Tanganyika malar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    Tanganyika malar.

    Tyvär ett mycket dåligt kort taget med pocket kamera, hona först o hanen efter. "Synodontis multipunktatus" "Synodontis petricola" Min ena hane "smilie" tack vare hans täckning på sidan.Hona på rundtur i karet. En av di sma från senaste kullen. Mille
    Dieselråttan
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Snygga malar och vilken utmärkt tråd. Det vore toppen att se en flod av bilder på just tanganyikamalar nu!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #3
      Då dom aldrig är stilla så är det inte så lätt att få bra bilder på dom, men här är ett litet betande gäng. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #4
        S petricola ca 1cm. Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Jag glömmer alltid om det är multipunctatus eller petricola som är gökmalen, om du nu har fått yngel på den; vilken munruvare använde du? Får den munruvande cikliden egna yngel ibland eller stör gökmalarna för mycket? Den som inte är gökmal är romspridare va? Måste man hålla dem ensamma för att det ska bli något? Jag har dålig koll på dessa fiskar som du märker, trots att det absolut är gynnare som lockar mig. Jag har dock allltid dragit mig för att skaffa dem just för att de kan störa mina ciklider vid lekar, men det kanske bara är en myt/föreställning som du kan slå hål på nu

          /Jocke

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Jättefina fiskar förresten, och en tråd som kan bli grymt intressant.

            /Jocke

            Kommentar

            • maltandis
              Användare
              • oktober 2003
              • 1567

              #7
              Petricolan är ingen göklekare men det är multipunctatusen.
              Ett litet klipp från tuben.



              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av maltandis
                Petricolan är ingen göklekare men det är multipunctatusen.
                Ett litet klipp från tuben.

                Ah, ok. Intressant lekanordning som hindrar mbunas:arna och malarna att komma åt äggen. Använder du något liknande knep Repen1?

                /Jocke

                Kommentar

                • Repen1
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 877

                  #9
                  Som Maltandis skriver så är det "multipunktatus" som är "göklekare" dom har jag aldrig odlat,har hört att det blir bra resultat (Naturligt)med lite större fiskar typ haplissar, men det vet nog andra bättre än jag. Men "petricola" är "äggspridare" o dom gillar jag skarpt, o tar fram någon kull på lite då o då. Tycker om dom små pigga krabaterna. Har haft som mest runt ett 50 tal men skurit ner så nu är det nog ett 20 tal kvar. Har du munruvande fiskar så behöver du inte oroa dej för att "petricolan" stör eller förstör lekarna för dej, men rom läggande fiskar har det svårare då "petricolan" gärna kalasar på rom, o det är inte så många fiskar som kan freda sej mot upprepade attacker från flera "petricoler" o dom är suveräna på att sniffa upp mat o trycka in sej i små håligheter. Dom tål rejält med stryk på sina plundringtåg. Mille
                  Senast redigerad av Repen1; 18 januari 2013, 16:57.
                  Dieselråttan

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Petricolan är nice, har också fått yngel på dem en gång. I ett sällskapskar.
                    Nästa vända blir det multisen istället, ska få gå med Frontosa är det tänkt, se om det kan bli några rom av det.

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Borde gå bra, då "frontarna" inte är så lättstörda så dom slutar leka. Det som jag tycker är intresant är att "multipunktatusen" är redo o väntar på att värdfisken ska leka, så dom borde ha någon "fördröjning" så att dom är redo samtidigt. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Jag har fått multipunctatus ofrivilligt från Tyskland en gång, det var med Victoriaciklider. Det var 3 yngel, varav en fortfarande lever idag. Fatta att jag blev snopen när jag skulle kontrollera hur långt gången en hona var innan jag skulle släppa i henne hemma och jag såg 3 st skäggiga i munnen på fisken. Så jag stängde munnen på henne och öppnade den igen för att titta att det inte var ett hjärnspöke. Men det låg fortfarande 3 skäggiga kvar. I naturen är det väl bara Ctenochromis horei som används som surrogatmamma. Men i akvarium är det nog nästan bättre med munruvare från Malawi och Victoriasjön. En film på det hela finns här http://www.youtube.com/watch?v=tnvbVIcZZHc

                        En annan Tangayikamal som inte kommit på tal än är Phyllonemus typus. Den har jag hört att en kille i Danmark lyckats odla.

                        Kommentar

                        • jonre723
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 439

                          #13
                          Jag har odlat Phylonemus typus upprepade gånger. Skrev en artikel om det i SARF-aktuellt nr1 2008. Ball fisk.
                          Och så är det.
                          /J

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Jag glömmer alltid om det är multipunctatus eller petricola som är gökmalen, om du nu har fått yngel på den; vilken munruvare använde du? Får den munruvande cikliden egna yngel ibland eller stör gökmalarna för mycket? Den som inte är gökmal är romspridare va? Måste man hålla dem ensamma för att det ska bli något? Jag har dålig koll på dessa fiskar som du märker, trots att det absolut är gynnare som lockar mig. Jag har dock alltid dragit mig för att skaffa dem just för att de kan störa mina ciklider vid lekar, men det kanske bara är en myt/föreställning som du kan slå hål på nu

                            /Jocke
                            Det är som sagt multipunctatus som är göklekare. Detta sätt är säkerligen inte optimalt men såhär gjorde vi och det kanske svarar på några frågor du hade. Vi hade totalt 11st (6 VF 5 odlade) multipunctatus med 2+20-25 fullvuxna rödzebra. Om vi väntade 3-4 veckor efter lek så var det bara 1-3 malar kvar, om man spottade dem efter 2 veckor så kunde man få båda malar och yngel från rödzebran. Vissa rödzebra kullar var helt orörda. multipunctatus ynglen klarade sig förvånansvärt bra om honan fick gå kvar och spotta i "lekakvariet", malarna var riktigt stora när hon släppte dem. Det var länge sedan jag hade dem men jag kommer definitivt att skaffa mig dem igen någon gång.

                            petricolan måste inte gå själv men det underlättar säkert. Jag har 5+1 i ett 540l med troffar och andra tanganyika, de har lekt 3 gånger men alla gångerna har det varit när jag inte haft tid att ta hand om rommen. (Första gången en lördagkväll precis när jag var på väg att gå). De andra tillfällena har jag bara sett på honan att hon varit jätterund ena dagen och slank dagen efter.

                            Vore intressant att veta hur Repen1 och ni andra som lyckats få yngel gör för att samla in rommen. Jag har en sån "romfälla" som i youtubeklippet maltandis visade men det tar emot lite att ha det i ett akvarium som står så synligt :p men jag kanske inte har något annat val?
                            Senast redigerad av Pierre_N; 19 januari 2013, 11:14.

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #15
                              Kan tyvär inte se "tuben"härifrån jag är, så jag kan inte se hur dom gör där.Men då "petricolan" är en stimfisk o jag har ett gäng så leker mina konstant, när jag vill ha några yngel så har jag en liten (ca 10x10cm) burk med en upponervänd blomkruka på med ett hål uppskuret i på ca 2x2cm, fylld med lavakross till ca 3/4.När jag vill ha yngel sätter jag ner den i karet(då det handlar om max 2-4 dygn så gör det inte mej något att burken syns i stora karet),dom brukar leka innom 1-2 dygn. Efter ca 2-3 dygn tar jag upp den o kollar, ser man mögliga ägg så häller jag ut allt i en större pytts, plockar upp alla stenar (hela tiden under vatten då många ägg är i håligheterna på lava stenarna).Lyser man med ficklampa så ser man genomskinliga ägg o ägg med rörliga svansar.Plockar upp dom med en pipett till ett litet kar med syresten. Man får hålla på o plocka bort alla mögliga ägg hela tiden,annars sprids möglet (lite bökigt) karet ska hållas mörkt.Efter en dag gör jag om proceduren med stenarna jag har lagt undan (med syresten) då har flera tillkommit som trillat(simmat) ut ur stenarna. Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...