840 liter CA i Malmö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    840 liter CA i Malmö

    Så nu är mitt f d Malawi-kar omarrangerat för att passa CA (ja, SA också om det skulle bli aktuellt förstås...). Fotot är från "fel" vinkel men ger en idé om hur det ser ut.
    (Jag hade bara ett 100 mm macro objektiv hemma - därav den något konstiga vinkeln eftersom jag var tvungen att komma så långt bort från karet som möjligt för att kunna ta en helbild)
    Växterna är Vallinseria och Anubias (lite olika varianter). Vallisnerian tror jag nog är i farozonen, dvs kanske lite för ömtålig för CA. Vi får se.
    Inom kort kommer det nya invånare...



    //Kaj
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Grymt snyggt i alla fall!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Nu snackar vi allvar
      Har följt dina andra trådar trotts att jag inte gillat invånarna, men nu är det ju arter helt i min smak!
      Ser riktigt lovande ut Kaj, ser fram emot att se lite foto när dom nya invånarna dyker upp.
      CA

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Ursprungligen postat av RobinH
        Nu snackar vi allvar
        Har följt dina andra trådar trotts att jag inte gillat invånarna, men nu är det ju arter helt i min smak!
        Ser riktigt lovande ut Kaj, ser fram emot att se lite foto när dom nya invånarna dyker upp.
        Det finns nog ingen på forumet som är så insnöad på CA som du Robin
        Men det är bra att du håller CA-fanan högt och håller fast vid CA medan andra irrar bort sig i andra träsk, som Malawi t ex.

        Själv måste jag nog säga att den amerikanska kontinenten, syd- och central-, är där jag känner mig mest hemma.

        Vad tror du om de där jaggorna som går hos Lasse i Sandby? Kan det vara något att ha? Du verkar ha koll på de flesta CA-individerna som går i svenska kar. Vet du någpt om dessa?

        //Kaj

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Jaggorna hos lasse i sandby är nog hanar allesammans
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            Jaggorna hos lasse i sandby är nog hanar allesammans
            En är åtminstone hona. Hon hade äggläggningsröret ute sist jag var där. Hade du sagt att de var honor allihop så kunde jag köpa det. Men jag är osäker på de där, helt klart.


            //Kaj

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #7
              En dålig iPhone-bild, dock bättre vinkel:



              //Kaj

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Hoppas vallisnerian får hållas, den är snygg!!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Vallisneriaruggen i mitten av karet skulle jag ha satt bakom den halvrunda stenen höger om roten!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Vallisneriaruggen i mitten av karet skulle jag ha satt bakom den halvrunda stenen höger om roten!
                    Jag hade den där, men jag misstänker att någon kommer att ta det som sitt revir och därför blir det en del grävande där. Sen vill jag ge växterna så mycket ljus som möjligt. Och just där är bästa ljuset. Men jag håller med dig annars. Rent inredningstekniskt är det fel att sätta en hög växt i mitten så nära framrutan. Men jag kanske ändrar mig innan dagen är slut...
                    Kaj

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Men jag kanske ändrar mig innan dagen är slut...
                      Det tror också!
                      Mina jaguarer har alltid lekt längst bak i vänstra heller högra hörnet! Men det var ju dom!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #12
                        Det jaggapar jag hade i x antal år byggde alltid om karet på ett dygn eller två om jag försökte mig på att bestämma hur det skulle vara inrett. Tror valisnerian kommer att vara flytande inredning med jaggor.

                        Mitt par var väldigt bestämda men milda mot övriga invånare men väldigt noga med hur det skall vara möblerat i karet, riktiga grävskopor. Men det är också en del av charmen med jaggor. Hmm... vill ha jaggor igen, härlig ciklid!


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • RobinH
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 2150

                          #13
                          Ett tips om du är rädd för att dom ska gräva för mycket är att sprida ut en massa halv stora stenar på botten, beroende på hur tät man har det och hur många stenar man lägger ut så kommer det att hindra dom från att gräva för mycket+ att det ser snyggt ut i min mening
                          CA

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Ja, jag har ju bara naiva förhoppningar om att grejerna ska stå kvar där man stället dem. Förutom två plantor Vallisneria till vänster så är resten ganska väl förankrat. Vallis-ruggen i mitten är 5 plantor som jag stuckit genom hål i en flat rot. Ett par stenar på roten så blir den svårare att rubba. Men om de verkligen bestämt sig så inser jag att det är de som bestämmer. Dock tror jag plantan i sig blir förstörd innan de flyttar på den. Jag har i alla fall försökt placera den på ett ställe där jag inte tror att de störs av den.
                            Kaj

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kajjjan
                              En är åtminstone hona. Hon hade äggläggningsröret ute sist jag var där. Hade du sagt att de var honor allihop så kunde jag köpa det. Men jag är osäker på de där, helt klart.


                              //Kaj
                              Säker på att det är en hona?
                              Även hanarnas rör är förvånansvärt stora ibland.

                              Vem vet det kanske är honar allesammans istället?
                              Det i sig är ju ett bevis på att det är svårt att se könsskillnad på dem ibland.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...