Algbildning på vattenytan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • juni 2010
    • 458

    Algbildning på vattenytan.

    Som rubrik låter så har jag märkt att det bildas alger på ytan vilket jag inte varit med om förrut. Något som kanske är annorlunda jämt emot hur jag haft det tidigare är följande.
    Utblås från pumpar är ungefär 100mm under vattenytan och jag har ingen luft alls te ngn av pumparna. Samt har jag inget täckglas då jag har en heltäckande ramp. Akvariet är nog tänt 12h dygn. Kan vara en stor bov i det.

    Men någon som har haft lr har liknande problem och kan ge tips förutom att släcka ner karet
    Mvh / Jimmy

    Lokal
  • Thomas R.

    #2
    Om du inte redan gjort det så skulle du kunna rikta om utblåset på pumparna så att det blir större rörelse på ytan. Minska ljustiden ngn-ngr timmar. Fundera på om näringstillförseln till akvariumet är för stor - alger är snabba att tillvarata extra energi i form av ljus och näring!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      Användare
      • september 2012
      • 155

      #3
      Algbildning på vattenytan.

      Ursprungligen postat av Kimmy-
      Som rubrik låter så har jag märkt att det bildas alger på ytan vilket jag inte varit med om förrut. Något som kanske är annorlunda jämt emot hur jag haft det tidigare är följande.
      Utblås från pumpar är ungefär 100mm under vattenytan och jag har ingen luft alls te ngn av pumparna. Samt har jag inget täckglas då jag har en heltäckande ramp. Akvariet är nog tänt 12h dygn. Kan vara en stor bov i det.

      Men någon som har haft lr har liknande problem och kan ge tips förutom att släcka ner karet
      Det finns enkla skisser på hur du kan bygga ett ytfilter för att få bort det som svävar vid ytan. Det finns en lösning där du klipper av en 50cl petflaska, fäster korkänden vid ett powerhead, fyller den halva petflaskan (som du klippt upp sektioner för avrinning i) med filtervadd och sen är det bara att köra. Du kommer således ha en halv petflaska vid ytan, nere i botten på anordningen är powerhead'et aktivt och drar vattnet genom vadden.




      Den bästa länken:



      Vad har du för rör i rampen? "Vanliga" lysrör kan ge symptom som dessa då de ligger fel i PAR-värde. Det är således ett ljus som algerna gillar medan de ordentliga växterna har svårt att tillgodogöra sig ljuset. Då förblir näringen fri och då är algerna ensamma om maten.

      Tre stora delar som alla faller in under gödning: Ljus/co2/komplett gödning. Får du fram ett överskott av ett ämne triggas processer som dessa, MEN, även avsaknad av ett näringsämne kan göra så att växterna inte kan ta upp näring och då blir det samma sak.

      Rörigt via iPhone men jag kan förklara mer om det uppstår frågor
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      Kommentar

      • Kimmy-
        Användare
        • juni 2010
        • 458

        #4
        Sv: Algbildning på vattenytan.

        Tack för svar och jag har bra ytcirkulation. Där emot kan jag nog hålla ner fodret och belysningstiderna lite men tror inte den biten lär förändras så jättemycket.
        Där emot så ska jag kolla upp lysrören, har inte bytat sen jag köpte det. Är 4 rör i rampen meb har endast 2 tända max.
        Mvh / Jimmy

        Lokal

        Kommentar

        • Kimmy-
          Användare
          • juni 2010
          • 458

          #5
          Sv: Algbildning på vattenytan.

          Skulle vara fimt att få en utvärdering av dom rör jag har te karet då jag inte är insatt alls på området.
          Dom som är tända är hö övre och vä nedre.
          Bifogade filer
          Mvh / Jimmy

          Lokal

          Kommentar

          • Thomas R.

            #6
            Valet av rör är ok! Kör själv oftast med aquastar och gro-lux!
            Men frågan är åldern på dom?
            Med tiden så tappar dom mkt av effekten - även om vi själva inte märker skillnaden så gör växter och alger det! Så gamla rör kan ge oönskade effekter!

            Kommentar

            • Kimmy-
              Användare
              • juni 2010
              • 458

              #7
              Sv: Algbildning på vattenytan.

              Ursprungligen postat av Thomas R.
              Valet av rör är ok! Kör själv oftast med aquastar och gro-lux!
              Men frågan är åldern på dom?
              Med tiden så tappar dom mkt av effekten - även om vi själva inte märker skillnaden så gör växter och alger det! Så gamla rör kan ge oönskade effekter!
              Okej får testa o byta ut dom o se om det blir någon skillnad.
              Mvh / Jimmy

              Lokal

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                Användare
                • september 2012
                • 155

                #8
                Algbildning på vattenytan.

                Glöm inte att dra ner på belysningstiden ordentligt i början när de nya rören är köpta.

                Det blir en väldig omställning och är man vårdslös så blir det algboom
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...