat med 3d bakgrunder än). Men ännu värre i akvarier utan grus på botten där går bara ljuset rakt igenom, LED är optimalt i akvarium med blåmålad bakgrund och vitt grus vad jag hittills provat fram. Troligtvis fungerar blå bakgrund som en spegel för LED-ljuset.

                          Kommentar

                          • endymion

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kimmy-
                            Gillar vi albin. Kanske jag kan komma i veckan o ta sig en titt
                            Gör så bara att höra av sig.

                            Kommentar

                            • Suma
                              Användare
                              • januari 2011
                              • 606

                              #29
                              Ursprungligen postat av endymion

                              Jag vet inte riktigt vad det där med rutan beror på, men i akvarier med gråaktiga och brunaktiga fotobakgrunder upplevs ljuset som mycket mörkare(jag har inte testat med 3d bakgrunder än). Men ännu värre i akvarier utan grus på botten där går bara ljuset rakt igenom, LED är optimalt i akvarium med blåmålad bakgrund och vitt grus vad jag hittills provat fram. Troligtvis fungerar blå bakgrund som en spegel för LED-ljuset.
                              Orsaken till att det blå och vita reflekteras kraftigare än lite "murrigare" färger ligger troligen i spektralkurvan hos de vita LEDen..
                              -------------------
                              Mats

                              Kommentar

                              • GraTis
                                Användare
                                • januari 2013
                                • 414

                                #30
                                Kom helt plötslig på att jag hade tänkt lägga in några bilder i tråden då akvariet varit igång ett tag. Hade en stund över så jag tog fram kameran och satt en stund framför akvariet under lite dåliga förhållanden då det är mycket ljus utifrån som blänker, nåväl nog med ursäkter. Ingen blixt utan bilder rakt ur kameran.
                                Akvariet fick gå till sig utan fisk tills det var ganska snorgrönt i hela burken, men div troffar gillar sånt så det är borta.



                                Åsså nåra småttingar på tillväxt.




                                Kommentar

                                Arbetssätt...