Att bygga in belysningen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Att bygga in belysningen

    Höstens projekt kommer att bli att bygga in belysningen så att ljuset inte sprider sig i hela rummet (och t o m vidare ut genom fönster!).
    Jag funderar på två olika alternativ - antingen bygger jag en "huv" som står på karen eller så bygger jag en vägg från ovankant på karen upp till taket.
    Det jag vill uppnå med det här bygget är, förutom att hindra ljus från att sprida sig, även att göra täckglasen överflödiga. Idag har jag täckglas av två anledningar: hindra fisk från att hoppa ut och för att begränsa avdunstning. Detta vill jag alltså också uppnå med det här projektet. Därför är kanske en vägg upp till taket inte helt optimal? Den skulle inte begränsa avdunstning. Frågan är om en huv 30-50 cm hög skulle göra det?
    Jag har letat lite i DIY-avdelningen och hittat den här inbyggnaden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55167 Den skulle jag absolut kunna tänka mig - om det inte vore det här med avdunstningen. Och hela grejen med mina kar och avdunstning är att det ena karet börjar sörpla i modulfiltret när vattennivån sjunker några cm. Å andra sidan skulle man kanske adressera det problemet först...och sen bygga enligt ovan?
    Har ni tips på andra trådar på forumet, eller länkar på nätet, på bra byggen som skulle kunna vara användbara i mitt fall?
    Vilket material skulle vara bästa? Jag vill ha så låg vikt som möjligt och det ska tåla fukt naturligtvis.
    Tips och råd är välkomna!

    //Kaj
  • Suma
    Användare
    • januari 2011
    • 606

    #2
    Förklara problemet med modulfiltret...Suger pumpen det "tomt".. eller tar det in vatten från ytan..eller?
    -------------------
    Mats

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Ursprungligen postat av Suma
      Förklara problemet med modulfiltret...Suger pumpen det "tomt".. eller tar det in vatten från ytan..eller?
      Det är en btn-modul som jag gjort till filtermodul. Jag har både en cirkulationspump (som pumpar ut vattnet från filtret) och intaget till FX5:an i denna modul. Det blir alltså ganska mycket vatten som ska sugas in. Därför ligger vattenytan inne i modulen lite lägre än vattenytan i övrigt - det hinner inte strömma in lika mycket som ska ut. Sänks då övriga vatten ytan sjunker den även invändigt i filtret och då hamnar den så när pumpar och FX5:ans insug att det blir virvel och luft dras in i pumparna. Sörpel uppstår!

      //Kaj

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Gör fler hål in i modulfiltret så slipper du sörplet. Antingen många små 3mm borr, eller ett till stort placerat högt.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • järnvägar
          Användare
          • mars 2008
          • 87

          #5
          Jag hade satt raster (runda svarta filter inlopp som man fäller in med hålsåg) Små hål tätas effektivt och snabbt utav alger o annat skit, får sitta med ståltråd för att hålla mina öppna. Och större hål gör att alla yngel samlas där inne.... Och ett tu tre kommer dom inte ut

          Kommentar

          • Suma
            Användare
            • januari 2011
            • 606

            #6
            Jag har löst samma problemet på 3 olika sätt och ibland i kombination......

            1. Ett extra raster...Lite bökigt men vatten i karet...

            2. Ökat flödet genom filtermediet i.e mer större biobollar slöare packat.

            3. Ytavrinning dvs slitsar i överkant av modulen...
            -------------------
            Mats

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #7
              Ursprungligen postat av Suma
              Jag har löst samma problemet på 3 olika sätt och ibland i kombination......

              1. Ett extra raster...Lite bökigt men vatten i karet...

              2. Ökat flödet genom filtermediet i.e mer större biobollar slöare packat.

              3. Ytavrinning dvs slitsar i överkant av modulen...
              Det är sannolikt ett extra raster och kanske en rengörning som råder bot på det där sörplandet.

              Men nu till ursprungsfrågan: Bästa sättet att bygga in armaturen, är det en vägg eller en huv? Och bästa materialet om man ser till fukttålighet och minsta vikt? Osv, osv.

              //Kaj

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Mina MDFskivor använder jag fortfarande. Har inget problem med att de sväller nu i nya lägenheten och avdunstning ser jag som något positivt. Det gör luften i lyan trevligare.

                Jag tycker inte att det dunstar särskillt mycket heller faktiskt.

                Har man mer pengar än vad jag hade när jag gjorde det här så skulle jag lätt kosta på att lämna in skivorna på lack. Håller bättre och ser mycket bättre ut!

                Jag håller på att funderar på hur jag ska göra med min vägg. Jag ska behålla själva konceptet men det ser för j-vligt ut just nu. Blev aldrig den där finishen på det när jag återanvände den gamla. Men ska nog fixa en ny burk först och flytta på 375 L burkarna.

                Men nog om det i din tråd nu...

                Jag kan absolut rekommendera att hänga luckor som jag har gjort.

                Mvh Erik

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Mina MDFskivor använder jag fortfarande. Har inget problem med att de sväller nu i nya lägenheten och avdunstning ser jag som något positivt. Det gör luften i lyan trevligare.

                  Jag tycker inte att det dunstar särskillt mycket heller faktiskt.

                  Har man mer pengar än vad jag hade när jag gjorde det här så skulle jag lätt kosta på att lämna in skivorna på lack. Håller bättre och ser mycket bättre ut!

                  Jag håller på att funderar på hur jag ska göra med min vägg. Jag ska behålla själva konceptet men det ser för j-vligt ut just nu. Blev aldrig den där finishen på det när jag återanvände den gamla. Men ska nog fixa en ny burk först och flytta på 375 L burkarna.

                  Men nog om det i din tråd nu...

                  Jag kan absolut rekommendera att hänga luckor som jag har gjort.

                  Mvh Erik
                  Har du lite foton så vi förstår bättre.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av Suma
                    Jag har löst samma problemet på 3 olika sätt och ibland i kombination......

                    1. Ett extra raster...Lite bökigt men vatten i karet...
                    Personligen tycker jag raster är skitfult, bättre att borra hål (typ 5 mm) på sidor där det inte syns.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Har du lite foton så vi förstår bättre.
                      Finns i länken som Kajjjan länkar till i första inlägget

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kajjjan
                        Det är sannolikt ett extra raster och kanske en rengörning som råder bot på det där sörplandet.

                        Men nu till ursprungsfrågan: Bästa sättet att bygga in armaturen, är det en vägg eller en huv? Och bästa materialet om man ser till fukttålighet och minsta vikt? Osv, osv.

                        //Kaj
                        En huv av aluminium kan nog göras både snygg praktisk och blir riktigt lätt. Men det kostar säkert en slant.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Jag har gjort bort mig och byggt belysningslåda över ett akvarium en gång som var jobbig att lyfta av. Man behövde var 2 pers och det var helt värdelöst att försöka fånga fisk och göra vattenbyten i den burken så tänk till innan du gör ngt.

                          Man bör kunna komma åt hela akvariet enkelt och snabbt annars har man byggt in sig i problem som kommer bli mer problem än man kanske tror. Jag tänkte ju t ex att "jag fångar inte ofta fisk i mina burkar". Men sen är någon sjuk, tuggar eller ngt annat så står man där och kan inte få bort rampen.

                          Det går ju att bygga en låda med delat lock som man kan fälla upp. Det måste då den främre delen som är jämns med framrutan också göra annars har man en kant typ 15-20 cm innan man når akvariet och det blir skitjobbigt. Tänk ett akvarium som är 60 cm högt blir helt plötsligt 80 cm till botten. Sen är den ivägen närman vill se i burken vid håvning...

                          Så gör inte om mina misstag

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            En huv av aluminium kan nog göras både snygg praktisk och blir riktigt lätt. Men det kostar säkert en slant.
                            Bra idé! Jag har ju en kompis som har ett företag som jobbar med aluminium...måste kolla.

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • Micke_720
                              Användare
                              • november 2003
                              • 368

                              #15
                              Hej

                              Det finns en skiva som heter alucubond och en Kina variant som heter alucubest.
                              Dessa går att få i vilka färger som helst nästan. Man kan jobba i dem som en träskiva.
                              Sök på dessa...
                              Jag klurar på samma problem som dig kajjan. Men jag kommer inte kommai gång före november... Måste dra igång mitt pannrum först.

                              Micke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...