Guianacara Geayi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    #31
    Ursprungligen postat av lotusvira
    Hej!

    Är dom med mörka läpparna Owroewefi, har dom alltid det?
    och dom utan mörkt på läpparna Geayi?

    Mina ser ut som dina utan mörkt på läpparna.
    De har hela tiden bara en rund fläck på sidan
    inget sträk.
    Vid lek har de alltid svarta läppar, även vissa andra som kanske är på sådant humör (??). På alla bilderna kan man även ana vad som kan vara svart vid annan sinnesstämning. På owroewefin ser man en fläck på sidan, men man ser även en skugga som ett streck på sidan som de kan visa ibland. Yngre visar lika ofta ett streck snarare som pricken.
    De utan svarta läppar på de två nedersta bilderna är geayi. På geayi ser man en oval kil som går åtminstone till mitten av kroppen, men den bli längre och gå från ryggfena ner till buken som ett långsmalt "V". Dessa visar inte sin typiska teckning men man ser antydan till den, lite skuggat.

    Om de bara har fläck på sidan kan det som sagt vara dacrya, owroewefi eller stergiosi. Jag tycker mig se antydan till mer än en fläck, men hur stor kilen kan bli är svårt att säga.

    Vilken Guianacara du än har, är det fantastiska ciklider, som ger mycket underhållning.
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

    Kommentar

    • lotusvira
      Användare
      • november 2012
      • 187

      #32
      Ja,jag tycker också det är underbara,men jag vill ju odla på dom, och då vill jag veta vilken variant det är så klart.
      Det är inte så viktigt vilken variant det är.så vad gör man? Jag är ju lite för jag trodde jag köpte Geayi.

      Dom två andra som är mycket större, där är jag ganska säker på att det är Stergiosi men det är två hanar
      och ingen hona, och det kommer ju va omöjligt att hitta, så käns det tyvärr.

      Vad skulle du göra? får jag yngel av dom, så vill jag spara en grupp.

      Men att inte veta vilken variant det är, är för mig som gammal hunduppfödare
      som att sälja blandrashundar.( inget ont om dom ) MEN.

      Ps.dom två största är runt 13-15cm, dom andra är från ca 8-10cm

      Birgitta/

      Kommentar

      • lotusvira
        Användare
        • november 2012
        • 187

        #33
        Jag tror ni har rätt, att alla är Stergiosi.Har tittat på många olika foton på internet
        och you Tube, jag tror dom mindre inte har vuxit klart.

        jag får vänta och se.Kanske jag provar så småning om att sätta en hona
        av dom här till dom stora hanarna.Har tyvärr bara en hane kvar av dom små,
        han hade en sårinfektion, och jag försökte med medeccinera den, klarade inte det.

        Nog tjatat om dom här nu, ni är nog less.

        Ps.trots allt så är jag mycket att jag huvudtaget har Guianacara.

        Tack för all hjälp!

        Birgitta/

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #34
          Sv: Guianacara Geayi

          Absolut inte less. Jag tycker det var intressant och håller helt med i din slutsats!!

          Håll oss nu bara uppdaterade hur det går? Kanske i en egen stergiosi projekttråd!?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #35
            Ursprungligen postat av lotusvira
            Bilder på mina Guianacarer,suddiga tyvärr.
            Nu är jag som bekant ingen expert men inte är väl firrarna på bild 2, 4 o 6 samma sort som de andra? Bild 1, 3 & 5 är sannolikt de som simmade i mitt kar för några veckor sedan, men inte 2,4 & 6. Eller?

            //Kaj

            Kommentar

            • lotusvira
              Användare
              • november 2012
              • 187

              #36
              Det stämmer nog att 1,3,5 simma i din burk.

              Dom andra två kommer från annat håll.

              Dom är mycket större,är vuxna hanar.
              de som kom från dig, tror jag inte är vuxna.

              Birgitta/

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #37
                Ursprungligen postat av lotusvira
                Det stämmer nog att 1,3,5 simma i din burk.

                Dom andra två kommer från annat håll.

                Dom är mycket större,är vuxna hanar.
                de som kom från dig, tror jag inte är vuxna.

                Birgitta/
                Kanske inte vuxna, men tillräckligt för att konstatera att det där inte är samma sort som på de andra bilderna. Det är ju en megaskillnad. Streck hit o dit - de är ju inte ens lika...! Sen om det är den ursprungliga fångstplatsen som utgör skillnaden eller om det är en artskillnad, det kan inte jag något om. Och det kanske förmodligen inte är geayi om nu kännarna på området säger så, men det är klara skillnader på de där. Om du inte vill ha korsningar ska du inte blanda dem - för det är inte samma firre. (Oj vad jag kan bli odrägligt säker om saker... )

                //Kaj

                Kommentar

                • lotusvira
                  Användare
                  • november 2012
                  • 187

                  #38
                  Haha NEJ då, inte odräglig, jag är osäker själv, det var ju därför jag fråga här på forumet.Jag är bara taksam att du kommenterar det här.
                  Dom går i skilda burkar.

                  Jag tycker nog att DaRe och Micke skall svara dig.

                  Birgitta/

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Jag är också tveksam att de är samma fisk. Jag är rätt övertygad om att båda är stergiosi, med tanke på kroppsform, huvudform, placering och utseende på fläck. Svartmarkering på främre delen av ryggfenan. Tittar manpå randen på huvudeet är den placeras på samma sätt på båda fiskarna också.

                    Dock kan de mycket väl vara från olika fångstplatser och på sikt klassas som olika arter, men man kan lätt luras av dessa fulingar. De skiftar kraftigt i färg och fläcken kan ändras från linje till fläck eller helt förvinna (åtminstone på geayi)


                    Jag är helt säker på att ingen av dem är geayi! Det kan du utesluta.

                    Jag har sett dacrya och ingen av de jag sett har den huvudformen där munnen är den främste delen. Även his dacrya är huvudet brantare likt geayi. Men jag vet inte om det är given ID info. G. dacrya har också en väldigt distinkt fläck på hakan när strecken har minskat ned sig till fläck istället för linje. andra arter har inte denna väldigt distinkta kan på hakfläcken.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • lotusvira
                      Användare
                      • november 2012
                      • 187

                      #40
                      Men, vänta nu, finns det olika Sergiosi varianter också?
                      som man inte skall blanda?

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Det kan vara en massa varianter beroende på fångstplats. Missa inte detta i artregistret, vi har en från Rio aro som brukar kallas:
                        Guianacara sp. "red cheek", men den har du inte...


                        "Vanlig":



                        Om det finns fler färgvarianter har jag ingen aning om iofs.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • lotusvira
                          Användare
                          • november 2012
                          • 187

                          #42
                          Då är det ju omöjligt att veta vad det här är för variant om man inte vet fångstplatsen.

                          Kommentar

                          • Cichlid-Power
                            Användare
                            • november 2006
                            • 253

                            #43
                            Hei Nicke, dine Guianacara med svarte lepper fanget jeg for 15 år siden i Surinam, Saramaca River, når de er i lekhumør får de svarte lepper, de har også små røde prikker på kroppen og den svarte streken i øyet går tilbake så det ser ut som en hake. Jeg snakket med Kullander senere og han sa at det muligens kunne være en ny art. Jeg er svært interessert i noen om du får yngel. Kan jo bytte mot Guianacara sphenozona .
                            Cichlid-Power


                            Hei Nicke, sender deg et bilde av Guianacara sp. fra coppename River, jeg husket feil angående Saramaca.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • lotusvira
                              Användare
                              • november 2012
                              • 187

                              #44
                              Hej Cichlid-Power!

                              Har du sett mina bilder här på forumet på mina Guianacaror?
                              jag är osäker på vad det är för varianter.Kan det vara Stergiosi?
                              Dom påminner om de, Och isåfall vet du vika fångsplatserna brukar
                              vara?

                              Mvh Birgitta/Lotusvira

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Ursprungligen postat av lotusvira
                                Då är det ju omöjligt att veta vad det här är för variant om man inte vet fångstplatsen.
                                Yepp så är det, vet inte om det är et stort problem dock, men ska man odla och sälja bör man ha koll på detta annars riskerar man en massa oväntade hybrider som sprider förvirring på marknaden.

                                Intressant att höra vad Alf har att säga om dina Guianacaror dock!
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...