Vildformer av Xiphophorus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Vildformer av Xiphophorus ?

    Har vissa planer på att anskaffa en och endast en art ( pga utrymmesskäl)
    av en vildform Xiphophorus. Men vad skall man välja ?. Visserligen har man ju lämmnat segmentet "korallröd svärbärare" när man talar om vildformer men lite
    svagt lyster av grönt,rött eller gult är ju ändå trevligare än helt mattgrå.
    Dessutom skall de ju överleva med "normal" skötsel och ha ett beteende så de inte slår ihjäl varandra. Gärna även gå att föröka. så vad föreslår ni av följande ?

    Xiphophorus clemencia
    ( lite mytomspunnen, hittat uppgifter både på att deta är en "svår" fisk men även lätt ?. Det var väl en variant av denna som blev dyrast på auktionen som Sällskapet Poecilia hade i Göteborg för ett tag sen ?.

    Xiphophorus nezahualcoyotl
    ( verkar hyfsat vanlig, Banderad på detta forum har nyligen visat en bild på varianten "Ocampo" som han anser är den vackraste vildformen....

    Xiphophorus mayae

    Xiphophorus milleri

    Xiphophorus montezumae
    ( är väl störst, har i vart fall ett långt svärd på de bilder jag sett)

    Xiphophorus kallmani
    ( kallas väl mässingsvärbärare, har även läst att denna visar mest färg av vildformerna)
  • oaken
    Användare
    • januari 2008
    • 269

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Har vissa planer på att anskaffa en och endast en art ( pga utrymmesskäl)
    av en vildform Xiphophorus. Men vad skall man välja ?. Visserligen har man ju lämmnat segmentet "korallröd svärbärare" när man talar om vildformer men lite
    svagt lyster av grönt,rött eller gult är ju ändå trevligare än helt mattgrå.
    Dessutom skall de ju överleva med "normal" skötsel och ha ett beteende så de inte slår ihjäl varandra. Gärna även gå att föröka. så vad föreslår ni av följande ?

    Xiphophorus clemencia
    ( lite mytomspunnen, hittat uppgifter både på att deta är en "svår" fisk men även lätt ?. Det var väl en variant av denna som blev dyrast på auktionen som Sällskapet Poecilia hade i Göteborg för ett tag sen ?.

    Xiphophorus nezahualcoyotl
    ( verkar hyfsat vanlig, Banderad på detta forum har nyligen visat en bild på varianten "Ocampo" som han anser är den vackraste vildformen....

    Xiphophorus mayae

    Xiphophorus milleri

    Xiphophorus montezumae
    ( är väl störst, har i vart fall ett långt svärd på de bilder jag sett)

    Xiphophorus kallmani
    ( kallas väl mässingsvärbärare, har även läst att denna visar mest färg av vildformerna)
    Det finns många väldigt vackra arter av svärdbärare. X. clemenciae är väldigt snygg, likaså X. alvarezi. Men färgerna kan variera rätt mycket bland olika lokaliteter hos olika arter, men jag kan inte komma på någon art som är helt grå och färglös i alla fall . Jag vet inte om X. montezumae blir störst rent kroppsmässigt men den har i alla fall längst svärd. Xiphophorus milleri är ju dock en platy till skillnad från övriga arter du nämner som är svärdbärare (och därmed blir betydligt mindre). Ingen av arterna du nämner är särskilt svår att hålla så välj den art du känner dig mest sugen på/har möjlighet att köpa.

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Ursprungligen postat av HåkanM
      Har vissa planer på att anskaffa en och endast en art ( pga utrymmesskäl)
      av en vildform Xiphophorus. Men vad skall man välja ?. Visserligen har man ju lämmnat segmentet "korallröd svärbärare" när man talar om vildformer men lite
      svagt lyster av grönt,rött eller gult är ju ändå trevligare än helt mattgrå.
      Dessutom skall de ju överleva med "normal" skötsel och ha ett beteende så de inte slår ihjäl varandra. Gärna även gå att föröka. så vad föreslår ni av följande ?

      Xiphophorus clemencia
      ( lite mytomspunnen, hittat uppgifter både på att deta är en "svår" fisk men även lätt ?. Det var väl en variant av denna som blev dyrast på auktionen som Sällskapet Poecilia hade i Göteborg för ett tag sen ?.

      Xiphophorus nezahualcoyotl
      ( verkar hyfsat vanlig, Banderad på detta forum har nyligen visat en bild på varianten "Ocampo" som han anser är den vackraste vildformen....

      Xiphophorus mayae

      Xiphophorus milleri

      Xiphophorus montezumae
      ( är väl störst, har i vart fall ett långt svärd på de bilder jag sett)

      Xiphophorus kallmani
      ( kallas väl mässingsvärbärare, har även läst att denna visar mest färg av vildformerna)
      Jag tycker att Xiphophorus nezahualcoyotl och Xiphophorus montezumae är snyggast av de som är hyffsat enkla att få tag på. Men det är onekligen en smaksak. Kallmani har jag också, och det är helt klart en trevlig fisk med.... Hur som helst kan man väl sammanfatta läget med att oavsett vilken vildform man väljer är de betydligt mer intressanta beteendemässigt än odlingsformerna (och enligt mig snyggare).

      /Jocke

      /Jocke

      Kommentar

      • algskraparn
        Användare
        • september 2006
        • 159

        #4
        Jag har några ungdjur X. montezumae, fina.

        Framför allt honorna har en från de vanliga "röda" svärdbärarna avvikande kroppsform. Ser mer ut som laxyngel i formen..

        Varianten som jag har (vet ej fångstplats) har svarta prickar på bakkroppen. En del montezumae har läckra ryggfenor på hanarna - osäker på om min variant har det - de är inte vuxna ännu.
        Men i rätt ljus så har de lite metallisk reflexion från området kring sidolinjen.


        En som jag också skulle vilja lägga vantarna på är Belize-svärdbärare (X. helleri "belize" som jag fattar det kallades den tidigare för X. guentheri) - PM:a gärna om ni har den och bor i Sthlm

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Montezumae, fasen vad coolt, jag bara tänker på namnet som kommer från Montezuma, och har man spelat Civilization IV så förstår man, bara en bisak, men jag skrattade iaf

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Ursprungligen postat av Banderad
            Jag tycker att Xiphophorus nezahualcoyotl och Xiphophorus montezumae är snyggast av de som är hyffsat enkla att få tag på. Men det är onekligen en smaksak. Kallmani har jag också, och det är helt klart en trevlig fisk med.... Hur som helst kan man väl sammanfatta läget med att oavsett vilken vildform man väljer är de betydligt mer intressanta beteendemässigt än odlingsformerna (och enligt mig snyggare).

            /Jocke

            /Jocke
            Ja din uppfattning väger ju tungt då du har fiskarna , Men har du haft/sett Xiphophorus clemencia i verkligheten ?, på bild ser den strået vassare ut än de andra men jag skulle gärna läsa åsikten hos någon som sett den simmma..

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Ja din uppfattning väger ju tungt då du har fiskarna , Men har du haft/sett Xiphophorus clemencia i verkligheten ?, på bild ser den strået vassare ut än de andra men jag skulle gärna läsa åsikten hos någon som sett den simmma..
              Nej, den fisken är lite av en legend Om jag inte minns helt tokigt nu var det väl den som bringade ett ganska högt pris på levandefödarauktionen för något/ett par år sedan på västkusten. Jag har aldrig sett den i butik, och då letar jag aktivt hela tiden efter intressanta levandefödare och är runt endel.

              Kolla upp olika Limiaarter med. De är intressanta och snygga (och går att hålla tillsammans med svärdbärare utan korsningsrisk). Limia perugiae är en av mina stora favoriter där hemma.

              /Jocke

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Ursprungligen postat av Banderad
                Nej, den fisken är lite av en legend Om jag inte minns helt tokigt nu var det väl den som bringade ett ganska högt pris på levandefödarauktionen för något/ett par år sedan på västkusten. Jag har aldrig sett den i butik, och då letar jag aktivt hela tiden efter intressanta levandefödare och är runt endel.

                Kolla upp olika Limiaarter med. De är intressanta och snygga (och går att hålla tillsammans med svärdbärare utan korsningsrisk). Limia perugiae är en av mina stora favoriter där hemma.

                /Jocke
                Ja just att den gick högst på auktionen har ju även väckt mitt intresse. Men nu har ju både Akvarielagret och Södermalms akvarieaffär Xiphophorus clemencia på sina lagerlistor ( med olika fångstplats).

                Ja Limia perugiae har även jag spanat in men vi får se....

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Ja just att den gick högst på auktionen har ju även väckt mitt intresse. Men nu har ju både Akvarielagret och Södermalms akvarieaffär Xiphophorus clemencia på sina lagerlistor ( med olika fångstplats).

                  Ja Limia perugiae har även jag spanat in men vi får se....
                  Där ser man, bara det motiverar nästan en resa till huvudstaden...

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • oaken
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 269

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Ja din uppfattning väger ju tungt då du har fiskarna , Men har du haft/sett Xiphophorus clemencia i verkligheten ?, på bild ser den strået vassare ut än de andra men jag skulle gärna läsa åsikten hos någon som sett den simmma..
                    Jag har ju redan skrivit, men jag skriver väl igen. Av de svärdbärararter jag har sett "live": cortezi, birchmanni, alvarezi, signum, montezumae, malinche, clemenciae, mayae, nigrensis, pygmaeus, kallmani och helleri så tycker jag att clemenciae och alvarezi är snyggast. Vad gäller svärdbärare i Stockholm så finns ju nästan alla de ovanstående arterna hos en duktig odlare i Hässelby.

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Ursprungligen postat av oaken
                      Jag har ju redan skrivit, men jag skriver väl igen. Av de svärdbärararter jag har sett "live": cortezi, birchmanni, alvarezi, signum, montezumae, malinche, clemenciae, mayae, nigrensis, pygmaeus, kallmani och helleri så tycker jag att clemenciae och alvarezi är snyggast. Vad gäller svärdbärare i Stockholm så finns ju nästan alla de ovanstående arterna hos en duktig odlare i Hässelby.
                      Japp, jag har med intresse läst ditt svar men jag var bara lite förvånad att Banderad inte nämmde Clemenica i sitt första svar.

                      Den variant som finns på Akvarielagret och Södermalm gissar jag härstammar
                      från den påse som såldes på Poecilia auktionen för 95 Euro. För såhär anges
                      fiskarna


                      Xiphophorus clemenciae "Puente Chin Luis" Sarabia, Oaxaca (Akvarielagret)


                      Xiphophorus clemenciae ”Puento Chino Luis 9 km von Sarabia, Mexico 00” (Södermalm)


                      Xiphophorus clemenciae, Puente Chinoluiz ( från listan för Auktionen, Poecilia)


                      Låter som samma ursprung, I vilket ´fall som helst kul att en eftertraktad fisk får spridning...


                      Vore kul att få se en bild på dessa........................

                      Kommentar

                      • oaken
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 269

                        #12
                        Ursprungligen postat av HåkanM
                        Japp, jag har med intresse läst ditt svar men jag var bara lite förvånad att Banderad inte nämmde Clemenica i sitt första svar.

                        Den variant som finns på Akvarielagret och Södermalm gissar jag härstammar
                        från den påse som såldes på Poecilia auktionen för 95 Euro. För såhär anges
                        fiskarna


                        Xiphophorus clemenciae "Puente Chin Luis" Sarabia, Oaxaca (Akvarielagret)


                        Xiphophorus clemenciae ”Puento Chino Luis 9 km von Sarabia, Mexico 00” (Södermalm)


                        Xiphophorus clemenciae, Puente Chinoluiz ( från listan för Auktionen, Poecilia)


                        Låter som samma ursprung, I vilket ´fall som helst kul att en eftertraktad fisk får spridning...


                        Vore kul att få se en bild på dessa........................
                        Jo, precis. Det är samma fisk det rör sig om. Tror inte köparen av originalfiskarna (från auktionen) är aktiv på detta forum men han skriver ibland på Zoopet (som nothobranchius), du kan alltid testa att PM:a honom där för att se om han har några bilder. Han brukar vara rätt flitig på att fotografera sina fiskar. På Akvarielagret kostar X. clemenciae 80kr styck vill jag minnas.

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • november 2005
                          • 1294

                          #13
                          Ursprungligen postat av oaken
                          Jo, precis. Det är samma fisk det rör sig om. Tror inte köparen av originalfiskarna (från auktionen) är aktiv på detta forum men han skriver ibland på Zoopet (som nothobranchius), du kan alltid testa att PM:a honom där för att se om han har några bilder. Han brukar vara rätt flitig på att fotografera sina fiskar. På Akvarielagret kostar X. clemenciae 80kr styck vill jag minnas.
                          Kollade på zoopet och httade ingen bild på Xiphophorus clemenciae men däremot på Xiphophorus mayae, Snygg fisk

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Har införskaffat lite fisk sedan denna tråden var aktiv...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0916.jpg
Visningar: 2
Storlek: 107,7 KB
ID: 683259

                            Xiphophorus clemenciae Puente Chin Luis, 9km från Sarabia, Oxaca, Mexiko 2000.

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0897.jpg
Visningar: 2
Storlek: 96,0 KB
ID: 683260

                              Xiphophorus montezumae

                              Kommentar

                              Arbetssätt...