Sällskap till Frontosor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojje81
    Användare
    • januari 2012
    • 36

    Sällskap till Frontosor

    Ska snart flytta mina Frontosor sin är ca 15-20 cm från ett 250l akvarium till ett 375I så dom får fortsätta växa på sig men är sugen på lite fler tanganyika arter att ha tillsammans med dom.

    Nån som kan ge nåt tips? Finns det nån snäcklekare som kan funka?
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Frontosan är ju en rovfisk, men den har rätt trångt svalg, så i naturen äter de gärna sillciklider (Cyprichromis). Därför är små medinnevånare kanske inte att rekommendera. Altolamprologus compressiceps eller Altolamprologus calvus kunde kanske fungera. Nån som har testat?

    Antar att dina frontosor ännu är små, eftersom du ska ha dem i ett 375 liters. De kan bli upp till 40 cm, så de växer snabbt ur 375:an.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Jaggan
      Användare
      • november 2006
      • 61

      #3
      Ursprungligen postat av jojje81
      Ska snart flytta mina Frontosor sin är ca 15-20 cm från ett 250l akvarium till ett 375I så dom får fortsätta växa på sig men är sugen på lite fler tanganyika arter att ha tillsammans med dom.

      Nån som kan ge nåt tips? Finns det nån snäcklekare som kan funka?
      Hej!
      Är det en grupp där fiskarna är mellan 15-20cm så räcker det ju med att bara ha frontosorna. Dom behöver utrymme och lugn och ro. Jag skulle inte stoppa i mer fisk. Kanske nån mal elller nån enstaka fisk (snäll) kan inget om snäcklekare,är dom snälla och inte för små?
      Mvh. Uffe

      Kommentar

      • jojje81
        Användare
        • januari 2012
        • 36

        #4
        Är bara en grupp på 4 Frontosor som är mellan 10-20 cm så känns lite futtigt att bara ha dom i en 375:a så vill nog ha några till. Dom går just nu med ca 10-12 malawi som är allt mellan 5-20 cm och det är då inga problem...

        Kommentar

        • jojje81
          Användare
          • januari 2012
          • 36

          #5
          Hur funkar det med ett gäng troffar? tänker främst på Ikola om det har nån betydelse...

          Kommentar

          • HighwayStar
            Användare
            • mars 2010
            • 38

            #6
            Calvus,princessor och Jullar har jag provat helt utan problem..
            Värre var det att låta tropheus gå i samma kar ( i mitt fall Ikola )
            Troffarna har ju ett ganska stressat beteende jämfört med dom lite lugnare och sävligare frontosorna.. Vilket i mitt fall ledde till att frontosorna bara höll sig gömda större delen av tiden.
            Sen kommer nästa problem.. Frontosorna vill ju gärna ha lite köttigare mat, vilket är ett big NO-NO för troffar ! Vet inte hur många ikola jag torskade i bukvattensot p.g.a det (och då, min egen oerfarenhet av troffar)
            Så även om det är fysiskt möjligt, skulle jag ändå avråda dig att köra troffar i samma kar..
            Och sen vill/bör man ju gärna ha ett lite större antal i en troffegrupp, vilket rätt snart leder till en ohygglig trängsel

            Mvh Johan
            www.tanganyika.se

            Kommentar

            • jojje81
              Användare
              • januari 2012
              • 36

              #7
              Ok, tack då blir det inga troffar, tyvärr, var sugen på dom... Får börja leta efter altos. Har hört att dom växer långsamt så skulle kanske helst få tag på några vuxna

              Kommentar

              • hollowman
                Användare
                • februari 2006
                • 199

                #8
                köp några mer frontosor är mitt tips !! skulle bli jävligt snyggt med några mindre med dom stora ..

                Kommentar

                • jojje81
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 36

                  #9
                  Mm har tänkt på det också men tycker det känns lite tråkigt med bara 1 art

                  Kommentar

                  • tomsand
                    NCS Medlem
                    • februari 2010
                    • 58

                    #10
                    Sällskap till frontosa

                    Ursprungligen postat av jojje81
                    Mm har tänkt på det också men tycker det känns lite tråkigt med bara 1 art
                    Har sju stycken Neolamprologus leulepi och ett par
                    Neolamprologus sexfasciatus tillsammans med mina frontosor. Fungerar bra fodermässigt och det ger en bra färgkombination.

                    Kommentar

                    • Pettap
                      NCS Medlem
                      • januari 2005
                      • 1385

                      #11
                      Jag har 6st Frontosa "kitumba" tillsammans med Neolamprologus pulcher , Cyprichromis leptosoma jumbo kitumba, Altolamprologus compressiceps , Julidochromis regani kipili, Callochromis pleurospilus , synodontis multipunctatus och synodontis petricola. Det fungerar bra för mig. Jag matar med räkmix innehållande stor del räkor och fisk, Nls och fryst Artemia.
                      Jag har haft liknande uppsättning till och från i många år och Frontosorna har aldrig tagit någon fisk vad jag vet. Därimot så går compressicepsen hårt åt yngel kolonierna i burken.
                      //Peter
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                      Kommentar

                      • jojje81
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 36

                        #12
                        kommer nog bli att jag provar med troffar ändå och gör räkmix som passar mer till troffarna än till frontosorna då jag inte tror dom är lika känsliga.

                        Beslutet har tagits pga att man kan inte direkt välja och vraka mellan olika arter här uppe där jag bor så tar ett alternativ som jag gillar och tror kan funka....

                        Kommentar

                        • Barracudan
                          Användare
                          • april 2005
                          • 453

                          #13
                          Om du har troffar så räkna med att Frontosernas fenspetsar aldrig kommer växa ut, de kommer att vara stubbade.

                          För mig fungerade det bäst med Jullar. Coppressicepsen gick bra också, men spappade i sig romkorn när Frontoserna lekte.
                          Frontosamarkus

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Ursprungligen postat av jojje81
                            Ska snart flytta mina Frontosor sin är ca 15-20 cm från ett 250l akvarium till ett 375I så dom får fortsätta växa på sig men är sugen på lite fler tanganyika arter att ha tillsammans med dom.

                            Nån som kan ge nåt tips? Finns det nån snäcklekare som kan funka?
                            Sluta fundera på vilka fiskar du ska köpa, du behöver ett större akvarium till å börja med. 720 eller större om du nu ska ha frontosor. Neolamprologus leleupi jullar snäckisar eller möjligen Ctenochromis horei kan vara något.
                            Du bör ha lugna fiskar ihop med frontosor om du vill se nått av dom.
                            Vuxna frontosor äter i värsta fall troffar till frukost, det går jättebra i många år men förr eller senare kommer dom på att husse inte måste vara närvarande för att man ska bli mätt.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • jojje81
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 36

                              #15
                              Kommer bli ett 720L så småningom. 375:an får dom bara va i tills dom är för stora och jag hunnit fixa ett 720L. Och tanken var då att troffarna får stanna i 375:an när Frontosorna flyttar vidare.

                              Ctenochromis horei verkar intressant dock.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...