Andinoacara rivulatus älskad och hatad...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Andinoacara rivulatus älskad och hatad...

    Spenderar många lediga stunder framför artregistret och youtube nu när man snart skall få skaffa invånare till ett 540 Kar...

    Planen från början... var ett stort gäng Pterophyllum leopoldi (spetsnos scalare) och någon trevlig jordätare.

    Men har börjat tänka om lite...

    Har kollat MÅNGA filmer och bilder med Guldsömciklid, och det verkar inte bättre än att jag ramlat in i en mindre förälskelse...

    Det verkar vara MYCKET fisk i litet format... ungefär som en terrier hund om man skall jämnföra det vid något hehe.

    Men det finns också många bu och bä...

    Någon som vill dela med sig av erfarenheter?

    Frågor som poppar upp i mitt huvud är:

    1.Sällskap, vad kan jag ha till dessa? Föredrar att hålla det till SA, funderar på någon crenicichla sort....eller en robust jordätare...

    2.Matning, dom äter, mycket, har jag förstått. skulle dom klara sig med tex varannan dag matning eller tom var tredje om jag skall på semester...

    3.Att många har den har jag förstått, men är den så intressant? Eller är de bara så att alla faller för dess starka färger?
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Hrmpf..... Ingen som kan ge mig något på detta? Hade ju hoppats på lite fredags diskussion.

    Vad tror ni om Guldsömmar ihop med Heros Rotkeils?

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Guldsömmar är definitvt något jag skulle vilja ha - tillsammans med Cichlasoma festae ! Green terror möter Red terror! Tyvärr är ju Festae nästan omöjlig att finna i Sverige (och Danmark) men hittar jag några får de omedelbart mitt 840 liters - tillsammans med Guldsömmar!

      //Kaj

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Guldsömmar är definitvt något jag skulle vilja ha - tillsammans med Cichlasoma festae ! Green terror möter Red terror! Tyvärr är ju Festae nästan omöjlig att finna i Sverige (och Danmark) men hittar jag några får de omedelbart mitt 840 liters - tillsammans med Guldsömmar!

        //Kaj
        Oh det hade varit en fin kombination det!

        Hur kommer det sig att de känns som att Guldsömmar har fått ett "fult" rykte? Känns som en extremt grann fisk med, kanske tom för mycket beteende....

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Oh det hade varit en fin kombination det!

          Hur kommer det sig att de känns som att Guldsömmar har fått ett "fult" rykte? Känns som en extremt grann fisk med, kanske tom för mycket beteende....
          Ja, det är en tuffing. Hade ett par tillsammans med ett gäng mycket större centralamerikanare och de var tuffast i stan! Kaxiga som få.

          //Kaj

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Ja, det är en tuffing. Hade ett par tillsammans med ett gäng mycket större centralamerikanare och de var tuffast i stan! Kaxiga som få.

            //Kaj
            Hehe kan tro det.

            Det är ju lite det som är "problemet" också. Måste hitta något lämpligt sällskap till dom.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Jag tror defintivt Guldsömmar går med hantlar. Jag har haft båda. Min tanke på guldsömmar är att det är nog den art jag haft där hanen verkligen gav sig på honan under väldigt lång tid efter leken. Det slutade också med att han tog kol på henne.

              De gick då ensamma i ett 280 literskar, men de var unga som bara den.

              Jag skulle därför tro att deras aggression dämpas av att de går med inte för få andra fiskar. Inte för att aggressionerna fördelas utan för att det blir mindre aggressioner sammantaget.

              Lustigt ändå att du tog upp detta. Jag ar ett närtasn tomt 936 liters och tänkte igår att det kanske ändå blir ett CAkar av det hela och sedan gled tanken in på ett kombo. Andinoacara rivulatus tillsammans med Paraneetroplus argenteus plus någon art till, deppi kanske.

              Fast jag är sugen på vildfångat och dessa med kända fångstplatser hade ju varit kul.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Cichlid-Power
                Användare
                • november 2006
                • 253

                #8
                HEI PUNKFREDD, jeg syntes du skal velge Gullsøm, en flott fisk, det er ikke problemer med fisken om karet er stort nok. Selvsagt bør det være godt med hjemmesteder, da gjerne med mye røtter. Det kan også være noen hjemmesteder av stein, og noen som er så små at bare hunnen kan komme inn og hjemme seg. Dette fordi hannen periodevis kan jage hardt, Cichlasoma festae er et bra selskap, og jeg har fanget begge i samme biotop i Ecuador.
                Men som sagt er plassen og bra med hjemmesteder viktig.

                Cichlid-Power

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Ja det låter ju bra allt det här. Mer plus än minus som jag kan se det.

                  Är ju ännu ett par månader innan jag skall skaffa de fiskarter jag vill ha så de kan ju bli att man hinner ändra sig 2 och 15 gånger.

                  Men dom står högst på listan just nu!

                  DaRe, ja jag tycker du kan skaffa ett gäng också så kan vi jämnföra erfarenheter sen!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ja, jag ska hålla ögonen öppna för vildfångat tror jag.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Cichlid-Power
                      Användare
                      • november 2006
                      • 253

                      #11

                      Hei David, hvorfor vil du ha viltfanget fisk?? Opdrettet fisk er like bra om de har hatt en god oppvekst.
                      Cichlid-Power

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Jo för det är kul att veta att de faktiskt ser ut som de "ska göra" och inte små förändringar som det ändå blir i alla odlade varianter och just guldsömmar odlas ju en hel del och jag kan tänka mig att de vilda inte alls liknar de man hittar i butiker.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • dezplay
                          Användare
                          • september 2008
                          • 235

                          #13
                          Tjenna

                          Jag har ett litet par hemma ihop med 6st små Paratilapia polleni i ett 375liters och det funkar bra än så länge. Min hane är inte allt för grinig mot honan dom lekte typ direkt när jag fick hem dom men efter det har det inte blivit nån mer gång... 3 månader utan smått så hon bör va redo snart igen tycker jag.

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ja att dom ynglar av sig har man ju förstått...

                            Hade ju därför varit prima om dom går med någon som kan norpa yngel utav dom.

                            Är ju inte så lätt att göra av med så mycket småfisk annars...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...