LED-"ramp" light

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perfetto
    Användare
    • maj 2011
    • 124

    LED-"ramp" light

    Såhär ser min nya "ljusramp" ut.

    Helt vattentät och självhäftande LED-slinga, fäst i fyra svartlackerade konsollskenor.
    Slimmad till tusen och 532 LED-spottar ger ca 7000 Lumen med väldigt låg energiåtgång.
    Ingen värmeutveckling alls, och helt inneslutna i silikongummi.
    En extra feature är att man kan placera eventuella täckglas ovanpå konsolskenorna och därmed inte behöva förlora en enda foton genom glas.

    Kostnad ca 550 SEK inkl. frakt.

    När bilderna togs, hade jag precis gjort ett vattenbyte, så det är lite grumligt tyvärr.



    Senast redigerad av DaRe; 10 februari 2013, 21:58.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Ser ut att vara bra kräm. Hur blir färgerna? (lite svårt att avgöra på ett foto)

    Länk till vart du har handlat?

    Kommentar

    • Kimmy-
      Användare
      • juni 2010
      • 458

      #3
      Vart har du införskaffat dessa och gått tillväga????
      Mvh / Jimmy

      Lokal

      Kommentar

      • Perfetto
        Användare
        • maj 2011
        • 124

        #4
        LED-slingan är köpt på Ebay.

        Gått tillväga ja...enkelt nog för en treåring att lösa. Jag fäste slingan inuti vanliga konsollskenor och kopplade in dem : )

        Färgerna återges på precis samma sätt som all belysning med det Kelvintalet. I det här fallet dagsljus-spektra då.

        Kommentar

        • Kimmy-
          Användare
          • juni 2010
          • 458

          #5
          Sv: LED-"ramp" light

          Ursprungligen postat av Perfetto
          LED-slingan är köpt på Ebay.

          Gått tillväga ja...enkelt nog för en treåring att lösa. Jag fäste slingan inuti vanliga konsollskenor och kopplade in dem : )

          Färgerna återges på precis samma sätt som all belysning med det Kelvintalet. I det här fallet dagsljus-spektra då.
          Vad är det för slingor? Styrkanosv?
          Mvh / Jimmy

          Lokal

          Kommentar

          • Perfetto
            Användare
            • maj 2011
            • 124

            #6
            Ursprungligen postat av Kimmy-
            Vad är det för slingor? Styrkanosv?
            "Helt vattentät och självhäftande LED-slinga, fäst i fyra svartlackerade konsollskenor.
            Slimmad till tusen och 532 LED-spottar ger ca 7000 Lumen med väldigt låg energiåtgång"

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Superbt!
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Kimmy-
                Användare
                • juni 2010
                • 458

                #8
                Sv: LED-"ramp" light

                Ursprungligen postat av Perfetto
                "Helt vattentät och självhäftande LED-slinga, fäst i fyra svartlackerade konsollskenor.
                Slimmad till tusen och 532 LED-spottar ger ca 7000 Lumen med väldigt låg energiåtgång"
                Vad hette han du köpte det av? Och vad är det för rubrik på ledslingan?

                Får 45000 träffar när jag söker :/
                Mvh / Jimmy

                Lokal

                Kommentar

                • Perfetto
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 124

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kimmy-
                  Vad hette han du köpte det av? Och vad är det för rubrik på ledslingan?

                  Får 45000 träffar när jag söker :/
                  - http://www.ebay.com/itm/Salt-Water-A...item416573b9bd

                  Kommentar

                  • Uffe Lindström
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 285

                    #10
                    Det där verkar ju kanon och riktigt prisvärt! Det har varit många trådar med LED-projekt och det här verkar vara både billigast och enklast
                    Länken funkar inte för mig. Är det den här du köpt?
                    lt Water Aquarium Reef Fish Tank WHITE 6500K Lighting LED Strip 250 Lumens/Ft

                    Osökt funderar man på om det går att dimmra dessa LEDs...?

                    Vart hade du köpt konsollskenorna?
                    www.youtube.com/user/Uffelimpan

                    Kommentar

                    • Perfetto
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 124

                      #11
                      Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                      Det där verkar ju kanon och riktigt prisvärt! Det har varit många trådar med LED-projekt och det här verkar vara både billigast och enklast
                      Länken funkar inte för mig. Är det den här du köpt?
                      lt Water Aquarium Reef Fish Tank WHITE 6500K Lighting LED Strip 250 Lumens/Ft

                      Osökt funderar man på om det går att dimmra dessa LEDs...?

                      Vart hade du köpt konsollskenorna?
                      - Ja, jag tror många fortfarande är skeptiska till LED´s för att de inte följt med utvecklandet av tekniken. Det är inte längre gamla IKEA-slingor för tavelbelysning vi talar om : )

                      Den länken du har där verkar stämma ja. Jag minns inte vad det stod på sidan ang. dimmning. Konsolskenorna är köpta färdiglackade på Bauhaus.

                      Vinsterna med den här typen av belysning är dels att man får bort stora klumpiga armaturer från tanken, och sätter fokus mer på akvariet i sig, och dels att de är väldigt mycket mer energisnåla. Man kan ju rimligen också ta med i beräkningen att man får byta lysrör kanske en gång om året minst i en armatur, medan en LED håller 50-100 000 timmar.

                      Kommentar

                      • Micke M
                        Användare
                        • november 2006
                        • 116

                        #12
                        Läckert. Har sett att kjell o co har en helsikes massa slingor med, som de har dimmer till för 150kr. T.ex den här http://www.kjell.com/sortiment/el/be...ledInformation , nån som provat dessa som inte egentligen är avsedda för akvarie?
                        Och framförallt, behåller man den snygga effekten av LED-ljusets rörelse i vattnet när det blir sådär vansinnigt många?
                        För mig vore den största anledningen att byta just denna effekt. Blir det "lysrörsplatt" ljus av dem faller hela poängen för mig iaf.

                        Kommentar

                        • Perfetto
                          Användare
                          • maj 2011
                          • 124

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke M
                          Läckert. Har sett att kjell o co har en helsikes massa slingor med, som de har dimmer till för 150kr. T.ex den här http://www.kjell.com/sortiment/el/be...ledInformation , nån som provat dessa som inte egentligen är avsedda för akvarie?
                          Och framförallt, behåller man den snygga effekten av LED-ljusets rörelse i vattnet när det blir sådär vansinnigt många?
                          För mig vore den största anledningen att byta just denna effekt. Blir det "lysrörsplatt" ljus av dem faller hela poängen för mig iaf.
                          - Jag vet inte om de där i din länk är starka nog, men en bra indikation är ju hur många Lumen de genererar.

                          Vad gäller det där häftiga solstråle-glittrandet, förlorar man det till stor del med en sån här slinga tyvärr. Det är just pga att dioderna sitter så tätt placerade. Vill man ha en solglittrande lagun, ska man välja LED-spottar istället. Jag hade det ursprungligen, men själva armaturen och alla jää*la
                          sladdar fick mig att välja den här slimmade varianten istället.

                          Det går att få lite solglittrande om man ser till att ha någorlunda fart på ytvattnet, med små krusningar som bryter ljuset så att det på det viset spelar runt på botten som solstrålar.

                          Kommentar

                          • Tealac
                            NCS Medlem
                            • september 2012
                            • 31

                            #14
                            LED-"ramp" light

                            Funderar på dessa slingor e de stickpropar så de e bara plugga in i eluttaget eller måste man ha något mellan slingorna och eluttaget?

                            Kommentar

                            • Perfetto
                              Användare
                              • maj 2011
                              • 124

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tealac
                              Funderar på dessa slingor e de stickpropar så de e bara plugga in i eluttaget eller måste man ha något mellan slingorna och eluttaget?
                              - Det är stickproppar, men av icke-svensk modell så man behöver en liten adapter i uttaget. Köpte mina på Kjell & Co har jag för mig, och gav väl några tior eller så.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...