Att bygga in belysningen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #16
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Jag har gjort bort mig och byggt belysningslåda över ett akvarium en gång som var jobbig att lyfta av. Man behövde var 2 pers och det var helt värdelöst att försöka fånga fisk och göra vattenbyten i den burken så tänk till innan du gör ngt.

    Man bör kunna komma åt hela akvariet enkelt och snabbt annars har man byggt in sig i problem som kommer bli mer problem än man kanske tror. Jag tänkte ju t ex att "jag fångar inte ofta fisk i mina burkar". Men sen är någon sjuk, tuggar eller ngt annat så står man där och kan inte få bort rampen.

    Det går ju att bygga en låda med delat lock som man kan fälla upp. Det måste då den främre delen som är jämns med framrutan också göra annars har man en kant typ 15-20 cm innan man når akvariet och det blir skitjobbigt. Tänk ett akvarium som är 60 cm högt blir helt plötsligt 80 cm till botten. Sen är den ivägen närman vill se i burken vid håvning...

    Så gör inte om mina misstag
    Precis! Det gäller att tänka till ordentligt. Och just det där tänket "ja, det är ju så sällan..." osv är helt fel tänk. Jag vill kunna fälla upp huven, eller del därav, så mycket att jag kommer åt på samma sätt som idag. Samtidigt vill jag inte fälla upp belysningen så att den lyser rätt i fejset. Det ska vara praktiskt och användarvänligt.

    Ursprungligen postat av Micke_720
    Hej

    Det finns en skiva som heter alucubond och en Kina variant som heter alucubest.
    Dessa går att få i vilka färger som helst nästan. Man kan jobba i dem som en träskiva.
    Sök på dessa...
    Jag klurar på samma problem som dig kajjan. Men jag kommer inte kommai gång före november... Måste dra igång mitt pannrum först.

    Micke
    Tack för tipset! Det låter intressant!

    //Kaj

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #17
      Ja just det där med belysningen är knepigt. Man vill ju oftast ha belysningen nära framrutan men det blir ju problem om man fäller bort locket som belysningen är monterad i. Man vill ju gärna se något i burken när man ska göra något

      Men det finns ju lösningar för det lilla problemet också...

      Kommentar

      Arbetssätt...