Uppstart för första gången på riktigt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tompa77
    Användare
    • februari 2013
    • 27

    #16
    Så där.

    Blev en roadtrip med barnen idag och kom hem med 4 st små Thorichthys pasionis och ett par sugisar.
    Blev lite blek och skygg när dom kom hem i akvariet och gömde sig hela tiden men nu en timme senare är dom ute o simmar igen.
    Var slut på JD där så det tar jag väl lokalt här hemma.
    Får bli nästa vecka då nästan inget har söndagsöppet här i trakten.


    Mvh Tommy


    Edit.

    den minsta och största har nu fått tillbaka sin färg och håller till på högersidan av akvariet i den sidans grottsystem tillsammans.
    Dom andra 2 är lika blek fortfarande och är gömda, dom blir bortjagad av den minsta som fläker ut gälarna hela tiden dom närmar sig.
    Är det normalt beteende då dom bara varit i knappt 2 timmar i akvariet och hur länge kommer dom andra vara blek?
    Man ser inte ens det svarta på dom, varken på gälen eller randen på sidan som man gjorde när jag hämtade dom.
    Senast redigerad av tompa77; 09 februari 2013, 18:50.
    CA
    375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      #17
      Pasionis är ett mycke bra val. Lycka till..

      Kommentar

      • tompa77
        Användare
        • februari 2013
        • 27

        #18
        Tackar.

        Hoppas jag lyckas med dom. Ganska roliga fast dom fortfarande e små. Har ju bara 4 av dom men dom går i par om 2 & 2 och bröstar sig som tusan mot varandra minst en gång i halvtimmen.
        Den lilla o stora som bildade par först har högersidan av akvariet och dom som precis började hålla ihop har vänster sidan.
        Filmen är filmad exakt i mitten.





        Någon som vet om vanlig eldbuk går ihop med dessa. (Meeki)
        Kollar man upp pasionis så lever dom tydligen sida vid sida i naturen men det är ju ändå inte säkert det funkar i akvariet.
        Dom 2 sorterna är ju inte heller med på listan vilka Thorichtys arter man inte skall blanda som kan para sig med varandra så det borde inte vara nåt problem på den fronten.

        Mvh Tommy
        CA
        375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Sv: Uppstart för första gången på riktigt.

          Håll oss uppdaterade med bilder jag vill gärna se någon riktigt gammal pasionis
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • tompa77
            Användare
            • februari 2013
            • 27

            #20
            Jo, fortsätter dom så här så kommer dom nog växa på sig.
            Då blir det fler bilder.
            Äter som tokar men trodde det var en ganska snäll art.
            Jack dempsey paret jag köpte igår åker på däng så fort dom visar sig så dom e gömd under en rot hela tiden.
            Iofs är dom mindre så det kanske ändras med tiden.

            //Tommy
            CA
            375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

            Kommentar

            • salmberg
              NCS Medlem
              • oktober 2007
              • 830

              #21
              Ursprungligen postat av DaRe
              Håll oss uppdaterade med bilder jag vill gärna se någon riktigt gammal pasionis
              Har ett vuxet par. Ska försöka ta lite bilder på dom.

              Kommentar

              • tompa77
                Användare
                • februari 2013
                • 27

                #22
                Hej igen.

                Jag har ett problem,,,, eller vet inte om det är ett problem eller om jag bara överdriver i det.

                Jag har mina 4 Pasiaonos och 2 Dempseys, problemet som jag ser det är matningen.
                Mina 4 Pasianos äter det mesta som kommer i karet, jag kör olika varje gång.
                Mysis, artemia, svarta mygglarver, röda mygglarver och "pellets", pellets spottar dom ut och låter vara. mysis o artemia går ner men favoriten verkar vara dom svarta och röda mygglarverna.

                Mina dempseys spottar ut allt utom mygglarverna som dom äter som tokar.
                Känns som att dom kommer vara körda när jag måste åka iväg på jobb och har en "automat matare" som släpper ner mat ett par ggr per dag och är tvungen att köra med pellets då. vill inte ha tinade mygglarver ligga i 4-5 dagar innan dom åker i karet.
                Ni som har erfarenhet, kommer dom äta det när dom blir tvingad till det imed att inget annat åker i tanken för som det är nu får jag inte i dom nånting utom mygglarver.
                Dom är iofs bara en 5-6 cm nu men jag är orolig för att imed att jag vill att dom ska äta så matar jag mest med det och då kanske dom vägrar annat när dom blir större.
                CA
                375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

                Kommentar

                • tompa77
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 27

                  #23
                  Matningen verkar löst sig.
                  Skaffade 4 små meekis, 2,5-3cm stora.
                  Tror nästan det var för lite fisk i imed att dom hela tiden gömde sig och åt dåligt.
                  När dessa kom i så är alla fiskar framme hela tiden och äter allt som släpps i akvariet.
                  Kul att äntligen få se fiskarna lite.
                  Tycker lite synd om eldbukarna bara som blir jagad då o då men dom biter iaf inte efter dom utan bara jagar dom från sina "revir".
                  Hann få en bild innan dempseyn jagade bort dom.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 207235_10151329950123121_347419928_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,3 KB
ID: 684483
                  CA
                  375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

                  Kommentar

                  • salmberg
                    NCS Medlem
                    • oktober 2007
                    • 830

                    #24
                    Röda mygglarver brukar inte vara bra för centralare i länden. De brukar ofta få problem med tarmarna och en del får bukvattensot.Slutade själv med röda mygglarver för flera år sen.

                    Kommentar

                    • tompa77
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 27

                      #25
                      Ok, det var nytt för mig.
                      Har bara hört att man inte ska mata afrikanare med röda mygg.
                      Centralare och sydamerikanare har jag inte hört nåt om.
                      CA
                      375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

                      Kommentar

                      Arbetssätt...