Vildformer av Xiphophorus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #31
    Ursprungligen postat av olof
    Jag tog några bilder på mina Xiphophorus helleri "Honduras":

    [ATTACH=CONFIG]54772[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54773[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54774[/ATTACH]

    Jag råkade också vinna några ungdjur av Montezumae på lotteriet på MAFs medlemsmöte senast. Väldigt roligt att se hur olika dessa, relativt närbesläktade, arter beter sig.

    Mvh

    Olof
    Då återfinns dessa i föranmälningslistan till Malmöauktionen:



    Det finns ett enormt utbud av vildformer av svärdbärare anmält och även massor av andra spännande ungfödare.

    mvh

    Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #32
      Anmälda vildformer av svärdbärare såhär långt:

      Xiphophorus helleri Honduras
      Xiphophorus pygmaeus
      Xiphophorus milleri
      Xiphophorus nezahualcoyutl
      Xiphophorus mayae
      Xiphophorus clemenciae
      Xiphophorus kallmani
      Xiphophorus montezumae

      mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • PiaJo
        • januari 2011
        • 1744

        #33
        Igår på Malmö-auktionen så fick jag tag på flera trevliga svärdbärare

        xiphophorus cortezi
        xiphophorus mayae
        xiphophorus helleri "grön"
        xiphophorus pygmaeus

        Tror dessa kommer att bli bra komplement till mina ciklider
        ----------------------------------
        /PIA

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #34
          Ja nu har jag sen ett halvår ,Xiphophorus clemenciae Beställde via postorder (mypack) från Asplunds akvariefisk.
          rolig fisk, mycket glupsk och matglad, växer hyfsat fort, får stora yngel som föräldrarna inte äter upp, hoppar enormt högt, kommer upp som en raket ur botten på en 10-liters hink. Idag åkte ett gäng fiskar med bil till Erik P i Kuopio ( han åkte själv med i bilen), så nu har jag bidragit med fiskexport till Finland.....

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #35
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Ja nu har jag sen ett halvår ,Xiphophorus clemenciae Beställde via postorder (mypack) från Asplunds akvariefisk.
            rolig fisk, mycket glupsk och matglad, växer hyfsat fort, får stora yngel som föräldrarna inte äter upp, hoppar enormt högt, kommer upp som en raket ur botten på en 10-liters hink. Idag åkte ett gäng fiskar med bil till Erik P i Kuopio ( han åkte själv med i bilen), så nu har jag bidragit med fiskexport till Finland.....
            Det var väldigt bussigt gjort!
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #36
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Ja nu har jag sen ett halvår ,Xiphophorus clemenciae Beställde via postorder (mypack) från Asplunds akvariefisk.
              rolig fisk, mycket glupsk och matglad, växer hyfsat fort, får stora yngel som föräldrarna inte äter upp, hoppar enormt högt, kommer upp som en raket ur botten på en 10-liters hink. Idag åkte ett gäng fiskar med bil till Erik P i Kuopio ( han åkte själv med i bilen), så nu har jag bidragit med fiskexport till Finland.....
              Låter intressant. Kanske du kan tänka dig att sälja några firrar till en pitebo framöver?

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #37
                Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                Låter intressant. Kanske du kan tänka dig att sälja några firrar till en pitebo framöver?
                Ja P itebor är i samma grupp som Kuopiobor,dvs får clemenicae utan kostnad vid tillfälle....

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #38
                  Bra med trådar som denna. Vidgar vyerna. Jag har varit inne på ciklider så länge att jag nästan glömt att det ju fortfarande existerar andra familjer, släkten och arter, trots att det var där det startade. Nu har jag haft endlers guppy ett tag, men ska nog titta efter svärdbärare också.

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #39
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Ja P itebor är i samma grupp som Kuopiobor,dvs får clemenicae utan kostnad vid tillfälle....
                    Ha ha. Det låter bra. Du som bor inom regionen förresten kanske skulle vilja komma på en liten fiskträff vi tänkte hålla här i Piteå. Torsdagen den 21:a april kl. 19.00 på Hortlaxskolan tänkte vi träffas några stycken för lite fiskprat och jag skall visa bilder och berätta om fångstresan till Uruguay jag var med på tidigare iår. En del av firarna bor för övrigt på skolan. Inbjudan ligger ute på några FB-grupper här uppe ("Fiskar/akvarium köpes/säljes/bytes Norrbotten" och "Akvarister i Piteå"). Hör av dig om du vill dyka upp.

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #40
                      Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                      Ha ha. Det låter bra. Du som bor inom regionen förresten kanske skulle vilja komma på en liten fiskträff vi tänkte hålla här i Piteå. Torsdagen den 21:a april kl. 19.00 på Hortlaxskolan tänkte vi träffas några stycken för lite fiskprat och jag skall visa bilder och berätta om fångstresan till Uruguay jag var med på tidigare iår. En del av firarna bor för övrigt på skolan. Inbjudan ligger ute på några FB-grupper här uppe ("Fiskar/akvarium köpes/säljes/bytes Norrbotten" och "Akvarister i Piteå"). Hör av dig om du vill dyka upp.
                      Hum, funderar att komma och medtaga några fiskar , skall försöka ragga någon mer från Luleå, vi får väl se om jag lyckas

                      Kommentar

                      • Ola Sjödin
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 514

                        #41
                        Ursprungligen postat av HåkanM
                        Hum, funderar att komma och medtaga några fiskar , skall försöka ragga någon mer från Luleå, vi får väl se om jag lyckas
                        Låter bra.

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • november 2005
                          • 1294

                          #42
                          Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                          Låter bra.
                          Tyvärr fick jag förhinder denna gång men hoppas på fler träffar, heder åt sådana som verkar för akvariehobbyns spridning...

                          Kommentar

                          • Ola Sjödin
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 514

                            #43
                            Synd men så är det ibland. Ha det bra, vi får höras närmare om svärdbärarna senare. Uppfattar du det som en storvuxen variant eller är det en av de mindre svärdbärarna?

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • november 2005
                              • 1294

                              #44
                              Skulle nog kalla dessa mindre. har läst beskrivningar som kallar dessa för den mest färgstarka vildformen, tja
                              honan är som en lite king size guppy hona med ett svagt rött och blått band, hanen är lite magrare och har stakare rött o blått band med gult svärd. I jämförelse med mina fire fish,golden o blue neon blåciklider så är de helt färglösa men som sagt för nördar så sitter ju skönheten i betraktarens ögon. I vilket fall som helst en mycket rolig fisk, väldigt pigg o matglad med stora yngel som har en otrolig överlevnadsförmåga, vet inte riktigt hur många som överlever i flytväxterna i 540 med ciklider. de simmar lång ut i frivattnet men så fort en större fisk tittar på dem så blixtrar det bara till och så är de tillbaka bland flytväxterna, vi får väl höras när det passar att några luleåbor flyttar till Piteå.
                              (notera att Rolle beställer från Glaser,Alex nästa vecka, har nyss mailat in en beställning på vf praktbarber och amapatetror, var riktig sugen även på vf makropoder men har inte plats just nu)

                              Kommentar

                              • Ola Sjödin
                                Användare
                                • augusti 2003
                                • 514

                                #45
                                Ursprungligen postat av HåkanM
                                Skulle nog kalla dessa mindre. har läst beskrivningar som kallar dessa för den mest färgstarka vildformen, tja
                                honan är som en lite king size guppy hona med ett svagt rött och blått band, hanen är lite magrare och har stakare rött o blått band med gult svärd. I jämförelse med mina fire fish,golden o blue neon blåciklider så är de helt färglösa men som sagt för nördar så sitter ju skönheten i betraktarens ögon. I vilket fall som helst en mycket rolig fisk, väldigt pigg o matglad med stora yngel som har en otrolig överlevnadsförmåga, vet inte riktigt hur många som överlever i flytväxterna i 540 med ciklider. de simmar lång ut i frivattnet men så fort en större fisk tittar på dem så blixtrar det bara till och så är de tillbaka bland flytväxterna, vi får väl höras när det passar att några luleåbor flyttar till Piteå.
                                (notera att Rolle beställer från Glaser,Alex nästa vecka, har nyss mailat in en beställning på vf praktbarber och amapatetror, var riktig sugen även på vf makropoder men har inte plats just nu)
                                Tack för tipset. Skickade precis ett meddelande till rolle. Är lite sugen på Scleromystax barbatus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...