stenar ovanpå sand eller inte i akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Jag har kört med svart liggunderlag för att det inte ska störa om det grävs fram. Sedan har jag lagt platta naturstenar, typ skiffer, ovanpå. Liggunderlagen slutar 5-10 cm bakom framrutan och de platta stenarna hänger över kanten till liggunderlaget för att igen minimera effekt av framgrävning men det ger också lite mer djup i bilden med skuggor under skifferkanten.

    Slutligen sand och sten ovanpå detta.

    Detta ger upphov till dolda grottor som många av mina arter gillar att gräva fram och skapa sitt hem omkring. Åtminstone inbillar jag mig det.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Fjärilsciklid
      NCS Medlem
      • juni 2012
      • 83

      #17
      Ursprungligen postat av DaRe
      Jag har kört med svart liggunderlag för att det inte ska störa om det grävs fram. Sedan har jag lagt platta naturstenar, typ skiffer, ovanpå. Liggunderlagen slutar 5-10 cm bakom framrutan och de platta stenarna hänger över kanten till liggunderlaget för att igen minimera effekt av framgrävning men det ger också lite mer djup i bilden med skuggor under skifferkanten.

      Slutligen sand och sten ovanpå detta.

      Detta ger upphov till dolda grottor som många av mina arter gillar att gräva fram och skapa sitt hem omkring. Åtminstone inbillar jag mig det.
      Fick bli frigolit billigaste alternativet och behövde inte åka till nrkp eller sthlm för och ha de
      Okey, men då har du inte skiffer överallt?
      eller hur kommer fiskarna ner i grottorna?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Frigolit blir toppen!


        Skiffret är från naturen och är väldigt ojämnt så det skapas massor av utrymmen sedan har jag stenar och rötter ovanpå dessutom.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Fjärilsciklid
          NCS Medlem
          • juni 2012
          • 83

          #19
          Ursprungligen postat av DaRe
          Frigolit blir toppen!


          Skiffret är från naturen och är väldigt ojämnt så det skapas massor av utrymmen sedan har jag stenar och rötter ovanpå dessutom.
          Hur är de om de kommer in sandkorn imellan glaset och frigoliten?

          Kan de bli spänningar då?

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #20
            En av tankarna med att använda frigolit är just att undvika de spänningar och risker för att bottenglaset spricker, som kan uppstå om sandkorn kommer mellan bottenglaset och en tung sten. Varken glaset eller stenen ger efter och det uppstår en punktbelastning. Frigoliten ger däremot efter ordentligt, sandkornet sjunker in i frigoliten och det blir ingen punktbelastning.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Bra beskrivning, Mikael!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...