Uppstart för första gången på riktigt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tompa77
    Användare
    • februari 2013
    • 27

    Uppstart för första gången på riktigt.

    Hej.
    Jag e uppe för att starta upp mitt akvarium ännu en gång.
    När jag var yngre hade jag det uppe med rovfiskar typ silwer arrowna, red tails och snake heads.
    Funkade inte jättebra då min red tail spöade upp allt.
    Nu har jag barn som vill ha upp akvariet så jag plockade in mitt 375 liters från förrådet som stått där i X antal år.
    Siliconet verkar fortfarande fint och jag e sugen på lite ciklider då ungarna vill ha fiskar dom vill kunna ge namn och ha som typ "husdjur".

    Vad e lagom för ett 375 liters akvarium?

    Jag har funderat på ett par Jack dempsey, ett par salvinis och ett par blå ciklider.
    Allt kommer köpas som smått och att utöka akvarium i storlek om det behövs när dom växer upp skulle inte vara nåt problem.
    Min fråga är väl mest, kommer dessa fiskar funka någorlunda ihop?

    Efter vad jag läst om dom så blir dom ganska stor och är skapligt bra att ta vara på sig, blå cikliden är väl den som kanske är snällast.
    Har ni något annat förslag på vad jag borde ha däri?

    Vill inte haka på dotterns linje när vi var i djuraffären och hon pekade på cardinaltetror och sa att såna vill hon ha,,,, flera stycken..
    CA
    375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit! känner igen din story hos mig själv.

    Jag tror blåcikliden är i "snällaste" laget åtminstone med Salvinin som kan vara riktigt ful särskilt vid lek eller bara vid lek. 2 par kan nog gå i det akvariet men tre kan bli väl mycket. det är dock extremt svårt att säga entydigt och det kan nog fungera alltihop. Men men ska jag säga nåt är jag nog ändå mest orolig för blåcikliden.

    Alternativt plocka bort Salvinin som är tuffast de andra kan nog gå ännu bättre ihop.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Välkommen! Det finns många ciklider från Central- och Sydamerika som fungerar bra i ett sådant kar. Titta lite i artbeskrivningarna här på sidan. Salvinin blir i regel riktigt arg och platskrävande efter ett tag (om du inte har tur och få tag i riktigt snälla djur). Kolla lite på släkten som exempelvis Thorichthys, Archocentrus och Cryptoheros. Sedan finns det lite arter som blir större men i regel är hyffsat snälla som t.ex. Parachromis loisellei och Hypsophrys nicaraguensis . Om du får tag på någon fisk från släktet Amphilophus är det också riktiga guldklimpar, dock ovanliga i handeln. Vad det gäller Sydamerika finns det en hel del också. Mindre jordätare är inga problem i ett 375-liters, och även de lugna större fungerar i ett sådant kar.

      Bara fråga på här om du har några undringar. Ett tips är att bläddra runt i trådarna som heter CA-bilder "ett nummer". Där finns det många bilder på fina ciklider. Problemet är inte att hitta arter man vill ha, utan att begränsa sig....

      Lycka till!

      /Jocke

      Kommentar

      • tompa77
        Användare
        • februari 2013
        • 27

        #4
        Tack för snabbt svar.

        Vad rekommenderar ni för sand/sten i akvariet (bottengrus alltså)?
        Enda direkta inredningen jag har är en stor jätte stock som jag knappt får ner i det som jag har kvar sen tidigare.
        Funkar växter och i sånt fall vilka?
        Lavasten eller vanlig sten?

        Upptäckte att en hylla i förrådet hade ramlat o krossat både ytterfiltret och doppvärmaren så det var jag inne o köpte nya idag.
        Imorgon kommer bänken jag beställt så då blir det dags för uppstart. Så det är ju ett tag kvar innan fiskarna kommer trilla i om man säger så.

        //Tommy
        CA
        375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Sv: Uppstart för första gången på riktigt.

          Jag kör blästersand från jula i alla mina akvarium och är riktigt nöjd. Den dammar ej och är tvättas samt billig.

          Växter är det värre med men crinumlökar går definitivt att ha.

          Blir intressant att höra och kanske se vilka fiskar du väljer
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • lotusvira
            Användare
            • november 2012
            • 187

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Jag kör blästersand från jula i alla mina akvarium och är riktigt nöjd. Den dammar ej och är tvättas samt billig.

            Växter är det värre med men crinumlökar går definitivt att ha.

            Blir intressant att höra och kanske se vilka fiskar du väljer

            Jag har inte tordas köpa den sanden,för en del påstår att den är för vass.
            Då kan jag alltså annvända den, va bra.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Sv: Uppstart för första gången på riktigt.

              Den är inte vass det är sand från en sjö. Jag har haft den mot mängder av corydoras och jordätare utan några skador så du kan vara lugn.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Mister P
                Användare
                • januari 2013
                • 36

                #8
                Jag har hört att en del bläster sand åter andvänds efter blästring och kan innehålla mängder av metall spån.. kör man ner en magnet i sanden så är den full av metall.. sen om de är en myt eller inte, kanske är metaller i sanden från början?.. och om de är skadligt eller inte vet jag inte..
                men jag köpte 25kg vit fin akvarie sand på hornbach för 99:-

                Kommentar

                • tompa77
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 27

                  #9
                  Så, fick bänken idag o hamra ihop den.
                  Var o handlade sand från rusta, 50 kg gick åt och har nu fyllt det och inrett det med vad jag hade hemma.
                  Kanske lär köpa lite mer inredning men fick till en 4-5 grottor iaf med stenar o stockar.
                  Blev ruggigt förvånad sanden från rusta inte dammade nånting. Vattnet var glasklart när jag fyllt akvariet. nu fyllde jag det iofs ganska långsamt med hink men tidigare när man haft engelsk sjösten och spolat det i badkaret i silar har det alltid blivit lite grumligt för mig ett par dar när man startat nytt.
                  Nu får det stå en vecka med innerfiltret jag köpte innan jag köper några växter.
                  Blir väl ytterligare en 2 veckor innan fiskar kommer till eller är 3 veckor för lite för ett 375 att stå och gona till sig?

                  Tänkte köra både innerfiltret och ytterfiltret på samma gång när nya behållaren som hade gått paj kommit eller blir det för mycket drag i ett 375 liters?
                  Innerfiltret jag köpte är ett Eheim Powerline XL med en extra modul för rening och ytterfiltret är ett Eheim 2235.

                  Har ju ett par veckor kvar att bestämma mig för fisk men jag vet inte, jag tycker salvinis är så jäkla fina och dempseyn med.
                  Inte dyra heller, inte för att priset spelar så stor roll bara det blir fint.

                  //Tommy
                  CA
                  375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jaha har rusta också sand, den vet jag inget om. Den på Jula har kornstorlek 0,2-0,8 dvs inget av dammstorlek. Det gör också att den inte blir fullständigt tät och fungerar bra längre tider med växter.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • tompa77
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 27

                      #11
                      Gah, sorry. Orka hålla reda på alla lågprisbutikers namn.
                      Menade naturligtvis Jula.
                      CA
                      375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        #12
                        Min erfarenhet av salvini är att dom behöver mer än 375l. Har vid två tillfälle flyttat salvini från 540l kar till mindre och slutat dåligt. Men det är klart växer de upp ihopa i samma kar som JD kanske det går bra. Har haft salvini och JD ihopa utan problem. Lycka till..

                        Kommentar

                        • tompa77
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 27

                          #13
                          Hallå igen.

                          Nu har mitt akvarium tyvärr bara stått sen i tisdags och jag hade tänkt ha det stå i ett par veckor innan jag skaffade fisk till det.
                          Har ni några bra råd att speeda på uppstarten lite för jag hittade en sort som jag faktiskt skulle vilja ha, problemet är att då lär jag hämta dom nu på lördag och då har akvariet bara stått i fyra dagar.

                          Skippar salvinin då dom flesta anser att den inte skulle passa till min storlek på akvarium och denna ser lite ut som abborre tycker jag som dessutom är en av mina favorit fiskar (att fiska efter och äta dock, tänkte inte göra det med dom i akvariet).

                          Räcker fyra-fem dagar eller behöver jag fixa några tillsatser att ha i för att snabba upp processen lite?

                          Mvh
                          Tommy
                          CA
                          375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            be han du köper fiskarna av att få med några liter grus att slänga i ditt kar, låt dock inte det bli syrebrist under transporten, sen bara mata försiktigt den första månaden så är det lugnt, vill du inte ha det gruset i din burk kan du lägga det i en plastbunke tillfälligt i karet se bara till att cirkulationen är väldigt god över den gärna luftat
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • tompa77
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 27

                              #15
                              Tackar för svaren.

                              Följer banderad's råd om Thorichthys. Dom ser som sagt lite abborliknande ut i formen tycker jag o ser väldigt fin ut.
                              Ska iväg o kolla live imorgon så kanske man kommer hem med några.
                              Hoppas dom funkar med Dempseyn för såna vill jag verkligen ha ett par av.


                              Mvh Tommy
                              CA
                              375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

                              Kommentar

                              Arbetssätt...