540 Liter SA med liv ovan ytan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    540 Liter SA med liv ovan ytan.

    Nu om någon gång så skulle man väll kunna säga att mitt nya projekt äntligen är i rullning.

    Planen: 540 (150x60x60) Liter surt amazonas vatten med en bakgrund/vägg som stiger ytterligare 55-60 cm ovan vatten ytan.

    Bakgrunden skall få gestalta någon slags jord/lervall inne i en växtperiod då det kommer växa tropisk mossa och ormbunke på den delen som är ovan ytan (eventuellt fler växt sorter men har inte hunnit gräva djupare i detta ännu).

    I vattnet kommer det också växa en del, något långt gräs aktigt (typ jätte vallesneria) samt något näckros aktigt som lägger sig på ytan och dels ger fiskarna ett lugn och dels ger snygga skuggor ner i karet.

    Vill att det skall få en mörk och dunkel effekt.

    Kommers skaffa några grövre redmoore rötter och en del orm/troll hassel som kommer få finnas över hela bakgrunden som framvaskade rötter.

    Detta kommer kombineras med torkad ekgren som får föreställa lite tjockare grenar som trillat i floden.

    Är på G att beställa lite olika Rockzolid riverstone moduler som jag hoppas kunna bygga upp ett spännande undervattenslandskap med samt gömma lite teknik och sådant i.

    Mer info kommer väll under tiden som bygget tar form.

    Det som införskaffats än så länge är:

    2x150 Watt MetalHalogen ramp som skall hängas ovanför projektet och ge ljus både åt fiskarna och åt växtligheten både under och över ytan.

    1 St Fluval fx5

    1 St Svetsad stålställning med ställbara ben (inte på plats ännu men på gång i polarens verkstad)

    1 St Helgglas akvarium. (Beställt så sent som idag på Nols Ciklid hobby)

    Kvar att skaffa är väll:

    Blästersand

    Filtermadrass tillbakgrunden

    Mossnät till bakgrunden

    Cirkulationspump till bevattning av bakgrunden

    frigolit för att skapa nivåer i bakgrunden

    Riverstone modulerna

    Rötter

    Inte så mycket att ge feedback på ännu men motages såklart tacksamt under arbetets gång!

    Its good to be back!!!
    Bifogade filer
  • Getingen
    Användare
    • december 2012
    • 412

    #2
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Nu om någon gång så skulle man väll kunna säga att mitt nya projekt äntligen är i rullning.

    Planen: 540 (150x60x60) Liter surt amazonas vatten med en bakgrund/vägg som stiger ytterligare 55-60 cm ovan vatten ytan.

    Bakgrunden skall få gestalta någon slags jord/lervall inne i en växtperiod då det kommer växa tropisk mossa och ormbunke på den delen som är ovan ytan (eventuellt fler växt sorter men har inte hunnit gräva djupare i detta ännu).

    I vattnet kommer det också växa en del, något långt gräs aktigt (typ jätte vallesneria) samt något näckros aktigt som lägger sig på ytan och dels ger fiskarna ett lugn och dels ger snygga skuggor ner i karet.

    Vill att det skall få en mörk och dunkel effekt.

    Kommers skaffa några grövre redmoore rötter och en del orm/troll hassel som kommer få finnas över hela bakgrunden som framvaskade rötter.

    Detta kommer kombineras med torkad ekgren som får föreställa lite tjockare grenar som trillat i floden.

    Är på G att beställa lite olika Rockzolid riverstone moduler som jag hoppas kunna bygga upp ett spännande undervattenslandskap med samt gömma lite teknik och sådant i.

    Mer info kommer väll under tiden som bygget tar form.

    Det som införskaffats än så länge är:

    2x150 Watt MetalHalogen ramp som skall hängas ovanför projektet och ge ljus både åt fiskarna och åt växtligheten både under och över ytan.

    1 St Fluval fx5

    1 St Svetsad stålställning med ställbara ben (inte på plats ännu men på gång i polarens verkstad)

    1 St Helgglas akvarium. (Beställt så sent som idag på Nols Ciklid hobby)

    Kvar att skaffa är väll:

    Blästersand

    Filtermadrass tillbakgrunden

    Mossnät till bakgrunden

    Cirkulationspump till bevattning av bakgrunden

    frigolit för att skapa nivåer i bakgrunden

    Riverstone modulerna

    Rötter

    Inte så mycket att ge feedback på ännu men motages såklart tacksamt under arbetets gång!

    Its good to be back!!!
    Ska bli roligt att följa detta, uppdatera gärna med fler bilder så fort du har det

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Tålamod är en dygd..........

      Akvariet hämtat och ställningen på godväg....
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ska bli riktigt kul att se hur det här utvecklar sig. Har varit sugen på något liknande länge men har prioriterat annat istället där det finns plats för en burk. Var inte blyg med bilder och beskrivningar av vad du pysslar med

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Skitkul projekt!

          Jag har haft akvaterarim förrut och det är något visst med just den här strand zonen. En grej att tänka på är luftfuktighet. Om du ska kunna få tropisk mossa och en hel del andra växter att trivas behövs hög luftfuktighet. Kan du glasa in ovanvattensdelen är detta löst men det tar ju å andra sidan en hel del av effekten.

          mvh

          Olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av olof
            Skitkul projekt!

            Jag har haft akvaterarim förrut och det är något visst med just den här strand zonen. En grej att tänka på är luftfuktighet. Om du ska kunna få tropisk mossa och en hel del andra växter att trivas behövs hög luftfuktighet. Kan du glasa in ovanvattensdelen är detta löst men det tar ju å andra sidan en hel del av effekten.

            mvh

            Olof
            Det var något sådant jag hade i tankarna, en inglasad ovandel. Om man får kapa tråden lite med sina egna fantasier så skulle en burk av det slaget gärna få vara en vattendel på ca 40 cm i höjd som sträcker sig över ca 70% av längden och ca 40-50% av djupet.

            Hela skapelsen skulle vara upp till tak, vara en meter djup och två meter lång och ha en landdel och växtvägg. Kanske lite landlevande djur också samt en del stora markväxter där bladen skuggar över vattenytan...

            Sorry för kapningen...

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Det var något sådant jag hade i tankarna, en inglasad ovandel. Om man får kapa tråden lite med sina egna fantasier så skulle en burk av det slaget gärna få vara en vattendel på ca 40 cm i höjd som sträcker sig över ca 70% av längden och ca 40-50% av djupet.

              Hela skapelsen skulle vara upp till tak, vara en meter djup och två meter lång och ha en landdel och växtvägg. Kanske lite landlevande djur också samt en del stora markväxter där bladen skuggar över vattenytan...

              Sorry för kapningen...
              Jag kan lägga till lite coola grejjer jag hade i mitt akvaterarium nämligen ett vattenfall längs med bakgrunden och en regnanläggning som drar igång världens ösregn i två minuter två gånger om dagen.

              Mvh

              Olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #8
                Kul att du är igång! Tips på mossa; kör på akvariemossa t.ex. javamossa om du har mycket vatten över mossnätet, terrariemossa bli bra på ställen med mycket liten cirkulation (ruttnar lätt och klarar sig på endast fukt nästan). En ställbar pump kan vara ett tips då flödet (och ljuset) är lite av nyckeln till framgång för ovandelen.

                Ös på med bilder under bygget.
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Kul med all feedback! Och ös på med egna tankar drömmar och idéer! Så kan man kanske snappa upp ett och annat själv

                  Bakgrunden kommer bestå av svart filter madrass grov. Över det kommer jag applicera en produkt som heter Hygrolon som används för framför allt mossa. Den håller en jämn fuktighet hela tiden. Ett strul rör kommer låta vatten rinna ner genom bakgrunden och delar av hygrolonet sticker jag in så att dom suger upp och sprider ut vatten över utsidan. Har haft mail kontakt med folk som säljer detta som menar på att de kommer bli en optimal förutsättning för det mesta att växa på detta.

                  Vatten fall är (tyvärr) uteslutet pga av ljudet ifrån det...

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #10
                    Sv: 540 Liter SA med liv ovan ytan.

                    Precis nått såhär som jag vill göra men kanske blir något framtida kar.
                    Förstår att du skippar vattenfallet är inte precis tyst när vatten rinner och porlar.
                    Ska bli kul att se detta utvecklas och komma till liv.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #11
                      Berätta gärna hur du har tänkt bygga bakgrundsväggen och återförseln till karet.
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rivulatus
                        Berätta gärna hur du har tänkt bygga bakgrundsväggen och återförseln till karet.

                        Ställningen kommer byggas så att jag kan fästa en skiva som kommer vila ovanpå akvariets kanter. Tanken är att "boxa in" bakgrunden lite. Skall bygga detta i formplyfa som jag fuktsäkrar helt (som ett plyfa kar) och sedan silikon mellan glas och träboxen. Bakgrunden som jag skall bygga av svart filtermadrass kommer gå ifrån botten på akvariet och upp till landdelen. alltså kommer vattnet att rinna ner igenom bakgrunden över "kanten" på akvariet och vidare ner i akvariet igenom bakgrunden...

                        Ett powerhead kommer ta upp vatten ifrån karet som går upp i slang till ett strilrör som sitter på bredden över bakgrunden.

                        Tankar på det här?

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #13
                          Sv: 540 Liter SA med liv ovan ytan.

                          Det jag tänkte på var powerhead, vad menar du med det?
                          Jag menar att många av dem som man har för cirkulation i karen har ju ingen tryckhöjd att tala om. Bättre att titta på pumpar som används som returpumpar i sump system. De har oftast tryckhöjd specificerat också.

                          Annars tycker jag du verkar vara på rätt väg med dina idéer.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av affealien
                            Det jag tänkte på var powerhead, vad menar du med det?
                            Jag menar att många av dem som man har för cirkulation i karen har ju ingen tryckhöjd att tala om. Bättre att titta på pumpar som används som returpumpar i sump system. De har oftast tryckhöjd specificerat också.

                            Annars tycker jag du verkar vara på rätt väg med dina idéer.

                            Ja det har jag faktiskt inte ens tänkt på! En returpump är det givetvis jag får skaffa!

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1823

                              #15
                              Ursprungligen postat av Punkfredd
                              Ja det har jag faktiskt inte ens tänkt på! En returpump är det givetvis jag får skaffa!
                              De flesta kraftigare pumpar har en helt OK lyfthöjd som vanligen anges på förpackningen. Jag antar dessutom att det inte handlar om enorma mängder vatten du behöver lyfta (speciellt som det skulle vara tyst). Klassiska Eheim pumparna är rätt bra då det gäller lyfthöjd.

                              Mvh

                              Olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...