Fototävling Februari 2013

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Regler ska följas tycker jag dock ska vi ha minimalt med regler bara de som faktiskt krävs av goda anledningar.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #32
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      nja den reglen är rätt löjlig därför kniper jag, som sagt se över reglerna så blir det nog bra



      kul smeknamn........tycker du kastar sten i glashus, du är väl en av dem som alltid klagar om det är nåt som du inte håller med om lex köp och sälj...

      om det finns regler ska de väl följas annars är det ju inte rättvist för dem som följer reglerna eller?
      Tycker absolut att man ska säga ifrån om det är något man inte är överens med. Och jag tycker absolut att man ska ha rätt att uttrycka sin åsikt. Det har jag också gjort då och då ja.
      Det är skillnad på att uttrycka sin åsikt och att bli felfinnare. Vägen från det ena till det andra kan vara kort ibland. Med felfinnare menar jag att man letar upp felaktigheter, hårklyverier som blir paragrafrytteri in absurdum. Allt bara för att bevisa hur rätt man själv har medan andra sidan har så fel. Det är en situation vi alla säkert hamnat i någon gång i livet. När Jan Köhler sedan ställde den självklara frågan framstod den här diskussionen som mer felfinneri än konstruktiv i mina ögon. Jag tar tillbaka påståendet om felfinnare om du nu säger att du har en ärlig avsikt att förbättra och inte bara visa hur fel allting blivit. Då tycker jag att du bör redovisa hur och var reglerna i fototävlingen bryts så att detta kan åtgärdas och inte bara skapa en dålig stämning kring tävlingen som nu har rekord(?)många bidrag.

      Självklart ska man följa de regler som har satts upp, även i fototävlingen. Det blir ju lätt fel och galet annars. Men ibland behöver regler provas i verkligheten för att man ska kunna se om de är tillämpliga eller inte. Och regler för reglerna skull är ju helt ointressant. Håller med DaRe att de ska hållas på ett minimum.

      //Kaj

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #33
        Ursprungligen postat av DaRe
        Regler ska följas tycker jag dock ska vi ha minimalt med regler bara de som faktiskt krävs av goda anledningar.
        amen
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #34
          Ursprungligen postat av Kajjjan
          Tycker absolut att man ska säga ifrån om det är något man inte är överens med. Och jag tycker absolut att man ska ha rätt att uttrycka sin åsikt. Det har jag också gjort då och då ja.
          Det är skillnad på att uttrycka sin åsikt och att bli felfinnare. Vägen från det ena till det andra kan vara kort ibland. Med felfinnare menar jag att man letar upp felaktigheter, hårklyverier som blir paragrafrytteri in absurdum. Allt bara för att bevisa hur rätt man själv har medan andra sidan har så fel. Det är en situation vi alla säkert hamnat i någon gång i livet. När Jan Köhler sedan ställde den självklara frågan framstod den här diskussionen som mer felfinneri än konstruktiv i mina ögon. Jag tar tillbaka påståendet om felfinnare om du nu säger att du har en ärlig avsikt att förbättra och inte bara visa hur fel allting blivit. Då tycker jag att du bör redovisa hur och var reglerna i fototävlingen bryts så att detta kan åtgärdas och inte bara skapa en dålig stämning kring tävlingen som nu har rekord(?)många bidrag.

          Självklart ska man följa de regler som har satts upp, även i fototävlingen. Det blir ju lätt fel och galet annars. Men ibland behöver regler provas i verkligheten för att man ska kunna se om de är tillämpliga eller inte. Och regler för reglerna skull är ju helt ointressant. Håller med DaRe att de ska hållas på ett minimum.

          //Kaj
          bra sagt!

          jag ska antingen via pm till ansvarig förklara mig efter att omröstningen är klar, vill se resultatet först därav min tystnad. regeln är som sagt fel i mitt tycke och jag ser gärna att den tas bort, eller så redovisar jag den helt öppet men det beror lite på, kanske borde jag ha hållit tyst men jag har svårt för sånt därför påpekade jag felet när det var så uppenbart, men det känns inte som min sak att få bilder diskade så det blir lite moment22

          jag tycker det är extremt roligt med en bra fototävling om den bara känns seriös och med bra deltagande, mina inlägg är bara för att förbättra inte förstöra, har lagt flera förslag på förbättringar genom åren och tom i år för att öka deltagandet
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #35
            Fototävling Februari 2013

            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            bra sagt!

            jag ska antingen via pm till ansvarig förklara mig efter att omröstningen är klar, vill se resultatet först därav min tystnad. regeln är som sagt fel i mitt tycke och jag ser gärna att den tas bort, eller så redovisar jag den helt öppet men det beror lite på, kanske borde jag ha hållit tyst men jag har svårt för sånt därför påpekade jag felet när det var så uppenbart, men det känns inte som min sak att få bilder diskade så det blir lite moment22

            jag tycker det är extremt roligt med en bra fototävling om den bara känns seriös och med bra deltagande, mina inlägg är bara för att förbättra inte förstöra, har lagt flera förslag på förbättringar genom åren och tom i år för att öka deltagandet

            Då är jag helt med på noterna!
            //Kaj

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              Jag tycker denna diskussion är toppen, massor med goda slutsatser. Det krävs lite ansträngning att förstå men det ger resultat. Låt oss se om vi lyckas åstadkomma något vettigt och riktigt kul med denna tävling under året och framöver!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #37
                det som gör mig sur är att man ofta ser ganska halvdana bilder på färglada populära fiskar som kommer före "gråa" fiskar som är rätt bra bilder, men iof så gör ju röstningsproceduren att det kan bli lite konstiga reslutat för de som inte är nära pallen.

                jag vet att jag kanske inte uttalar mig kristallklart alltid men ni får läsa fler ggr om det blir knöligt min meningsuppbyggnad är nog inte helt korrekt
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • maltandis
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 1567

                  #38
                  Jag tycker att Fototävlingen är bra, även om det kanske är en del kompisröstningar. Det är ju medlemmarna som utser vinnaren och ingen proffsfotograf, då kan ju fler vara med, även om de inte har en proffskamera. Skulle vi ha en jury som bestod av proffsfotografer skulle nog vinnarna vara samma varje gång. Fram med mobilen eller vad ni nu har för redskap och gör ert bästa
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #39
                    Ursprungligen postat av maltandis
                    Jag tycker att Fototävlingen är bra, även om det kanske är en del kompisröstningar. Det är ju medlemmarna som utser vinnaren och ingen proffsfotograf, då kan ju fler vara med, även om de inte har en proffskamera. Skulle vi ha en jury som bestod av proffsfotografer skulle nog vinnarna vara samma varje gång. Fram med mobilen eller vad ni nu har för redskap och gör ert bästa
                    Det var typ därför vi hade en rookieklass tidigare.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #40
                      Sv: Fototävling Februari 2013

                      Ursprungligen postat av maltandis
                      Jag tycker att Fototävlingen är bra, även om det kanske är en del kompisröstningar. Det är ju medlemmarna som utser vinnaren och ingen proffsfotograf, då kan ju fler vara med, även om de inte har en proffskamera. Skulle vi ha en jury som bestod av proffsfotografer skulle nog vinnarna vara samma varje gång. Fram med mobilen eller vad ni nu har för redskap och gör ert bästa
                      +1 minst
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Jan Kohler
                        Användare
                        • augusti 2007
                        • 128

                        #41
                        Hahahaha ja det är allvarligare detta än vad jag anat förstår jag. eftersom jag inte visste att det fanns regler och bara röstat efter smak och skickat i min första bild utan reflektioner, bara högg en har jag säkert brutit mot någon regel, det får bli domarens sak.
                        Men om det är väldigt noga och vi vill ha en rättvis tävling ska givetvis fotografens namn vara hemlig tills tävlingen är avgjord och bilden får inte ha publicerats eller visats för någon innan.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #42
                          Sv: Fototävling Februari 2013

                          I princip är reglerna det du skriver efter men.

                          Du hittar reglerna på fototävlingssidan.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Jan Kohler
                            Användare
                            • augusti 2007
                            • 128

                            #43
                            Ja jag har brutit mot en regel. Nu har jag ett 60-tal bilder på mina Intermedius och jag tror nog att den jag lämnat till tävlingen har skickats både till Facebook och vårt eget forum. Det är bara att hoppas på att inte för många röstat på den eftersom den då ändå måste diskvalificeras. Återkommer med en bild som ingen annan sett innan till någon annan tävling. Men om fotografen är anonym vad menas då med "kompisröster" som det står i ett inlägg ?

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #44
                              Det står inget om kompisröster i reglerna och de är de som gäller. Sedan är ju detta med ifall fotografen är känd eller ej svårt då väldigt många vet vems foto det är oavsett om det postats tidigare.

                              Och enligt reglerna är det bara på ciklid.org forumet eller i ciklidbladet den inte ska ha postats resten av internet är helt ok. Just denna regel kan det ju finnas skäl att diskutera kanske.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Jan Kohler
                                Användare
                                • augusti 2007
                                • 128

                                #45
                                Jag är ganska övertygad om att vi alla röstar på det fotografi som vi tycker bäst om.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...