Tanganyika malar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #46
    Petricolan är för jäkla söt, särskilt när de yngel

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #47
      Tack för titten Mille och hoppas du blir nöjd med dem. Tänkte jag skulle slänga upp ett klipp på de små snart, de växer bra men går riktigt trångt nu så jag byter vatten varannan dag. De verkar dessutom kunna äta precis hur mycket som helst.

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #48
        Ett klipp på dom små vore roligt, Dom här krabaterna är riktigt roligt att titta på, dom är inte still en sekund utan allt går i 180, även dom vuxna är det riktig fart på, men som sagt dom måste vara ett gäng, (ju fler desto bättre). Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #49

          Som ni ser går de trångt men så snart 720l är klart ska de få sträcka ut sig ordentligt. Tror det blir en häftig syn med ett såpass stort stim när de har blivit lite större.

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #50
            Dom är riktigt söta, o alltid full fart,verkar inte finnas broms på dom. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Trafter
              Användare
              • oktober 2013
              • 345

              #51
              Har funderat på att införskaffa 4-5 Petricolor och göra mig av med Multipunctatusarna. Mina Multifasciatusar håller Multipunctatusarna stången bra. Är Petricolorna mer elaka mot exempelvis multifasciatus och stör dem? Sen undrar jag om det finns någon som fått några Petricola-yngel som klarar sig i ett akvarium med ordentligt med hålsten. Alltså att man låter dem leka ostört och ser vad som händer?
              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #52
                Petricola är en favorit, vacker å kul art, mina går nu i två akvarier med dels en grupp Melanochromis auratus och i det andra med Tropheus duboisi , dom är väldigt aktiva och har sett dom nångång i slagsmål med Auratus, och det är tuffa rackare när så krävs men annars upplever ja inte att de är aggressiva på nått sätt..,utan mer att andra fiskar blir irriterade över deras aktiva å påfusiga sätt.

                Dom har lekt otaliga gånger men allt blir mat men det kanske är möjligt, med rätt förutsättningar, att yngel kan klara sej i akvariet..
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Repen1
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 877

                  #53
                  Har du nog med hålsten eller lavasten så klarar sej något /några yngel,har ju fött upp dom manuellt, men även låtit dom vara o det har klarat sej yngel trots (i ett 220) ett 30talet fiskar blev 15 petricola yngel som klarade sej (lavasten i) o även ett 150 med 5st "Calvusar" där blev det 3st även där med lavasten.Dom är inte elaka men kan vara enträgna där dom känner att det finns mat, o romläggande fiskar som har lagt där "petricolorna" kan komma in har svårt att värja sej (helst på nätterna) mot "födoattackerna" då "petricolan" älskar rom o tål en jäkla massa stryk. Mille
                  Dieselråttan

                  Kommentar

                  • Trafter
                    Användare
                    • oktober 2013
                    • 345

                    #54
                    Okej! Tack för snabba svar!

                    Skulle ni säga att de är mer enträgna/tåliga än Multipunctatus när det gäller "födoattackerna" eller ungefär lika?
                    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #55
                      Det beror lite på hur många dom är,men jag som körde runt 50-60st så var det inte många som kunde värja sej,men visst den är lite mindre o vekare än "Multipunktatus" Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        #56
                        Multipunctatus har jag inte haft med några substratlekare utan bara med munruvare så jag kan tyvärr inte göra någon direkt jämförelse med petricola. Som Mille är inne på så beror det nog på hur många petricola man har. När jag hade 6st i ett 540l så klarade sig väldigt många multifasciatus, nu när jag har ca 20st så klara sig väldigt få yngel av multifasciatusen, vilket passar mig utmärkt för jag vill inte få för många. Jag fick komplettera med mer snäckor innan några yngel över huvud taget klarade sig men nu verkar några klara sig hela vägen.

                        Kommentar

                        • Trafter
                          Användare
                          • oktober 2013
                          • 345

                          #57
                          Super, det är nämligen precis så jag vill ha det. Att det från varje art klarar sig något yngel från varje kull så man får en långsam tillväxt och inte behöver rensa var och varannan månad.

                          Var iväg och inhandlade petrisar idag som nu sitter och koppas in. Så nu har jag tre multipunctatus och fyra petricolor. Ska bli intressant om petricolorna kan få de mer skygga multipunctatusarna (jobbigt ord att stava) att komma fram. Annars är de endast synliga vid matning och släckning. Antagligen pga att de varit så få.
                          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                          Kommentar

                          • MisterPils
                            Användare
                            • juni 2013
                            • 73

                            #58
                            Är det någon som har erfarenhet av S. Polli? Är de spridare eller gökare? Får lite olika svar när jag kollar litteraturen...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...