Akvariefiskar hör inte hemma på nattklubbar – det anser Djurens Rätt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Akvariefiskar hör inte hemma på nattklubbar – det anser Djurens Rätt

    Djurens rätt har anmält Kulturbolaget i Malmö till länsstyrelsen. http://www.metro.se/skane/djurens-ra...g9cYBMV6udEQM/

    Anmälaren "befarar att fiskarna på KB far illa på grund av ljudnivån, blinkande lampor och ett stort antal besökare. Sammantaget innebär detta att fiskarnas dygnsrytm störs."

    Personligen tror inte jag att de far illa, men det vet jag inte. Det ska bli intressant att se vad Länsstyrelsen beslutar. Om de inte friar rakt upp och ner måste de väl ändå ta reda på hur fiskarna mår och inte gå efter vad Djurens rätt "befarar att".

    Det får mig också att tänka på diskussionen om innerfilter och ljudnivån http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9510&lopnr=5

    Förövrigt görs det en del forskning på bullers inverkan på fisk, men då är det båttrafik och vindkraftverk det handlar om.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    då är det bäst jag inte släpper ner djurens rätt i min lokal, idag körde jag sabaton på högsta volym så det skallrade i täckglasen och inte fan for de illa av de, vissa passade på att leka samtidigt, andra gick och knaprade på nån mat och kort sakt de bryr sig inte, det som kan skrämma dem är när det sker plötsliga grejer.......som att proppen går och det slocknar tvärdirekt....eller om jag tänder i hela lokalen samtidigt
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #3
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      då är det bäst jag inte släpper ner djurens rätt i min lokal, idag körde jag sabaton på högsta volym så det skallrade i täckglasen och inte fan for de illa av de, vissa passade på att leka samtidigt, andra gick och knaprade på nån mat och kort sakt de bryr sig inte, det som kan skrämma dem är när det sker plötsliga grejer.......som att proppen går och det slocknar tvärdirekt....eller om jag tänder i hela lokalen samtidigt
      Och det bara bekräftar Djurens Rätt's farhågor, eller tror du fiskar gillar ljusorglar och dunka dunka Även om de inte alltid är de smartaste personerna så har de inte alltid fel.

      Janne

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Man kan nästan alltid utgå från att aktivister har fel. Sen kan det hända att de får in ett rätt då och då. Men utgångspunkten får ändå vara att de har haft lite otur när de tänkte

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Mycket folk och ljud tror inte jag stör men stroboskopljus och hoppande människor i takt kan nog vara illa. Det jag inte tycker känns seriöst är att de inte verkar ha varit där och iakttagit fiskarna och kollat hur de beter sig - eller så har de gjort det men inte sett något och därmed tvingats att endast "befara".
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            vissa passade på att leka samtidigt, andra gick och knaprade på nån mat
            Terminal investment och tröstätande

            (Terminal investment är att de fortplantar sig en sista gång när innan de dör, eller investerar mycket i avkomman när överlevnadschanserna är låga. Detta gäller främst växter)
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              En uppföljningsartikel idag... Länsstyrelsen går på bort-med-fiskarna-linjen.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Bjorn
                En uppföljningsartikel idag... Länsstyrelsen går på bort-med-fiskarna-linjen.
                Det där var ju extremt ointressant och inte baserat på fakta. Kolla hur fiskarna beter sig istället för att gissa! Det är självklart möjligt att de inte har det bra och då ska fiskarna bort. Frågan är väl snarare vibrationer, inte ljudnivå och att utgå från ljudnivån utanför akvariet känns inte seriöst alls (nu vet jag inte om det finns regler för ljudnivå utanför baserat på hur mycket som kommer in - då är det seriöst)
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Var skall mina discodiskus vara nu då
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    På ett äldreboende kanske?
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Haha "De tio fiskarna i akvariet var av arten ciklider"

                      Hela historien är totalt löjl från början till slut. Jag önskar att det var en isolerad händelse, men det pågår en räcka minst lika löjliga rättsfall i Sverige.

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #12
                        Men varför ska fiskar vistas på en stökig nattklubb? De dricker inte bira och de dansar inte.

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Tack för en jättreintressant uppdatering Bjorn.

                          Kanske borde NCS kontakta Länsstyrelsen för diskussion.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • aejohansson
                            Användare
                            • maj 2011
                            • 432

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Tack för en jättreintressant uppdatering Bjorn.

                            Kanske borde NCS kontakta Länsstyrelsen för diskussion.
                            Kan vara bra eftersom att det var fisk av arten ciklid..

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Någon som har kontaktuppgifter?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...