Akvarieshoping i Shanghai och Hong Kong
Kollaps
X
-
-
Sv: Akvarieshoping i Shanghai och Hong Kong
Vilka roliga bilder och läsning. Tackar för detta.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Tack för alla fina bilder,där skulle man bo finns allt man kam önska sig utan att behöva leta fiskar och växterKommentar
-
-
Jag har bara varit i Hongkong, och där finns en "Akvariegata" fullt med akvarieaffärer, stora och pyttesmå.
Priset på varorna beror på dig! Pruta! Passar inte priset gå till butiken bredvid! Den förre handlarn kanske ser att du går in i nästa butik o springer efter dig o ger dig det priset du vill ha!
http://www.aquarticles.com/articles/...ng%20Kong.htmlKommentar
-
Kommentar
-
I Shanghai är det blandade djurmarknader, fåglar, fiskar, syrsor m m i en salig blandning. Finns på flera ställen runt om i stan. Jag har inte stött på någon större marknad som den i Guangzhou (se annan tråd jag gjort) med mycket akvarierelaterat. Det finns en "birdmarket" i Shanghai som ligger tvärs över gatan från Antikmarknaden på Dong Tai Road. Ligger i ett område som man kommer ganska nära om man "turistar" i stan. Där finns det en del fisk och även ganska mycket akvarietillbehör. Ska se om jag kan rota fram lite bilder därifrån. Den heter Wanshang Huaniao Market.
Här ligger marknaden: https://maps.google.se/maps?q=shangh...+Kina&t=h&z=18
Och stort tack för alla bilder också. Jag gick igenom Guangzhou tråden också och känner mig minst sagt inspirerad.Kommentar
-
Tror jag varit där en gång, men det var innan jag fick ciklidfeber... Är man bekväm finns det också en liten alldeles bakom Mariott ( med konstiga spetstaket ) vid Nanjing Lu, år Copymarekt hållet.Ganska litet men bekvämt till om man bor centarlt, mycke grejjer på liten plats, även lite udda växter för krukor...Kommentar
-
Blev visst en total bildbombning av tråden, nu har ni i alla fall en aning om hur det kan se ut på en djurmarknad i Shanghai.
Fantastisk stad, glöm inte kameran...
Går ni in på Antikmarknaden på Dong Tai Road på andra sidan gatan så erbjuds många trevliga fototillfällen!
[ATTACH=CONFIG]43469[/ATTACH]
mvh
OlofKommentar
-
Ett bra tips när man är i Shanghai är att köpa glasögon. Enkelslipat fixar dom medan man väntar och "svårare" modeller tar ett par dagar. Även slipade solbrillor finns det gott om. Går att köpa kända märken som Ray-Ban etc, både orginal och kopior. Väljer man inhemska noname bågar så blir det riktigt billigt. Tror jag betalade strax under 200:- för ett par enkelslipade solbrillor senast. Bara synundersökningen är ett äventyr...
Finns ett helt shoppingcenter i flera våningar med bara glasögonbutiker som heter Shanghai International Glasses Market, Address: No1688, Zhongxing road.
MickeKommentar
-
Det är ärligt talat mest skräp och nytillverkat på antikmarknaden. Inte så mycket antikviteter men roligt att se och gå igenom ändå. Mycket Mao figurer och hans lilla röda. Kul miljö och som sagt många fototillfällen.
Ett bra tips när man är i Shanghai är att köpa glasögon. Enkelslipat fixar dom medan man väntar och "svårare" modeller tar ett par dagar. Även slipade solbrillor finns det gott om. Går att köpa kända märken som Ray-Ban etc, både orginal och kopior. Väljer man inhemska noname bågar så blir det riktigt billigt. Tror jag betalade strax under 200:- för ett par enkelslipade solbrillor senast. Bara synundersökningen är ett äventyr...
Finns ett helt shoppingcenter i flera våningar med bara glasögonbutiker som heter Shanghai International Glasses Market, Address: No1688, Zhongxing road.Kommentar
-
Dom förstår nog den svenska synundersökningen, annars funkar det bra att göra en ny synundersökning på plats. Bara att köra tummen upp eller tummen ner om det är suddigt eller klart. Har du redan glasögon så testar dom även styrkan på dessa som referens. Butikerna är nog rätt så vana vid västerlänningar så det spelar nog ingen större roll vilken du väljer. Det kan gå rätt snabbt när du väl valt bågar, glas och testat synen så förhandla om priset innan du står där med ett par nytillverkade brillor i näven.MickeKommentar
-
Tack Jarnis och alla andra för utmärkta tips!
Det blev för övrigt 2 par alldeldes utmärkta glasögon till ett alldeldes utmärkt pris i (tror jag) just den butiken som visas på bilden ovan.
Mvh
OlofKommentar
-
Jag skulle gärna se att någon (Jarnis?) skrev en artikel i CB om besök på asiatisk marknad. Det blir alltid fylligare i en artikel och varje foto blir mer tänkvärt.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar