Ny med malawi och behöver 1 eller 2 råd! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joppa
    Användare
    • februari 2013
    • 13

    Ny med malawi och behöver 1 eller 2 råd! :)

    Hejsan
    Har tänkt att komplettera mitt stillsamma diskusakvarium med lite fart och fläkt i form av ett malawiakvarium!

    Har läst diverse guider men har några följdfrågor..



    Innan jag börjar planera inredningen behöver jag bestämma vilka fiskar jag ska ha..

    Problemet är att akvariumet endast är 160L (95x40x40) och som jag förstått det rekommenderas minst 250L.

    Kanske är bäst att endast köra 1 art när akvariumet är litet för att förhindra onödigt bråk?
    Fisken jag vill ha ska endast vara gula och blåa. Gärna mindre och många än stora och få...

    Pseudotropheus saulosi verkar ha gula honor och blåa hanar.

    (fråga 1) Va tror ni om dessa eller finns bättre alternativ? (behöver nödvändigtvis inte vara malawi, Tanganyika skulle funka också)

    Mvh
  • joppa
    Användare
    • februari 2013
    • 13

    #2
    (fråga 2) kör med ett ytterfilter med strilrör längst med kortsidan. Den pumpar ~7ggr volymen, men flödet minskar ju rejält med strilröret. Bör jag ta bort det och borde jag också komplettera med en streamer? Läste att 10ggr volymen i flöde är bra...


    (fråga 3) Vill ha svart finkornigt grus. Finns flera trådar som tar upp detta men frågar ändå då många rekommenderar pwss svarta rådasand medan vissa säger att den är för vass? På bilder verkar den också vara rätt glansig, finns det matt finkornigt grus att få tag på?

    Tack

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Hej!

      Det känns som om det kar är lite för kort för att det skulle fungera klockrent med Malawi. Jag hade nog valt Tanganyika om jag vore dig (även om det kan fungera med någon liten mbuna). Salusin är ju ganska ilsk av sig, men med mycket fisk och bra filtrering och täta vattenbyten kan det fungera. Men det är inget jag skulle rekommendera. Om du väljer Tanganyika har du betydligt mer att välja på, och kan dessutom utan några som helst problem köra två arter om du väljer rätt kombination och inreder därefter. Jag hade plockat bort strilröret och testat det ytterfiltret, om du sedan märker att du vill ha mer cirkulation kan du köpa en streamerpump då. Kolla på Zoolux vita sand, den gillar jag i mina Tanganyikakar (Akvarieteknik är grossisten i Sverige som har den). Om du nödvändigtvis vill ha svart sand, har även Zoolux en sådan. Jag gillar inte vad svart sand gör med fiskarnas färger, men det är en smaksak.

      Jag hade valt en Julidochromis efter smak och tycke (ornatus eller regani "kipili" om du vill ha gult). Sedan hade jag skaffat någon kaxig liten snäckskalslekare (ocellatus och stappersi är underbara), multisar eller similis om du vill ha skalen mer samlat. Det blir dock inget blått i den kombinationen. Fina exemplar från rätt fångsort av J. marlieri och J. dickfeldi (kolla Moliro-varianten) har endel blått i fenorna, samt en av mina stora favoriter Neolamprologus cylindricus . Den kan dock vara ganska arg av sig, men har fungerat i ett 222 liters med andra Tanganyika hos mig utan problem innan.

      Hur som helst; fråga på om du undrar något mer och ett stort lycka till!

      /Jocke

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Neolamprologus leleupi är helgul förresten, samma beteende som cylindricus.

        /Jocke

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Ny med malawi och behöver 1 eller 2 råd!

          Ett kort inlägg bara, leleupin är jäkligt grinig, ett större kar är nog att rekommendera, annars har du fått mycket bra tips här ovan.

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Sv: Ny med malawi och behöver 1 eller 2 råd!

            De kan vara griniga, precis som cylindricusen (nästan samma fisk i olika kulörer). Men kan också fungera klockrent. Lite av ett lotteri.

            Kommentar

            • joppa
              Användare
              • februari 2013
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              /Jocke
              Tack så mkt! Ska kika lite på Tanganyika arter, och återkommer sen!

              Närbutiken här hade Imazos svarta matta grus.. hade det bara löst i ett akvarium men uppskattar att de va 3-5mm. Hade helst haft finkornigt runt 1mm. Om man kollar på bilder från Tanganyika ser det ut som sandbotten... Va skulle du tro om dessa halvstora till tanganyika?

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                ps.saulosi funkar bra i en 160L balja, ca 20 djur. Jag föredrar att köra sand i burken pga att skiten inte lägger sig i sanden utan den lägger sig ovanpå så den är lättare att få bort.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • joppa
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 13

                  #9
                  Ursprungligen postat av deelay
                  ps.saulosi funkar bra i en 160L balja, ca 20 djur. Jag föredrar att köra sand i burken pga att skiten inte lägger sig i sanden utan den lägger sig ovanpå så den är lättare att få bort.
                  Har du tips på vart man kan få tag på svart sand? (gärna matt)

                  pwss har denna (http://www.pwss.se/product.php?produ...2&cat=3&page=1)
                  men står "dekorations sand .ej för akvariefisk" så vet inte va man ska ha den till..?

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av joppa
                    Har du tips på vart man kan få tag på svart sand? (gärna matt)

                    pwss har denna (http://www.pwss.se/product.php?produ...2&cat=3&page=1)
                    men står "dekorations sand .ej för akvariefisk" så vet inte va man ska ha den till..?

                    Kolla med närmsta akvariebutik, dom kan säker beställa hemma åt dig.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • joppa
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 13

                      #11
                      tack för tipset!

                      kollar på Haley från Aquastabil 1,5-2,5mm...

                      Ska ha ps.saulosi, vilken grusstorlek är optimal för dem?

                      Kommentar

                      • joppa
                        Användare
                        • februari 2013
                        • 13

                        #12
                        nu börjar det bli klart.. endel ändringar sen orginalplanen.
                        Bakgrunden ska bli upplyst effektfullt barkifrån.
                        Det är åtminstone 3 naturliga revir för dem... Såvitt jag kan tänka mig. Vet inte riktigt hur mycket utrymme dom vill ha?

                        Hur många hanar tycker ni ja ska börja med?

                        Klicka på bilden för större version

Namn: sk.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,6 KB
ID: 684596

                        Kommentar

                        • joppa
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 13

                          #13
                          en fråga till... krävs täckglas?

                          Kommentar

                          • joppa
                            Användare
                            • februari 2013
                            • 13

                            #14
                            ännu en till...

                            Ska beställa en 900L streamer ikväll tänkte jag, som komplement till min 2075. som sprutar x7 i mitt 160L.
                            Ska jag beställa 1500 l/h istället för 900?

                            Tacksam för svar snarast annars tror jag, ja hugger den lilla

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Jag tror du kan klara dig utan täckglas de hoppar inte särskilt mycket mig veterligen, men du får stor vattenavdunstning. Vatten som hamnar i luften i rummet. Ingen fara med det egentligen om du inte redan har för hög luftfuktighet då kan du får problem med gynnsammmare klimat för mögel i det rum du har akvariet i.

                              PErsonligen tror jag inte du behöver överdriva cirkulationen. Det leder mest tilla tt fiskarna får kämpa och slösar då energi och du måste mata mer vilket ger att vattenkvaliteten blir sämre. Lagom är bäst
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...