stenar ovanpå sand eller inte i akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjärilsciklid
    NCS Medlem
    • juni 2012
    • 83

    stenar ovanpå sand eller inte i akvarium??

    Hej hört olika angående de här med stenar ovan på sanden eller inte?

    Vad säger ni om det?

    Om man skaffar fiskar som gräver ut.
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Skaffar man fisk som gräver bör man ställa allt på botten och inte på sanden. Tråkigt om saker välter och skadar fiskar eller akvariet.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Yes precis som Affealien säger men det är ingen fara ifall du har lite enstaka stenar utspridda lite här och där tillsammans med finkornigt sand. Flyttar fiskarna sanden för att gräva hål till yngel eller liknande så kommer stenen inte falla ner på glaset från någon höjd direkt, plus att det går ganska långsamt fram när fiskarna gör så tack vare att sanden gärna och har en förmåga att falla tillbaks på det ny grävda hålet
      Senast redigerad av Kawasa; 29 november 2012, 13:04.
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • Fjärilsciklid
        NCS Medlem
        • juni 2012
        • 83

        #4
        Tack för svaren affealien och Kawasa.

        Då blir de och skaffa stenar någon gång i nästa vecka kanske..

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Bottenlagret i en grotta ska alltid ligga mot glaset eller liggunderlag. Sen fyller du på med sand. Sen kan du vräka på sten ovanpå detta. Det viktiga är att basen till ditt grottsystem är stabilt.

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Har spräckt botten i en burk en gång för länge sen, tror det var ett 40-liters yngel akvarium. Storleken på akvariet och storleken på stenen hade säkert viss betydelse, men viktigast av allt är nog att akvariet var tomt och jag skulle lyfta ur stenarna, tappade en och glaset sprack. I ett vattenfyllt akvarium kan man nog lassa sten o sand lite hur som helst eller det har då funkat bra för mig. Vattnet både bär och dämpar tror faktiskt inte det spelar någon roll alls.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • Fjärilsciklid
              NCS Medlem
              • juni 2012
              • 83

              #7
              Ursprungligen postat av johho
              Bottenlagret i en grotta ska alltid ligga mot glaset eller liggunderlag. Sen fyller du på med sand. Sen kan du vräka på sten ovanpå detta. Det viktiga är att basen till ditt grottsystem är stabilt.
              Hur är de med liggunderlag är de bara och lägga ner de i akvariebotten ingeting man måste tänka på eller så??

              Eller frigolit?

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                Frigolit är det bara att lägga i och sen börja bygga. Liggunderlag skulle jag vara försiktig med att använda, det finns säkert de som funkar lika bra som frigolit men det finns säkert de som är behandlade med flamskyddsmedel och andra otrevligheter så kolla noga vad du köper i så fall.

                Kommentar

                • Fjärilsciklid
                  NCS Medlem
                  • juni 2012
                  • 83

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pierre_N
                  Frigolit är det bara att lägga i och sen börja bygga. Liggunderlag skulle jag vara försiktig med att använda, det finns säkert de som funkar lika bra som frigolit men det finns säkert de som är behandlade med flamskyddsmedel och andra otrevligheter så kolla noga vad du köper i så fall.
                  Var kan jag köpa frigolit?

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #10
                    Byggvaruhus, typ k-rauta, byggmax osv. Leta efter skivor som är 10mm tjocka, de brukar vara 1200x600mm har jag för mig. Kostar ca en tjuga/st.

                    Kommentar

                    • Fjärilsciklid
                      NCS Medlem
                      • juni 2012
                      • 83

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pierre_N
                      Byggvaruhus, typ k-rauta, byggmax osv. Leta efter skivor som är 10mm tjocka, de brukar vara 1200x600mm har jag för mig. Kostar ca en tjuga/st.
                      Okey, behöver man göra rent de på något sätt?? för de man har i de i akvariumet??

                      Kommentar

                      • Fjärilsciklid
                        NCS Medlem
                        • juni 2012
                        • 83

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fjärilsciklid
                        Okey, behöver man göra rent de på något sätt?? för de man har i de i akvariumet??
                        hur är de om man har grävande fiskar, ingen fara för fisken om de rör inte frigoliten eller så??

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #13
                          När jag använde det gjorde jag inte rent det. Det är ingen som helst fara för fiskarna. Enda nackdelen med frigolit är att det ser fult ut när fiskarna gräver ner så att frigoliten syns.

                          Kommentar

                          • Fjärilsciklid
                            NCS Medlem
                            • juni 2012
                            • 83

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pierre_N
                            När jag använde det gjorde jag inte rent det. Det är ingen som helst fara för fiskarna. Enda nackdelen med frigolit är att det ser fult ut när fiskarna gräver ner så att frigoliten syns.
                            OK bra då gäller de bar och få bort den lilla sand jag tagit ner i akvariet redan innan man åker och köper frigolit imorgon..

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              För att inte frigoliten ska synas så mycket om fiskarna gräver kan du dra på lite svart silikon och eventuellt strö lite sand på.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...