Fotostöld,,,,:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #16
    Ursprungligen postat av DaRe
    Jag är lite osäker på rättigheter men jag har alltid trott att de ägs fullt ut av fotografen, men att NCS får använda dem för våra ändamål.
    Ja upphovsrätt och äganderätt till bilderna är fotografernas.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #17
      Ursprungligen postat av tege
      Snott o snott från vem?
      Det är väl NCS som äger bilderna då dom varit publicerade här. Åtminstone nya medlemmar får kryssa i att NCS har rätt att göra vad dom vill med bilderna som laddas upp. Kanske inte vad dom vill men i NCS regi får dom använda bilderna hur dom vill.

      Så frågan är väl vad NCS tänker göra åt att andra snor NCS:s bilder hur som helst. Lätt att plagiera hela artregistret med bilder o allt........

      Kanske därför du snubblade igår David?

      Det är väl inte säkert att alla bilder kommer härifrån. Dom flesta här laddar upp bilder på flera forum. Mina bilder finns säkert på minst 20 ställen om man räknar med alla facebook grupper.
      Jag har aldrig nekat någon att använda mina bilder om dom har frågat och satt dit mitt namn. Men när dom stjäl bilderna och sedan också i värsta fall sätter sitt namn på dom så måste man ju protestera.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Sv: Fotostöld,,,,

        Ursprungligen postat av Micke
        Ja upphovsrätt och äganderätt till bilderna är fotografernas.
        Ja jag yänkte väl det. Annars hade vi varit tvungna att ändra på det!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #19
          Så här står det.

          Upphovsrätt till bilder, filmer och annat material

          §20. Publicering av bilder i forumet på ciklid.org får bara göras av upphovsrättsinnehavaren själv, eller där familjemedlem äger upphovsrätt och gett särskilt tillstånd till publicering.

          §21. Upphovsrättsinnehavaren kan även i enskild bildtråd ge samtycke till att annan person än upphovsrättsägaren ges rätt att för dennes räkning modifiera enskild bild. Detta skall då framgå vid sådan publicering.

          § 22. Bilder, filmer och annat material som publiceras på NCS hemsida (t.ex. i Artregistret), på Forumet och/eller deltar i Fototävlingen eller någon annan tävling som NCS arrangerar, får fritt användas av NCS på hemsidan och i Ciklidbladet (också ifall Ciklidbladet distribueras elektroniskt) under obegränsad tid. NCS har inte rätt att sälja eller på annat sätt distribuera vidare sådant material, ifall annat inte har avtalats med upphovsmannen.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #20
            Ursprungligen postat av HåE
            Det är väl inte säkert att alla bilder kommer härifrån. Dom flesta här laddar upp bilder på flera forum. Mina bilder finns säkert på minst 20 ställen om man räknar med alla facebook grupper.
            Jag har aldrig nekat någon att använda mina bilder om dom har frågat och satt dit mitt namn. Men när dom stjäl bilderna och sedan också i värsta fall sätter sitt namn på dom så måste man ju protestera.
            Jo så är det säkerligen. Lägger man upp sina bilder på nätet så är det nog inte annat att vänta att dom själs om dom är bra, det är väl liksom det som är lite av poängen, att få sina alster spridda.
            Trist bara när dom kluddar på sina egna namn bara.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Ursprungligen postat av tege
              Så här står det.

              Upphovsrätt till bilder, filmer och annat material

              §20. Publicering av bilder i forumet på ciklid.org får bara göras av upphovsrättsinnehavaren själv, eller där familjemedlem äger upphovsrätt och gett särskilt tillstånd till publicering.

              §21. Upphovsrättsinnehavaren kan även i enskild bildtråd ge samtycke till att annan person än upphovsrättsägaren ges rätt att för dennes räkning modifiera enskild bild. Detta skall då framgå vid sådan publicering.

              § 22. Bilder, filmer och annat material som publiceras på NCS hemsida (t.ex. i Artregistret), på Forumet och/eller deltar i Fototävlingen eller någon annan tävling som NCS arrangerar, får fritt användas av NCS på hemsidan och i Ciklidbladet (också ifall Ciklidbladet distribueras elektroniskt) under obegränsad tid. NCS har inte rätt att sälja eller på annat sätt distribuera vidare sådant material, ifall annat inte har avtalats med upphovsmannen.
              Japp och precis som Micke kan jag inte tyda det på annat sätt att fotografen äger allt rätt till bilden. NCS får dock använda bilden för NCS syften det betyder givetvis inte att NCS äger bilden.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Kimmy-
                Användare
                • juni 2010
                • 458

                #22
                Sv: Fotostöld,,,,

                Ursprungligen postat av tege
                Jo så är det säkerligen. Lägger man upp sina bilder på nätet så är det nog inte annat att vänta att dom själs om dom är bra, det är väl liksom det som är lite av poängen, att få sina alster spridda.
                Trist bara när dom kluddar på sina egna namn bara.
                Det är väll där det blir fel. Jag anser att lägger man upp en bild på nätet så är man ju inte rädd för aty boöden ska användas.. Men det som blir fel är ju om någon använder sig av sin egen bild och som i fallen ovan anger sig själv som fotograf.
                Mvh / Jimmy

                Lokal

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Fast regler är regler och även om man kanske kan räkna med att någon stjäl bilden så är det inte tillåtet även om de anger rätt fotograf. Det finns massor emd goda skäl till detta.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Here we go again... Lägger man ut bilder på nätet bör man räkna med att dom används av andra, så funkar det. Vill man ha dom för sig själv för att man mår dåligt av att dom hittas på andra siter bör man inte lägga ut på på nätet... framför allt bör man heller inte ha mp3or eller filmer tankade ner på sin drive vilket faktiskt dom flesta har.

                    Jag har hittat en hel del av mina bilder runtomkring men jag tar det som en komplimang att dom vill ha dessa på sin site.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #25
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Here we go again... Lägger man ut bilder på nätet bör man räkna med att dom används av andra, så funkar det. Vill man ha dom för sig själv för att man mår dåligt av att dom hittas på andra siter bör man inte lägga ut på på nätet... framför allt bör man heller inte ha mp3or eller filmer tankade ner på sin drive vilket faktiskt dom flesta har.

                      Jag har hittat en hel del av mina bilder runtomkring men jag tar det som en komplimang att dom vill ha dessa på sin site.
                      Håller fullständigt med dig Nicklas
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Jo för egen del brukar jag alltid skriva: Använd som ni vill men jag blir glad om ni har med mitt namn.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Lars
                          Användare
                          • augusti 2010
                          • 226

                          #27
                          Ja, nu var vi där igen. Mp3 eller bilder. Det är ingen skillnad, juridiskt, eller?
                          Jag lägger ut bilder och utgår från att bra bilder uppskattas och kanske lånas Men jag gillar inte att se min bild med annan fotograf eller upphovsmakare inklistrat i bilden. Det känns störande
                          Hemsida
                          FiskTorget

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #28
                            En ärlig fråga
                            när tankade du ner något olagligt sist bilder musik eller program ?
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • HåE
                              Användare
                              • september 2007
                              • 1525

                              #29
                              Ursprungligen postat av Lars
                              Jag lägger ut bilder och utgår från att bra bilder uppskattas och kanske lånas Men jag gillar inte att se min bild med annan fotograf eller upphovsmakare inklistrat i bilden. Det känns störande
                              Håller fullständigt med.
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                              Kommentar

                              • AquaZoo
                                Företag
                                • oktober 2007
                                • 66

                                #30
                                Tvärr finns det massor med sidor på facebook som använder mina bilder o jag ser även andra bilder jag känner igen från NCS-
                                Jag hittar även bilder i butiksannonser från massor av länder i asien, sydamerika o ryssland.
                                I början försökte jag påpeka detta men har gett upp . Nu anser jag de bilder jag laddar upp som skänkta till WWW valet o lägga upp är ju ändå mitt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...