Guianacara Geayi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotusvira
    Användare
    • november 2012
    • 187

    #46
    Vill bara säga, att dom här har aldig ett sträck ner till buken bara en sån här fläck (alltid )

    Bild 1.Hane
    bild 2. Hona
    Bifogade filer

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #47
      Sv: Guianacara Geayi

      De är också väsentligt blekvitare ser det ut som.

      Båda dessa saker kan bero på stress och kan ändras på någon månad om de trivs ordentligt.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Nicke SA
        NCS Medlem
        • januari 2007
        • 290

        #48
        Ursprungligen postat av Cichlid-Power
        [B]Hei Nicke, dine Guianacara med svarte lepper fanget jeg for 15 år siden i Surinam, Saramaca River, når de er i lekhumør får de svarte lepper, de har også små røde prikker på kroppen og den svarte streken i øyet går tilbake så det ser ut som en hake. Jeg snakket med Kullander senere og han sa at det muligens kunne være en ny art. Jeg er svært interessert i noen om du får yngel. Kan jo bytte mot Guianacara sphenozona
        Hej Alf! Ja, det stämmer. Vid lek kan de få en färg roströd färg och en hake. Av owroewefi ska det finnas en variant från höglandet och en variant närmare kusten. Vet faktiskt inte vilken jag har eftersom fångstplatsen ligger en bit in i Franska Guyana nära gränsen till Surinam. Mina är beställda från Glaser till butik i Norrköping. Vi hörs Alf
        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

        Kommentar

        • lotusvira
          Användare
          • november 2012
          • 187

          #49
          Enligt artregistret här, så finn det ju bara Sp.red Cheek,rio aro och rio caroni.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #50
            Ja men det beror ju på vilka floder som de fångas i och ännu så länge har vi bara bilder från dessa områden. Om det dyke rupp fler varianter på marknaden kan det bli fler platser. Just nu känner man inte till fler varianter. Eller rättare sagt arten är inte så vanligt att hålla att det finns så många rapporter och bilder från andra ställen.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • lotusvira
              Användare
              • november 2012
              • 187

              #51
              Hur går det till när man importerarfisk?
              Kan man som privatperson ta in fisk?
              Måste inte fisken indentifieras i tullen och
              artbeskrivas?

              Som du märker så har jag lite svårt att akseptera
              att dom köptes som Geayi, och att dom inte är det,
              man tror ju när man köper dyr fisk i en affär att det är rätt.
              Föräldrarna påstås ju vara inporterade från Tyskland
              av en privatperson, och då måste den fått fel ID
              angående variant.

              Om man inte hittar den i artregistret måste det vara en ny
              variant här, eller? Jag skall prata med dom i affären, det
              är det ända jag kan göra.( ursäkta allt tjat om denna fisk,
              men jag gillar den sååå mycket därför )

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #52
                Allt som någon haft har vi inte med i artregistret men finns den inte med där kommer den definitivt väcka nyfikenhet hos inte minst mig och många andra. Det går att importera. Skapa en egen tråd om det så får du fler som läser och du kan få fler svar.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • lotusvira
                  Användare
                  • november 2012
                  • 187

                  #53
                  Inport av fisk

                  Hur gör man? kan man ta in fisk som privatperson?
                  och måste inte fisken tullas,Id varifrån och vilket vatten (flod )??

                  Kommentar

                  • lotusvira
                    Användare
                    • november 2012
                    • 187

                    #54
                    Vill skapa en diskution om det,vill skapa en egen tråd om det kanske blev fel plats påForumet??

                    Vill skapa en diskution om det,vill skapa en egen tråd om det kanske blev fel plats påForumet??

                    Kommentar

                    • lotusvira
                      Användare
                      • november 2012
                      • 187

                      #55
                      Vill skapa en egen tråd om det, kanske blev fel plats påForumet??

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #56
                        Du kan skapa ett nytt ämne här, exempelvis:
                        Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.


                        För övrigt förstår jag dig fullt ut, men det är lite av tjusningen med ciklider särskilt vildfångat att fundera på var den kommer ifrån om om den varianten skiljer sig nämnvärt från andra osv. Lite intressant detektivarbete som kanske till och med kan leda till enkelt fantastisk artikel i ciklidbladet.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #57
                          Ursprungligen postat av lotusvira
                          Hur går det till när man importerarfisk?
                          Kan man som privatperson ta in fisk?
                          Måste inte fisken indentifieras i tullen och
                          artbeskrivas?

                          Som du märker så har jag lite svårt att akseptera
                          att dom köptes som Geayi, och att dom inte är det,
                          man tror ju när man köper dyr fisk i en affär att det är rätt.
                          Föräldrarna påstås ju vara inporterade från Tyskland
                          av en privatperson, och då måste den fått fel ID
                          angående variant.

                          Om man inte hittar den i artregistret måste det vara en ny
                          variant här, eller? Jag skall prata med dom i affären, det
                          är det ända jag kan göra.( ursäkta allt tjat om denna fisk,
                          men jag gillar den sååå mycket därför )
                          Ja, det var ju för väl att jag sålde tillbaka dem till affären och inte direkt till dig för då hade ju jag suttit med problemet. Jag rekommenderar dig att ringa butiken för att försöka få tag på killen som tog hem dem från Tyskland. Jag tror att butiken känner honom väl. Jag fick det intrycket. Butiken i Tyskland som de köptes i var så vitt jag minns denna: http://www.zentrale-du.de/hobbyzoo-tillmann/
                          Kan väl tillägga att när de här fiskarna blev i lektagen så försvann i princip samtliga svarta fläckar. Om det nu kan vara någon ledtråd. Det var 3 par när jag hade dem.
                          //Kaj

                          Kommentar

                          • lotusvira
                            Användare
                            • november 2012
                            • 187

                            #58
                            Tack för informationen!
                            Birgitta/

                            Kommentar

                            • lotusvira
                              Användare
                              • november 2012
                              • 187

                              #59
                              Guianacara Geayi

                              Jag har pratat med killen som köpte Guianacarerna.
                              Han köpte dom i Rotterdam, och de är Guianacara geayi .

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                #60
                                Ursprungligen postat av lotusvira
                                Jag har pratat med killen som köpte Guianacarerna.
                                Han köpte dom i Rotterdam, och de är Guianacara geayi .
                                Hur kan du vara så säker på det bara för du pratat med honom?

                                Jag menar bara för min Satanoperca jurupari är köpta på akvarielagret som just jurupari av tidigare ägare så har jag fortfarande svårt att vara säker eftersom allting inte riktigt stämmer med den arten på utseendet men eftersom så många är så väldigt lika varandra är det svårt att avgöra.

                                Så min fråga är egentligen, Vad fick du för bevis som gjorde dig 100% att det är Guianacara geayi du har köpt?
                                Tycker inte de ser ut som de jag har i alla fall. Du är välkommen hem till mig och jämför om du vill.
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...