Dags för troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Dags för troffar

    Så nu har jag ett 420 liters akvarium som är 1.65 meter långt.
    Tycker det är dags för troffar nu när "monsterfiskarna" blivit för stora. Har kört både Malawi och Tanganyika i nnan (det sistnämnda bara i ett 110 liters och 63 liters med jullar och snäckisar.

    Min utrustning är 2 stycken innerfilter Eheim 2252 med extra tillsats och två gamla lysrör som måste bytas.

    Så nu kommer frågorna:

    1.Hur många troffar kan jag ha?
    2.Vad kan jag mer ha i än troffar? I så fall vad?
    3. Skulle vilja ha tips på en lite ovanligare, vacker, men inte allt för svår troffesort!?
    4. Var skaffar ni era troffar? Tänkte F1r. Kanske enklast att be någon beställa från leverantör...?
    5. Vad tror ni för lysrör skulle funka?
    6. Hur är det med könsfördelning? Kan man se skillnad?
    7. Kan jag låta troffar direkt ta över akvariet när jag flyttat monsterfiskarna?

    Tror det var allt till att börja med.....
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #2
    Välkommen till "troffe"träsket. 1. I ett 420 kan du ha( beroende på storlek) ca 25-50st 2.Det brukar passa ganska bra med lite "hästnosar" "Altolamprologus" till dom.3 Troffar finns i överflöd, bara din egen syn på vilka som är fina är begränsningen.4Enklast o billigast är att se på annonser på olika fiskforum, (som sagt finns i överflöd)5 Lysrör lite beroende på vilka "troffar" du skaffar för att framhäva just den sorten du väljer.6 Större "troffar" ser man på själv, men mindre så är det bästa om någon som är van att vända på dom gör det, för att könsbestämmas. 7 Själv skulle jag riva o ordna så att karet o vattnet passade "troffar". Hoppas du blev lite klokare. Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      25-30 st.
      Hästnosar. Ifall det inte är så noga med överlevande yngel: Neolamprologus leleupi , Altolaprologus calvus eller Altolaprologus compressiceps
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Museo12
        Användare
        • oktober 2005
        • 153

        #4
        När jag bad om tips på sort av troffe så funderade jag mer på om någon sort är svårare än en annan. Det finns en sort som är röd,grön och gul som var vacker. Funderar på att skaffa cirka 30 och så får man ju räkna med att någon går hädan.

        Hästnosar har jag alltid velat ha. Är det 1+3 som gäller?

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #5
          Dom flesta "troffar" är ganska lika svåra/enkla, tror mer det beror på individerna o att man får en väl fungerande grupp, Hästnosar går i par, det enklaste är att man får tag på ett mindre antal (typ 6-10st) o låter dom växa ihop så parar dom ut sej, där brukar man få räkna med lite svinn, då det ibland slutar med 1-2 par o resten dödade. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • GraTis
            Användare
            • januari 2013
            • 414

            #6
            Ursprungligen postat av Museo12
            När jag bad om tips på sort av troffe så funderade jag mer på om någon sort är svårare än en annan. Det finns en sort som är röd,grön och gul som var vacker. Funderar på att skaffa cirka 30 och så får man ju räkna med att någon går hädan.

            Hästnosar har jag alltid velat ha. Är det 1+3 som gäller?
            Kiriza är nog överlägset enklaste troffen, det vill säga det är enkelt att få en hel grupp att gå utfärgad och visa sin prakt mest hela tiden, lättlekta är dom också men det är så gott som alla troffar. Kul också att det finnas hanar som har både orange och gula band.
            Själv tycker jag troffar ska gå själv om dom ska komma till sin rätt. Men klart dom funkar bra med en hel massa andra innevånare. Det är oftast maten som krånglar till det.

            Kommentar

            • Museo12
              Användare
              • oktober 2005
              • 153

              #7
              Tack återigen för svaren!

              Val på bakgrund och sand har det någon betydelse för Troffarnas utfärgning?
              Jag har idag "vanlig" ljusbrun sand och mörkblå papperbakgrund som jag funderar på att byta.
              Sanden vill jag ju helst inte byta då den är väl inkörd i akvariet.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                ja underlagets färg kan ha betydelse för utfärgning och man kan få fram vissa förbättringar med speciellt ljus/vit sand
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                Arbetssätt...