Resa till Amazonas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Resa till Amazonas?

    Hejsan allihopa!
    Visste inte riktigt var jag skulle lägga detta.

    Jag och tjejen började titta lite på utlandsresor såhär i höstrusket och insåg att man måste flyga till Asien eller Afrika om man vill ha lite värme. Vi satt och velade för båda vill se lite natur så Egypten gick bort.

    Hon tittade lite på akvariet och sa Amazonas?
    Hur länge tror ni jag tvekade innan jag sa, JA!?

    Men nu till frågan är det mycket folk som åkt dit här ifrån och vart ska man i så fall åka?
    tittat lite snabbt och insett att vi vill ha lite turist alternativ, åker inte för att fånga fisk tyvärr, men bo i nån Djugle lodge några dagar, åka båt på floden och vandra lite i skogen för att se djur och fiskar. Sedan bo i någon stad och ha det vanliga "turist livet" med strand och shopping.

    Några tips på städer? Vill gärna kunna bo vid havet för att snorkla lite också. Blev många krav på en gång
    Mvh
    //Alf
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Låter som en grym resa!!!

    Rio de Janero lär vara tervligt. Här finns lite att läsa: http://www.brasilienexperten.se
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Tack för den länken. Där fanns det mycket intressant att läsa på och titta om.

      Har du rest själv eller någon annan som har erfarenhet av detta resbolag?
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        nope sorry. Jag önskar jag hade varit där. Alf är ju där ideligen.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Här är en länk till en tråd där jag beskrev lite av en resa jag och hustrun gjorde för några år sedan. Förutom det som beskrivs i tråden var vi i Rio de Janeiro (får du inte missa) och Foz du Iguazu - ett gigantiskt vattenfall nere vid Argentinska gränsen.

          Så här i semestertider tänkte jag dela med mig av lite bilder från en fantastisk reseupplevelse jag och hustrun gjorde för fyra år sedan, i augusti 2007: Vi gjorde en resa till Sydamerika där huvuddelen förlades till att resa runt i Brasilien. Självklart ingick då Amazonas i resplanen. Vi kom från Pantanal i sydvästra delen av



          //Kaj

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Oj vilken härlig tråd och resan verkar varit underbar också, Lite i det stuket jag hoppats på men kanske inte fullt så mycket resande till olika ställen. Grymt inspirerande!

            Bo i Djugle Lodge är ju ett måste i alla fall, verkar vara lättaste sättet att få uppleva regnskogen. Tycker du det var ett bra alternativ?

            Efter att tittat lite på Brasilienexpertens hemsida så kom jag och tjejen överens om lite saker vi skulle vilja göra och vara borta i ca 3 veckor.
            Först bo 3-4 nätter i en lodge och uppleva regnskogen. Sedan åka till Rio och bo där en vecka och titta runt på allt där och uppleva staden och stranden. Efter det avsluta resan på ön Ilha Grande och snorkla lite där och få se koraller och saltafiskar. Även promenera i skogen på denna ön.

            Men det är ju bara vad vi fastnade för vid en första anblick, Mer efterforskning krävs och sedan självklart behöver man se över ekonomin lite så man vet ungefär när man kan åka, helt gratis är det ju inte.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Ursprungligen postat av affealien
              Oj vilken härlig tråd och resan verkar varit underbar också, Lite i det stuket jag hoppats på men kanske inte fullt så mycket resande till olika ställen. Grymt inspirerande!

              Bo i Djugle Lodge är ju ett måste i alla fall, verkar vara lättaste sättet att få uppleva regnskogen. Tycker du det var ett bra alternativ?

              Efter att tittat lite på Brasilienexpertens hemsida så kom jag och tjejen överens om lite saker vi skulle vilja göra och vara borta i ca 3 veckor.
              Först bo 3-4 nätter i en lodge och uppleva regnskogen. Sedan åka till Rio och bo där en vecka och titta runt på allt där och uppleva staden och stranden. Efter det avsluta resan på ön Ilha Grande och snorkla lite där och få se koraller och saltafiskar. Även promenera i skogen på denna ön.

              Men det är ju bara vad vi fastnade för vid en första anblick, Mer efterforskning krävs och sedan självklart behöver man se över ekonomin lite så man vet ungefär när man kan åka, helt gratis är det ju inte.
              Ska jag lägga till något på listan är det Bonito och floderna däromkring. Dert lär ju vara världens i särklass bästa sötvattensnorkling (plockade en random video från youtube):



              Sen om någon av er pratar Spanska är det ju lättare att åka till något av de andra länderna runt Amazonas (Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Venezuela) Jag var i Venezuela 1996/1997 och det landet har det mesta då det gäller natur (och de har väl de andra länderna också fast Bolivia saknar kust). För närvarande sägs det att säkerhetsläget i Venezuela är ganska dåligt medan Colombia blivit mycket bättre.

              Mvh

              Olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #8
                Låter super affealien!! För mig är det rena dröm resan!! Har du läst den här berättelsen förresten? http://www.akvarielagret.se/index.ph...d=86&Itemid=44
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #9
                  Ja det är rena drömresan för både mig och tjejen också!
                  Vi ville som sagt bara bort till värmen först, men sen är ingen av sådana som kan ligga på stranden eller sitta i baren på hotellet i 2 veckor utan vi vill ut och se saker i landet.
                  Så vi insåg att om vi skippar en resa denna vinter så ska vi kunna åka bort en längre tid och uppleva lite saker i stället nästa höst/vinter. Båda två älskar djur av alla sorter även om hon är mer pälsfantast och jag gillar fiskar och grodor så kommer vi nog kunna se mycket intressant i Amazonas.

                  Nej akvarielagrets resa hade jag inte läst tidigare, intressant. Hade varit kul att göra en fisk fångar resa någon gång med andra likasinnade tokar, men man ska ju ha plats hemma för fler akvarier då. Har nog redan fyll lägenheten med så många kar som är vettigt. Vill ha akvaristik som en hobby och inte ett jobb så då får man se till att inte skaffa för många kar att underhålla.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #10
                    Ursprungligen postat av olof
                    Ska jag lägga till något på listan är det Bonito och floderna däromkring. Dert lär ju vara världens i särklass bästa sötvattensnorkling (plockade en random video från youtube):



                    Sen om någon av er pratar Spanska är det ju lättare att åka till något av de andra länderna runt Amazonas (Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Venezuela) Jag var i Venezuela 1996/1997 och det landet har det mesta då det gäller natur (och de har väl de andra länderna också fast Bolivia saknar kust). För närvarande sägs det att säkerhetsläget i Venezuela är ganska dåligt medan Colombia blivit mycket bättre.

                    Mvh

                    Olof
                    Verkar som man måste se över resan en hel del.
                    Vill ju det ska vara en avkoppling samtidigt och inte behöva resa runt som en galning för att hinna se allt en kort stund. Tanken är att försöka vara ungefär en vecka på varje ställe så man hinner undersöka lite på egen hand också. 3-4 veckor hade vi tänkt försöka vara borta.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Ursprungligen postat av affealien
                      Verkar som man måste se över resan en hel del.
                      Vill ju det ska vara en avkoppling samtidigt och inte behöva resa runt som en galning för att hinna se allt en kort stund. Tanken är att försöka vara ungefär en vecka på varje ställe så man hinner undersöka lite på egen hand också. 3-4 veckor hade vi tänkt försöka vara borta.
                      Fördelen med de andra länderna är ju att de är mycket mindra än Brasilien = kortare resor. Ta ecuador tex. Det är pyttelitet men har ändå en häftig Stillahavskust, Anderna och Amazonas.

                      mvh

                      Olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #12
                        Ursprungligen postat av olof
                        Fördelen med de andra länderna är ju att de är mycket mindra än Brasilien = kortare resor. Ta ecuador tex. Det är pyttelitet men har ändå en häftig Stillahavskust, Anderna och Amazonas.

                        mvh

                        Olof
                        Joo absolut är det så, men ingen av oss kan ett ord spanska sedan tycker jag personligen att Rio verkar vara en ganska intressant stad också, Men som sagt man får ta reda på lite vad det kostar att åka till alla ställen och vad man verkligen vill se.
                        Men målet är som sagt 3-5 dagar i regnskogen sedan lite sevärdheter och någon slags shopping i någon stad sedan slappa vid stranden och kunna snorkla vid någon korallrev.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          Användare
                          • september 2012
                          • 155

                          #13
                          Ursprungligen postat av affealien
                          Joo absolut är det så, men ingen av oss kan ett ord spanska sedan tycker jag personligen att Rio verkar vara en ganska intressant stad också, Men som sagt man får ta reda på lite vad det kostar att åka till alla ställen och vad man verkligen vill se.
                          Men målet är som sagt 3-5 dagar i regnskogen sedan lite sevärdheter och någon slags shopping i någon stad sedan slappa vid stranden och kunna snorkla vid någon korallrev.
                          Vi pingar Bosse och drar till Guatemala
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Vi pingar Bosse och drar till Guatemala
                            Ja det hade varit grymt roligt det också.


                            Men har mailat Brasilienexperten.se och ställt massa dumma frågor nu så får vi se vad de säger och hur stor förmögenhet jag behöver.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • bossep
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 2352

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Vi pingar Bosse och drar till Guatemala
                              Fick en lite ping om att jag nämndes här!
                              Visst ni är välkomna! Hela högen. Men det här nog inget riktigt bra djungel och turistland.
                              Mera skjutbana just nu.

                              Men om ni inte är vana vid jungelliv och långa mödosamma resor är Costa Rica troligtvis ett av de bästa länderna (Dåliga vägar och galen trafik men korta avstånd) i världen för en natur/äventyrs resa. Kanske inte playor som i Rio med flera men fullt upp bra för att jag skall gilla det. Vill ni veta mer om just Costa Rica har jag mängder av tips.
                              Webmaster för Ciklid.org.
                              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...