Rödamygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    Ursprungligen postat av DaRe
    Mysis är det jag kör med för det mesta. Viktigt att den fryses in omedelbart efter upptagning för att de ska vara färska vid matning dock.
    Instämmer - och dessutom förekom förr något som man brukade kalla för "vårbukvattensot" och den orsakades av det utmärkta fodert mysis.

    Anledning.
    Förr fångade akvaristerna väldigt mycket mysis - de flesta av oss 10-tals liter (ibland kanske mer än 100) med början på våren och ända fram tills höststormarna blev för jäkliga. Det brukade räcka över hela sommaren, hösten och en bit in på vintern - men i slutet av januari/början av februari brukade det vara slut och sedan blev det torrfoder (det var innan "jag" uppfann räkmixet och annat fryst fanns inte heller i handeln) under några månader tills då våren (och mysisen) äntligen kom. Då fångade vi mycket och gav det till våra fiskar vars magar inte alls var vana vid mysis och då fick de bukvattensot lika säkert som ett brev på posten.
    Så när man börjar med en ny typ av foder - gör det försiktigt och mata väldigt lite i början.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Bra råd. Det ska jag tänka lite extra på.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        har grava allegiproblem med astma (har inte detta normalt) vid kontakt med röda mygg det borde säga det mesta om vad skit de drar med sig
        Det är det röda hemoglobinet i mygglarverna som är allergiframkallande så just allergin har inget med myggornas renhet att göra. Det finns områden i Japan som är mer eller mindre obeboeliga då sjöar producerar stora mängder flygande mygg och "alla" som andas luften får astma. När det gäller larverna är det kontaktallergi man hör talas om mest.

        Nu kommer vi till hörsägen, inte publicerad vetenskap: jag vet flera som säger att de inte kan gå in i affärer efter att ha fått kontaktallergi då det påverkar andningsvägarna. Jag har för mig att allergin är otrevlig på så sätt att när den väl kommit igång är det inte bara röda mygg som är jobbigt. På de beskrivningar jag hört verkar det påminna mycket om (svår) skaldjursallergi.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Det är det röda hemoglobinet i mygglarverna som är allergiframkallande så just allergin har inget med myggornas renhet att göra. Det finns områden i Japan som är mer eller mindre obeboeliga då sjöar producerar stora mängder flygande mygg och "alla" som andas luften får astma. När det gäller larverna är det kontaktallergi man hör talas om mest.

          Nu kommer vi till hörsägen, inte publicerad vetenskap: jag vet flera som säger att de inte kan gå in i affärer efter att ha fått kontaktallergi då det påverkar andningsvägarna. Jag har för mig att allergin är otrevlig på så sätt att när den väl kommit igång är det inte bara röda mygg som är jobbigt. På de beskrivningar jag hört verkar det påminna mycket om (svår) skaldjursallergi.
          Låt det stanna med hörsägen ...
          finns dessa människor har dom inga djur ... då det är omöjligt för dessa att någonsin varit i en zooaffär.

          jag har två butiker den ena har 50 betalande kunder oftast är man två personer
          den andra har 250 kunder oftast familj säg tre personer

          detta betyder att ca 850 personer per dag vistas i mina butiker
          det betyder att ca 300000 personer per år är i någon butik

          har någon klagat ..... jajjamensan 1 Cai Edin
          och det sedan 1978
          men ett antal miljoner som strömmat igenom har inte klagat
          slutsumma
          1-5000000
          säger att detta är en skröna med att vistas i en lokal som matar röda mygg
          tvätta händerna efter matning
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #20
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Låt det stanna med hörsägen ...
            finns dessa människor har dom inga djur ... då det är omöjligt för dessa att någonsin varit i en zooaffär.

            jag har två butiker den ena har 50 betalande kunder oftast är man två personer
            den andra har 250 kunder oftast familj säg tre personer

            detta betyder att ca 850 personer per dag vistas i mina butiker
            det betyder att ca 300000 personer per år är i någon butik

            har någon klagat ..... jajjamensan 1 Cai Edin
            och det sedan 1978
            men ett antal miljoner som strömmat igenom har inte klagat
            slutsumma
            1-5000000
            säger att detta är en skröna med att vistas i en lokal som matar röda mygg
            tvätta händerna efter matning
            nej det är ingen skröna, butiker som kör med luftdrivna filter i akvarierna och matar med röda mygg har denna effekt på mig, men effekten försvinner antagligen med ventilationen på ganska kort tid, men jag har varit i minst 5 olika butiker som nyligen varit matade med röda mygg och fått astmaanfall (exkl min egen lokal innan jag fattade vad det berodde på)

            har inte astma i normala fall och har varit hos läkare som inte hittar något fel. men vilken läkare är insatt i denna problematiken? har oxå kontaktallergi med röda mygg om jag tar i det får jag utslag och väldigt kliande, dock ska nämnas att det är stor skillnad på vilka märken det är, fina fisken är värst tror jag, Åleds är ingen större fara med lite kliande där med, men i det fallet har jag tom med varit i butiken medans de matat och inte fått astma.

            däremot har jag inga allergiproblem med skaldjur och räkor.....

            så i ditt fall att du inte haft några problem är nog att du inte matar under dagen utan gör det på morgon eller kväll eller så matar du med någon bättre kvalitet än fina fisken
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Fredrik89
              Användare
              • mars 2012
              • 124

              #21
              Så kan man mata neolamprologus arter med röda mygglarver eller inte? Jag har mata med mysis och räkmix och det har funkat bra så det är väl inte så relevant om dom tål mygglarver eller inte. Hur & vart fångar man mysis förresten?

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #22
                jag tycker inte man ska det, men jag tycker ju inte man ska mata med det alls, mata hellre med cyclops eller det redan matar med

                Ursprungligen postat av Fredrik89
                Så kan man mata neolamprologus arter med röda mygglarver eller inte? Jag har mata med mysis och räkmix och det har funkat bra så det är väl inte så relevant om dom tål mygglarver eller inte. Hur & vart fångar man mysis förresten?
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Fredrik89
                  Användare
                  • mars 2012
                  • 124

                  #23
                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  jag tycker inte man ska det, men jag tycker ju inte man ska mata med det alls, mata hellre med cyclops eller det redan matar med
                  Jag tycker det funkar bra med räkmix och mysis så jag kommer nog inte att ändra på det, men jag funderat på cyklops och artemia för att variera dieten lite. jag skulle vilja veta varför så många anser att tanganyika & malawi inte tål mygglarver.

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #24
                    Ursprungligen postat av Fredrik89
                    Jag tycker det funkar bra med räkmix och mysis så jag kommer nog inte att ändra på det, men jag funderat på cyklops och artemia för att variera dieten lite. jag skulle vilja veta varför så många anser att tanganyika & malawi inte tål mygglarver.
                    Det har i och för sig framkommit bland synpunkterna i tråden men här kommer en sammanfattning:

                    De herbivora arterna, tex tropheus, mår inte speciellt bra av för stor del animalisk föda. Dessutom är många arter från malawi och tanganyika känsliga för bukvattensot. Det är då olämpligt att ge dem "smutsigt" foder.

                    Neolamprologusarterna tål förmodligen röda mygglarver bättre än vad de herbivora arterna gör. Trots det menar många att nackdelarna gör att man överhuvudtaget inte bör mata med röda mygglarver. Anledningarna är alltså tre:

                    1. Stor risk för orent foder.
                    2. Dåligt näringsinnehåll.
                    3. Stor risk för allergier.

                    Jag håller med dem som framhäver nackdelarna. Varför chansa när det finns så mycket andra fodersorter?
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Fredrik89
                      Användare
                      • mars 2012
                      • 124

                      #25
                      Har just sett ett nytt sorts foder Malawi mix är som räkmix fast med mygglarver istället för räkor. Det inne håller utöver svarta & vita mygglarver också mysis, dafnier och musslor. Om fodret är bra så borde det funka med andra mygglarver än röda några tankar kring det?

                      Kommentar

                      • Carliz
                        Användare
                        • maj 2012
                        • 233

                        #26
                        men du vet ju aldrig varifrån mygglarverna kommer ifrån? skitiga ställen och sjukdomar, bättre med typ artemia eller nåt som komemr från rent och bra vatten.

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #27
                          Ursprungligen postat av Per B
                          Det har i och för sig framkommit bland synpunkterna i tråden men här kommer en sammanfattning:

                          De herbivora arterna, tex tropheus, mår inte speciellt bra av för stor del animalisk föda. Dessutom är många arter från malawi och tanganyika känsliga för bukvattensot. Det är då olämpligt att ge dem "smutsigt" foder.

                          Neolamprologusarterna tål förmodligen röda mygglarver bättre än vad de herbivora arterna gör. Trots det menar många att nackdelarna gör att man överhuvudtaget inte bör mata med röda mygglarver. Anledningarna är alltså tre:

                          1. Stor risk för orent foder.
                          2. Dåligt näringsinnehåll.
                          3. Stor risk för allergier.

                          Jag håller med dem som framhäver nackdelarna. Varför chansa när det finns så mycket andra fodersorter?
                          kan du bevisa att det är orent .....eller är det en gammal skröna
                          som extra foder är det kanon
                          allergier lite överreklammerat .... då det säljs ett antal container per år o man har ca 20000kg i varje..... o i min butik klagar en per tio år
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Carliz
                            Användare
                            • maj 2012
                            • 233

                            #28
                            Jag tror knappast att man hittar mygglarverna på den renaste platsen på jorden, hittar dom i sunken jord och precis som allt annat man hittar orent för med sig massa sjukdomar, hände rsäkert inget om man matar som extra foder, men som huvudfoder osv tror jag skulle leda till som andra skrivit soten och massa skit.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Näringsvärdet är helt OK dessutom och för fiskarna är det helt oemotståndligt och det jag tar till vis krånglande fisk.

                              Men är det helt seriöst att kalla allergirisken för "lite överreklamerad"?

                              En kvalificerad gissning är att "mosningsgraden" påverkar hur allergiframkallande det är. Är larverna trasiga kommer det ut mer hemoglobin i vattnet runt dem och man får mer av det allergena ämnet på sig.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • cf.akvarielagret
                                Användare
                                • april 2002
                                • 5028

                                #30
                                Ursprungligen postat av Carliz
                                men du vet ju aldrig varifrån mygglarverna kommer ifrån? skitiga ställen och sjukdomar, bättre med typ artemia eller nåt som komemr från rent och bra vatten.
                                Du som vet var mygglarver o artemia fångas
                                kan man få lite bilder
                                på orena o rent område ...... eller gissade du
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...