Resa till Amazonas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #16
    Ursprungligen postat av bossep
    Fick en lite ping om att jag nämndes här!
    Visst ni är välkomna! Hela högen. Men det här nog inget riktigt bra djungel och turistland.
    Mera skjutbana just nu.

    Men om ni inte är vana vid jungelliv och långa mödosamma resor är Costa Rica troligtvis ett av de bästa länderna (Dåliga vägar och galen trafik men korta avstånd) i världen för en natur/äventyrs resa. Kanske inte playor som i Rio med flera men fullt upp bra för att jag skall gilla det. Vill ni veta mer om just Costa Rica har jag mängder av tips.
    Tråkigt att det blivit skjutbana va landet. :/

    Djugelliv är ju svårt att vara van vid som svensk. Men skogen är vi båda uppvuxna i så djur och natur är inget problem, som norrlänning är inte avstånd det heller, även om det i brasilien tex kan handla om bra mycket större sträckor vad jag förstått. Promenera i skogen tycker jag är helt underbart, något varmare i djugeln kan jag tänka mig. Vandrat lite i Thailand i djugeln där så jag har ytters lite erfarenhet.

    Men som sagt hoppas på kunna få börja med en vecka äventyr sedan in till någon stad för lugn och ro och sol och bad på någon strand. Typ vanlig svensson semester och lite snorkling i nått rev och titta på fiskar och koraller.

    Är öppen för alla förslag och idéer så bara ösa på
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • bossep
      Användare
      • januari 2013
      • 2352

      #17
      Jag skulle själv vilja åka till Amazonas! Jag vet faktiskt inte varför det aldrig blivit av.

      Annars har jag nog varit runt en del i de flesta länderna i regionen. Alla har sin tjusning men man skall nog ha en ganska bra plan om man skall få ut något av det. Exempelvis så finns det ingen allemansrätt här nere. Sedan är nog det Svenska djurlivet betydligt mer tätbefolkat. Terrängen ofta antingen i princip ogenomtränglig eller såphal.

      Min erfarenhet är att man ser mest djur genom att färdas på floder. På en del platser kan man hyra kanoter eller om man är lat en motorförsedd båt med chaufför. Men det senare gillar jag inte då det för väsen. En annan grej jag gillar skarpt är rafting. Speciellt i Costa Rica var det en av mina favorit sysslor. Jädrigt kull att fara nedför en fors och oftast otroligt vackert i de lugnare partierna.

      Panama är lite mindre turistigt men väl så vackert. Kanalzonen kan var intressant och frizonerna bjuder ofta på bra shopping. Dessutom kan man exempelvis åka ut till Bocas del Toro http://www.panama1.com/places_to_see...s_del_toro.php och bo i stugor ute i vattnet och kanon snorkling till frukost.
      Jag vet inte hur det här stället är nuförtiden men värt att undersöka http://www.anconexpeditions.com/ om man vill go wilde.
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #18
        Som sagt så hörde jag av mig till Brasilienexperten för att se ungefär vad resan jag beskrev skulle gå lös på och de drog ihop ett förlag åt mig. Priserna gäller för mars då de inte är högsäsong och lite billigare resor och hotell tydligen.

        Först 6 nätter i Rio sedan 3-5 dagar i amazonas beroende på vilket paket man var sugen på och måste säga att det är 4 nätter som lockar mig där. Sedan en Vecka på Ilha Grande med avslappning, skogspromenader och snorkling i havet.

        Blev inte så blodigt som jag först trodde. Men med fickpengar också så drar det ändå iväg. Men det känns lite som nu eller aldrig för en drömresa så tanken är att försöka ta oss iväg vintern 2013 eller våren 2014.

        Här kommer förslaget på resa jag fick.
        Landarrangemang

        Ankomsttransfers till hotellet i Rio, sek 250:- per person
        2 – 8 mars, 6 nätter på Astoria Copacabana a sek 700:- per person per natt
        8 – 12 mars 4 nätterspaket på Amazon Lodge, sek 6.000:- per person inklusive helpension, transfers och utflykter.
        12 – 13 mars en natt i Rio på Astoria a sek 700:- per person
        13 mars: transfers till Ilha Grande, sek 540:- per person
        13 – 19 mars, 6 nätter på Pousada Naturalia, http://www.pousadanaturalia.net/
        Pris sek 700:- per person per natt i delat dubbelrum inklusive frukost. Alla rum har balkong med havsutsikt.
        19 mars transfers till Rio sek 540:- per person.
        19 – 22 mars, 3 nätter i Rio a sek 700:- per natt.

        Total paket kostnad sek 30.570:- per person.



        Flygresan Rio - Manaus - Rio går egentligen att boka alla vilken dag som helst, beroende om Ni väljer 3, 4 eller 5 nätterspaket på Amazon Lodge.


        Priser Amazon Lodge:

        · Tre nätterspaket kostar sek 5.080:- per person
        · Fyra nätterspaket kostar sek 6.040:- per perso
        · Fem nätterspaket kostar sek 8.320:- per person


        I priset ingår transfers till och från lodgen, helpension och guidade utflykter.
        Ni kan se mer information om Amazon Lodge och dessa paket som finns på lodges hemsida: http://www.amazonecolodge.com.br/
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Låter förträffligt, inte dyrt alls måste jag säga, fast flyget ingår inte där eller hur? Vad kostar det?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #20
            Ursprungligen postat av DaRe
            Låter förträffligt, inte dyrt alls måste jag säga, fast flyget ingår inte där eller hur? Vad kostar det?
            oj, såg nu att jag glömde att kopiera in flyget. Men jo flyget ingår i det priset. 12k i flygkostnader och då är det 2 flygresor inom landet också för att komma ut till amazonas och tillbaka till rio.

            Men om man inte ska leva allt för snålt så känns det som att det kan vara skönt att ha 50kkr för att kunna göra lite det som faller in när man är på plats.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • januari 2013
              • 2352

              #21
              Inte ett dugg avundsjuk, Det låter som en riktig drömresa!
              Jag hade nog dragit ned på Rio. Alla storstäder är sig lika även i tropikerna efter ett tag. Men det är ju jag som tycker så.
              Om alla Brassar är som de jag träffat blir det nog FESTligt i Rio. Man borde nog också ha sett Copacabana och livet där innan man dör.
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #22
                En bekant som jag känner via Geocahing, min andra hobby eller om det är min tredje, är uppvuxen i Rio så han tyckte jag kunde komma över på lite kaffe så skulle han ge mig lite tips om vad man skulle titta på och vilka "turist fällor" man ska strunta i.
                Sedan åker jag som sagt med min flickvän som gärna vill shoppa lite...... :/

                Men detta är ju bara ett förslag, eftersom jag åker om ca 1år så har jag tid att samla information och antagligen kommer det ändra lite på vad jag vill göra. Men huvudsaken är Amazonas och Snorkla i havet.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Håll oss uppdaterade så vi vet vad vi kommer att missa
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #24
                    Får uppdatera lite i den här tråden när jag hittar nått nytt och intressant resmål. Eller när själva resan börjar bli klar.

                    Sen får jag göra en ny tråd efter resan men som sagt. Det är ett tag till dess.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • januari 2012
                      • 1157

                      #25
                      Forskat vidare lite i resandet och hittat ungifär hur jag skulle vilja åka. Men tyvärr är nog inte min sambo med på allt detta.

                      Åka båt från Manaus till Santarém i 2 dagar sedan bo på något ställe som heter Alter do Chão och lyxa lite, sola på stranden och promenera i träsk och upp på något berg. sedan åka till Tapajós där man tydligen kan bo hos någon lokalbefolkning som man får som guide och kan visa en runt i jungeln med de "standard" sakerna man får göra i amazonas. Fiska pirayor, fånga kajmaner, titta på fåglar och se de stora sumaumáträden bland annat.

                      Det sambon inte är sugen på är båtresan från Manaus till Santarém, vilken jag är beredd att kompromissa och flyga direkt till Santarém. Men hon vill inte heller bo hos lokalbefolkningen vilket jag verkligen vill göra, jag menar vilka annars har bra koll på jungeln?

                      Någon som varit i Santarém eller fångat fiskar i tapajos?
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #26
                        Vi är några som åker i mitten på oktober bl.a Ninnie, Lasse O och Bosse Q Det blir Nhamunda, Maracana o vi utgår från Santarem
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...