840 liter CA i Malmö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #16
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Säker på att det är en hona?
    Även hanarnas rör är förvånansvärt stora ibland.

    Vem vet det kanske är honar allesammans istället?
    Det i sig är ju ett bevis på att det är svårt att se könsskillnad på dem ibland.
    Nej, jag ska inte säga säkert. Lasse sa dock när han såg det att det var en säker hona.
    //Kaj

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #17
      Hur stora är dom i affären? med tanke på att ev äggrör var ute? Dessa är ju annars bland de lättaste att könsskilja om de är åtminstone 10 cm.

      Mvh Jari

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #18
        ja de var luriga att se skillnad på S.Sandby de var väldigt jämn stora åxo hanarna brukar dra iväg men men dröjer kanske,,,men men fint kar Kaj och någon trevlig CA kan säkert passa där,,växterna får du placera där dom får vara ifred inget du kan bestämma för då blir dom sönder trasade tro mig tjusningen med CA hehe
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #19
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Säker på att det är en hona?
          Även hanarnas rör är förvånansvärt stora ibland.

          Vem vet det kanske är honar allesammans istället?
          Det i sig är ju ett bevis på att det är svårt att se könsskillnad på dem ibland.
          Jag var i sandby idag och jag är 100% säker på att det finns 2 st som är honor av dom 4 där går, men det som är konstigt är att dom som håller ihopa är honorna, så eventuellt är alla honor fast jag tycker att dom övriga 2 som inte håller ihopa ser ut att vara hanar.

          Hade jag varit dig Kajjan så hade jag köpt alla4 och sett om där blev ett par av dom och sen gjort mig av med dom övriga!
          CA

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #20
            Ursprungligen postat av RobinH
            Jag var i sandby idag och jag är 100% säker på att det finns 2 st som är honor av dom 4 där går, men det som är konstigt är att dom som håller ihopa är honorna, så eventuellt är alla honor fast jag tycker att dom övriga 2 som inte håller ihopa ser ut att vara hanar.

            Hade jag varit dig Kajjan så hade jag köpt alla4 och sett om där blev ett par av dom och sen gjort mig av med dom övriga!
            eller trimac paret hehe finns det någon mer fisk med attityd
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #21
              Ursprungligen postat av jarinen
              Hur stora är dom i affären? med tanke på att ev äggrör var ute? Dessa är ju annars bland de lättaste att könsskilja om de är åtminstone 10 cm.

              Mvh Jari
              Skulle nog säga att de är 15 cm, om inte mitt omdöme och minne sviker mig helt.

              Ursprungligen postat av Micke Jarhl
              ja de var luriga att se skillnad på S.Sandby de var väldigt jämn stora åxo hanarna brukar dra iväg men men dröjer kanske,,,men men fint kar Kaj och någon trevlig CA kan säkert passa där,,växterna får du placera där dom får vara ifred inget du kan bestämma för då blir dom sönder trasade tro mig tjusningen med CA hehe
              Ja, jag räknar med att växterna blir omilt behandlade. Speciellt Vallisnerian kommer att ta stryk. Jag har väl så att säga vant mig vid den tanken...

              Ursprungligen postat av RobinH
              Jag var i sandby idag och jag är 100% säker på att det finns 2 st som är honor av dom 4 där går, men det som är konstigt är att dom som håller ihopa är honorna, så eventuellt är alla honor fast jag tycker att dom övriga 2 som inte håller ihopa ser ut att vara hanar.

              Hade jag varit dig Kajjan så hade jag köpt alla4 och sett om där blev ett par av dom och sen gjort mig av med dom övriga!
              Det lutar åt att jag gör så faktiskt. Tack för hjälpen och engagemanget med att könsbestämma dem!

              Ursprungligen postat av Micke Jarhl
              eller trimac paret hehe finns det någon mer fisk med attityd
              Njae, det paret får inte plats i mitt kar . I morgon blir det lapp på luckan: Fullsatt!/No Vacancy. De fyra jaggorna Parachromis managuensis plus en del CA som jag köper från Banderad: Parachromis loisellei , Hypsophrys nicaraguensis , Thorichthys ellioti "Rio Manso" samt Amatitlania nigrofasciata "Ometepe" F2 och därmed fullbelagt. Hinner jag inom Sandby i morgon tar jag de fyra jaggorna, annars får det bli på fredag.

              //Kaj

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #22
                Håller med dig då är det verkligen fullt
                Lycka till och trevlig semester jag börjar min imorrn
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #23
                  Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                  Håller med dig då är det verkligen fullt
                  Lycka till och trevlig semester jag börjar min imorrn
                  Ja, det blev kanske någon för mycket...men jaggorna ska bara bli två till sist..
                  Är inne på min första semestervecka - tre och en halv kvar...
                  Ha det gött!

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #24
                    Loisellei och jaggor blir lite kaka på kaka.
                    Hade du kunnat hitta någon stor texasciklid så hade du fått något som skiljer sig från de andra
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #25
                      Ursprungligen postat av jinnarparen
                      Loisellei och jaggor blir lite kaka på kaka.
                      Hade du kunnat hitta någon stor texasciklid så hade du fått något som skiljer sig från de andra
                      Jo, jag vet. Men tycker att de är ganska olika ändå. Jag har haft båda tidigare och kan inte välja mellan dem. Det funkade då, fast jaggorna jag hade var inte så stora. Men jag får naturligtvis vara beredd på förflyttning av endera om det blir nödvändigt. Precis som med de andra.

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Cronan
                        Användare
                        • juli 2008
                        • 907

                        #26
                        Så här går mitt tanke sätt. Att köpa jaggor som är uppföda på pellets eller liknade är ingen höjdare vilket är risken när man köper dom i 15cm klassen. Varför tycker jag detta då? Jaggor är en rovfisk och utan jaktinstinkten är det inga riktiga jaggor då finns det fiskar som är betydligt finare och roligare att titta på. Så det jag hade gjort är att jag hade köpt mindre exemplar och själva dragit upp dom. Nackdelen med att ge dom mycket levandeföda är att dom enligt mina erfarenheter blir betydligt tuffare och vill ha bort alla andra från karet eller äta upp dom. Mitt jagguar par tog över ett 720l och inga andra fiskar gick att ha i karet. Men skaffar jag jaggor igen kommer jag göra likadant igen sådan fisk ska ha attityd och inte simma runt som en guldfisk och vara snäll. Detta är mitt sätt att se på det rätt eller fel det vet jag inte.

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #27
                          Ursprungligen postat av Cronan
                          Så här går mitt tanke sätt. Att köpa jaggor som är uppföda på pellets eller liknade är ingen höjdare vilket är risken när man köper dom i 15cm klassen. Varför tycker jag detta då? Jaggor är en rovfisk och utan jaktinstinkten är det inga riktiga jaggor då finns det fiskar som är betydligt finare och roligare att titta på. Så det jag hade gjort är att jag hade köpt mindre exemplar och själva dragit upp dom. Nackdelen med att ge dom mycket levandeföda är att dom enligt mina erfarenheter blir betydligt tuffare och vill ha bort alla andra från karet eller äta upp dom. Mitt jagguar par tog över ett 720l och inga andra fiskar gick att ha i karet. Men skaffar jag jaggor igen kommer jag göra likadant igen sådan fisk ska ha attityd och inte simma runt som en guldfisk och vara snäll. Detta är mitt sätt att se på det rätt eller fel det vet jag inte.
                          Håller med dig lite där Cronan, pelletsmatade rovfiskar, blir lite som kastrerade hanhundar, lite slöa och gör inte mycket väsen av sig. Fördel = lugnare och lättare att hålla, särskillt om man inte har mycket plats. Nackdel = Man missar mycket av just det dom är, rovfiskar! Mera drag, och roligare och intressantare att titta på och studera. Men allt är ju en smaksak

                          PS. Kul att du vill köra lite CA
                          Senast redigerad av JockeB; 12 juli 2012, 17:19.
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #28
                            Ursprungligen postat av Cronan
                            Så här går mitt tanke sätt. Att köpa jaggor som är uppföda på pellets eller liknade är ingen höjdare vilket är risken när man köper dom i 15cm klassen. Varför tycker jag detta då? Jaggor är en rovfisk och utan jaktinstinkten är det inga riktiga jaggor då finns det fiskar som är betydligt finare och roligare att titta på. Så det jag hade gjort är att jag hade köpt mindre exemplar och själva dragit upp dom. Nackdelen med att ge dom mycket levandeföda är att dom enligt mina erfarenheter blir betydligt tuffare och vill ha bort alla andra från karet eller äta upp dom. Mitt jagguar par tog över ett 720l och inga andra fiskar gick att ha i karet. Men skaffar jag jaggor igen kommer jag göra likadant igen sådan fisk ska ha attityd och inte simma runt som en guldfisk och vara snäll. Detta är mitt sätt att se på det rätt eller fel det vet jag inte.
                            Ursprungligen postat av JockeB
                            Håller med dig lite där Cronan, pelletsmatade rovfiskar, blir lite som kastrerade hanhundar, lite slöa och gör inte mycket väsen av sig. Fördel = lugnare och lättare att hålla, särskillt om man inte har mycket plats. Nackdel = Man missar mycket av just det dom är, rovfiskar! Mera drag, och roligare och intressantare att titta på och studera. Men allt är ju en smaksak

                            PS. Kul att du vill köra lite CA
                            Förstår vad ni menar. Nu är ju inget i livet svart eller vitt - det finns grader där emellan. Vill ju inte ha varken kastrerade hanhundar eller guldfisk i mina kar men ej heller individer som är så taggade att de tömmer ett 720 på nolltid.
                            Däremot är jag väldigt intresserad av att få veta hur ni löser levande födan och hur ofta och hur mycket ni i så fall ger (eller har gett) era rovfiskar? Där har jag mycket att lära.

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • april 2003
                              • 1888

                              #29
                              Det jag finner så intressant med jaggor har inte mycket med jaktinstinkten att göra. Det handlar om i princip hela deras övriga beteendemönster. Jag vet inget ståtligare än när hanen uppvaktar honan, samt hur de förbereder lek, förmågan att bygga om ett kar på nolltid. Sen tycker jag de har det här draget som framförallt oscar har med granskande, rörliga, intresserade ögon. De känns helt enkelt ett strå intelligentare än andra ciklider (fast så kanske inte är fallet.)

                              Sen är det det här med aggressiviteten (kan vara högst subjektivt och inte gälla generellt) att de är hotfulla och ser livsfarliga ut när de säger till medinvånare men sällan pucklar på densamma om den så att säga gett sig och visar underkastelse. Hade mitt par med varierande sällskap under lekarna och det mesta funka fint, förutom med dominanta viejor, det blir för mycket för jaggorna.

                              Som sagt, mina erfarenheter men jag köper inte riktigt hårddragningen med pellets och kastrerad hundteorin, det finns så mycket mer när det gäller denna fantastiska ciklid.

                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                #30
                                När vi ändå är inne på lite filosofiska frågor så ställer jag denna fråga.
                                Vad är det som är så speciellt med jaggor, varför är t ex P Dovii inte lika populär?
                                Den är ju lika lätt att hålla, när det gäller vatten o mat.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...