Dykbilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Dykbilder

    Letade efter en tråd med dykbilder men kunde inte hitta någon. Det borde finnas flera på forumet som dyker eller har dykt och då tagit foton. Denna tråden är till för dessa foton - eller video om du har det!

    Jag börjar med två bilder som jag nyligen la upp i en annan tråd och lägger till en tredje.
    Första bilden är från mitt första dyk på Balis norra kust, vid foten till en vulkan och platsen heter Tulamben. För övrigt var det mitt första dyk sedan jag några dagar tidigare avlagt och klarat proven för mitt dykarcert i vattnet utanför Arild i Skåne. Miljöombyte javisst! Häftig upplevelse att simma in i och tillsammans med detta lilla stim av taggmakrill.

    Andra bilden är från mitt tredje dyk på Bali, denna gång på östkusten vid Padang Bai. EN white-tip reefshark. Jag var mer intresserad av hajen än han av mig...

    Tredje bilden är från Röda Havet, Umm Usk heter dykplatsen. Röda Havet var en fantastisk dykupplevelse då vi var ute en hel vecka till havs och stannade vid olika spännande vrak, vissa några hundra år gamla och det "nyaste" som var en liten patrullbåt som sänktes vid sexdagarskriget 1967. Inget vrak på denna bild men väl en trevlig drakfisk.


    //Kaj
  • wow
    Användare
    • oktober 2009
    • 66

    #2
    Riktigt häftiga bilder, blir nog att själv ta ett dykarcertifikat i framtiden.

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      Härliga bilder Hoppas på många, många fler
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Om man är intresserad av livet under vattenytan och har möjlighet och förutsättningarna är min rekommendation definitivt att skriva in sig på närmsta dykarskola för att ta dykarcertifikat. Det är en fantastisk upplevelse!
        Måste ha lagt upp fel bild på draken, den blev ju så liten...får försöka leta upp originalet.

        //Kaj

        Kommentar

        • Carliz
          Användare
          • maj 2012
          • 233

          #5
          Fräna bilder, speciellt den på hajen

          Kommentar

          • Ciklidtok
            Användare
            • september 2008
            • 506

            #6
            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Om man är intresserad av livet under vattenytan och har möjlighet och förutsättningarna är min rekommendation definitivt att skriva in sig på närmsta dykarskola för att ta dykarcertifikat. Det är en fantastisk upplevelse!
            Måste ha lagt upp fel bild på draken, den blev ju så liten...får försöka leta upp originalet.

            //Kaj
            Det är en dröm, som tyvärr måste förbli en dröm för mina del
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8597

              #7
              Håller med Kaj där. (Been there, done that.) Sen gick det tyvärr så, att det inte blev några kul resor till tropiska dykobjekt, och här hemma var väl det häftigaste jag gjorde att byta en bojkätting (i kolmörker). Utan användning gick dykcertifikatet sedan ut för ganska många år sedan.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Lars Andersson
                NCS Medlem
                • oktober 2002
                • 601

                #8
                Ursprungligen postat av Mikael W
                Håller med Kaj där. (Been there, done that.) Sen gick det tyvärr så, att det inte blev några kul resor till tropiska dykobjekt, och här hemma var väl det häftigaste jag gjorde att byta en bojkätting (i kolmörker). Utan användning gick dykcertifikatet sedan ut för ganska många år sedan.
                Jag hade ingen aning om att dyk.cert. hade ett bästföredatum.
                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #9
                  Vi har kanske tuffare säkerhetsföreskrifter här?
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Lars Andersson
                    NCS Medlem
                    • oktober 2002
                    • 601

                    #10
                    Giltighetstid

                    Hittade detta på en dykklubbs hemsida

                    ——————–

                    Fråga: Hur länge gäller ett dykcertifikat?

                    Svar: Inom de organsitationer vi inom Samantha DC utbildar, dvs CMAS/SSDF och PADI, är ditt dykcertifikat giltigt livet ut. Det gäller de flesta utbildningsorganisationer som finns globalt. Det finns några små organisationer där dykcertifikaten är tidbegränsade men de finns inte i Sverige. Så gott som alla certifkat på instruktörsnivå är på något sätt tidsberänsande och detta beror på att instruktörer är skydliga att alltid vara uppdaterade när det gäller utbildning för att kunna få certifiera.

                    ——————–


                    Hittade detta på en annan hemsida

                    Enligt förslag som idag, 2010-04-01, presenteras av Arbetsmiljöverket skall det nu utredas om tiden nu inte är mogen att införa tidsbegränsade dykcertifikat.
                    Orsaken är att allt fler svenskar tar dykcertifikat som sedan utnyttjas vid dykning utomlands på semesterresor. Erfarenheten visar att få av dessa sedan upprätthåller sina färdigheter vid hemkomsten genom dykning i Sverige. Kunskaperna riskerar helt enkelt att gå i träda, detta samtidigt som personen ändå har ett dykcertifikat. Enligt branchpraxis får man fylla andningsgas vid certiferade utlämningsställen i Sverige om man kan uppvisa ett giltigt certifikat.
                    Enligt förslaget skall alla dykcertifikat oavsett certifikatstyp utfärdas med en giltighetstid på maximalt ett år. För att kunna förnya det måste man kunna uppvisa vedimerad dyklogg med minst 10 loggade dyk inom varje certifikatsklass samt ett dykmedicinskt läkarintyg. Dessa skall inlämnas till certifierad dykutbildare som sedan rapporterar till ett nationellt dykregister, vilket föreslås inrättas.
                    Ansvarig för dykerifrågor på Arbetsmiljöverket, Januz Martinko, upgger att kostnaden för administrationen beräknas ligga på 800 kr/år per certifikatstyp. I detta beloppet ligger även en ersättning för kostnader för upprätthållande av tryckkammarverksamhet och den merkostnad för den räddningstjänstberedskap som dykarna åsamkar samhället.
                    För att i viss mån dämpa den irritation som dyksamfundet kan uppleva i samband med denna "dykskatt" föreslås regeringen avsätta 50 miljoner kr för inblandning av lustgas i andningsgasen. Det skall ju vara kul att dyka, säger folkhälsominister Maria Larsson.
                    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                    Kommentar

                    • Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • oktober 2002
                      • 601

                      #11
                      Mina instruktörs- och kontrollantcertifikat var dock tidsbegränsade och gick ut i slutet på åttiotalet.
                      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8597

                        #12
                        Allt också. På min tid var certifikatet i kraft 5 år, sedan måste man gå till doktorn. Idag är de inte tidsbegränsade (men mitt gamla utgångna är utgånget).
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lars Andersson
                          Hittade detta på en dykklubbs hemsida

                          ——————–

                          Fråga: Hur länge gäller ett dykcertifikat?

                          Svar: Inom de organsitationer vi inom Samantha DC utbildar, dvs CMAS/SSDF och PADI, är ditt dykcertifikat giltigt livet ut. Det gäller de flesta utbildningsorganisationer som finns globalt. Det finns några små organisationer där dykcertifikaten är tidbegränsade men de finns inte i Sverige. Så gott som alla certifkat på instruktörsnivå är på något sätt tidsberänsande och detta beror på att instruktörer är skydliga att alltid vara uppdaterade när det gäller utbildning för att kunna få certifiera.

                          ——————–


                          Hittade detta på en annan hemsida

                          Enligt förslag som idag, 2010-04-01, presenteras av Arbetsmiljöverket skall det nu utredas om tiden nu inte är mogen att införa tidsbegränsade dykcertifikat.
                          Orsaken är att allt fler svenskar tar dykcertifikat som sedan utnyttjas vid dykning utomlands på semesterresor. Erfarenheten visar att få av dessa sedan upprätthåller sina färdigheter vid hemkomsten genom dykning i Sverige. Kunskaperna riskerar helt enkelt att gå i träda, detta samtidigt som personen ändå har ett dykcertifikat. Enligt branchpraxis får man fylla andningsgas vid certiferade utlämningsställen i Sverige om man kan uppvisa ett giltigt certifikat.
                          Enligt förslaget skall alla dykcertifikat oavsett certifikatstyp utfärdas med en giltighetstid på maximalt ett år. För att kunna förnya det måste man kunna uppvisa vedimerad dyklogg med minst 10 loggade dyk inom varje certifikatsklass samt ett dykmedicinskt läkarintyg. Dessa skall inlämnas till certifierad dykutbildare som sedan rapporterar till ett nationellt dykregister, vilket föreslås inrättas.
                          Ansvarig för dykerifrågor på Arbetsmiljöverket, Januz Martinko, upgger att kostnaden för administrationen beräknas ligga på 800 kr/år per certifikatstyp. I detta beloppet ligger även en ersättning för kostnader för upprätthållande av tryckkammarverksamhet och den merkostnad för den räddningstjänstberedskap som dykarna åsamkar samhället.
                          För att i viss mån dämpa den irritation som dyksamfundet kan uppleva i samband med denna "dykskatt" föreslås regeringen avsätta 50 miljoner kr för inblandning av lustgas i andningsgasen. Det skall ju vara kul att dyka, säger folkhälsominister Maria Larsson.
                          Utgår ifrån att ni noterat datumen för skatteförslaget - 1 april - ett skämt alltså. Bara så ingen missuppfattar detta. Annars har jag full förståelse för om man inför krav på visst antal dyk per år eller liknande. Man blir snabbt ringrostig.
                          Dyka är en fantastisk upplevelse men man ska ha koll på vad man sysslar med annars kan det sluta väldigt illa.
                          Kaj

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Man kan också vid längre uppehåll, t ex över vintern, göra ett par refresh-dyk tillsammans med instruktör eller annan kompetent dykare i en bassäng eller liknande förhållanden innan seriösare dyk ska göras. Om man nu känner sig ringrostig. Men för de som dyker en massa varje år är ju detta med utgående dykarcert eller ringrostighet inte tillämpligt naturligtvis. Den kategorin tillhörde aldrig jag. Och nu har jag sannolikt gjort mitt sista dyk, det var 5 år sedan.
                            Kaj

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #15
                              Ok, lite fler bilder. Denna gång från Great Barrier Reef Australien. Vi bodde på båten några dagar och gjorde ett antal dyk - en del bättre och en del av det sämre slaget. Det är ju så att dykturister blir hänvisade vissa dykplatser och dessa blir med åren slitna tyvärr, vilket är skälet till att dykturister blir hänvisade vissa platser. En del dykare, många fler än man tror, saknar fullständigt känsla och respekt för den värld de befinner sig i. Man undrar vad de får ut av dykningen överhuvudtaget. Jag har sett några för jävliga tilltag som man blir så förbannad över.
                              Hursomhelst, här är några bilder på livet från det Stora Barriärrevet utanför Australien:









                              //Kaj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...