Afrikanska Ciklider som hobby

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #91
    Känner ni igen problematiken?
    Jodå, men ibland får man låta naturen ha sin gång, och låta honorna spotta i karet och hoppas på att något eller några yngel klarar sig!!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #92
      Haha, ja det är väl därför du har så många baljor och nu åker du på några till som blir kvar fylls med andra sköna firra och då kommer en kull till från någon av de andra ...

      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • classe
        NCS Medlem
        • april 2007
        • 1147

        #93
        Ursprungligen postat av Lars
        Tack DaRe. Visst är det kul med Malawi

        Tack SterfanL.
        Ja, visst är dom fina Tror att Classe är rätt nöjd med Mari Gold som han hämtade hos mig
        Hej dom mår bra den Marygold 10 st där samma där så trivs bra med Golden och White lips där i min akvarium 375 liter där forsätter den ser fint den dom tre arter varandra kombino arter... Har du sett den i facebok min om video om akvarium?? den är första gång gjort jag den...
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

        Kommentar

        • Lars
          Användare
          • augusti 2010
          • 226

          #94
          Ja, Classe, jag såg filmen. vackert med gult och blått.

          La en annons på blocket för någon dag sedan. Vet inte om jag kan få in allt på detta forumet med
          Annars är det fritt att kika på annonsen på blocket


          Vet inte om jag är tidigt ute för säsongen, men jag provar och ser vad som händer. Behöver ju få lite plats för kommande fiskar
          Hemsida
          FiskTorget

          Kommentar

          • Lars
            Användare
            • augusti 2010
            • 226

            #95
            Det mesta i tråden handlar om Malawisar. Men jag har ju även ett Tanganyika kar och idag kom de första Ikola ynglen från den baljan. Den minsta honan levererade 5st yngel och en hona går och väntar. Väntat det har ju jag med gjort Köpte gruppen som 3cm yngel och nu börjar leken komma. Det som slog mig, var att dessa 5 yngel va så stora. Betydligt större än när malawisarna lämnar sina yngel. Är det så att Troffar lämnar lite men stora yngel per gång?

            Hur som helst, skit skoj var det iaf
            Hemsida
            FiskTorget

            Kommentar

            • Carliz
              Användare
              • maj 2012
              • 233

              #96
              hur stor var honan då ?

              Kommentar

              • Lars
                Användare
                • augusti 2010
                • 226

                #97
                Ursprungligen postat av Carliz
                hur stor var honan då ?
                Skulle gissa på 5-6cm. Är nog en av de minsta i akvariumet. Övriga är inte så mycket större i längd, utan mer kroppsyta. Gissar att snittet på fiskarna ligger runt 8
                Hemsida
                FiskTorget

                Kommentar

                • Lars
                  Användare
                  • augusti 2010
                  • 226

                  #98
                  Detta är kul. Fast det skapar en massa extra jobb. Hade inga planer på att ta i mot fler yngel av Demasoni och O. Spot "sani", då efterfrågan är måttlig och jag själv har grupper som är kompletta. Men jag har inte hjärta att lämna ut dessa vackra yngel. Så vad gör man, jo placerar om lite annan avkomma så att man frigör plats tillfälligt Ikväll kom det 17 nya Demasoni och 27 Spot sani Lösningen blev att Maisoni yngel får bo ihop med Placodon yngel så länge.
                  Ikola ynglen får dela balja med Azureus och white lips yngel som kom i helgen. Nu är det nog färdigt med denna planering. Nästa blir att lösa förhållandet i framtiden, vilka vill/kan dela lägenhet med varandra
                  Hemsida
                  FiskTorget

                  Kommentar

                  • Lars
                    Användare
                    • augusti 2010
                    • 226

                    #99
                    Ursprungligen postat av Backtoheaven
                    Vilka fina Aulonocaror! Vart har du köpt dom? Fina kar men jag saknar växter och gömslen. Mitt malawi kar har en massa växter och grottor :-)
                    Vilken Aulonocara menar du? Den vackert gula Aulonocara stuartgranti -Usisya F1 kanske. Jag har baenschi,röd rubin,Hansbaenschi och Usisya

                    Cikliderna äter upp de flesta växter med tiden. Kikar du i malawisjön, så finns där inte mycket växter heller, utan en massa alger på stenar istället. Jag har väl några gömslen i de flesta akvarium utom i tillväxtbaljorna.

                    Kul att du hittat min tråd om ciklider som hobby
                    Hemsida
                    FiskTorget

                    Kommentar

                    • Lars
                      Användare
                      • augusti 2010
                      • 226

                      Kör i min tråd istället för att sprida ut det hela.
                      Jag sökte på Chidunga rocks för att få fram information på nätet om denna art. Jag hittar att den går under Aulonocara stuartgranti “Chidunga rocks” samt Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" , Chidunga Rocks. Men även Aulonocara "Chidunga Rocks" eller "Röd Rubin" som den också har kallats.Det sista är ett lösryckt urdrag ur er tidning, men det låter ju skumt

                      Hur skall det vara Finns det en Chidunga Rocks i Malawisjön och vad är i så fall det riktiga namnet. Hur kan Röd Rubin hamna i samma tankar som Chidunga Rocks




                      Är en viss skillnad på just dessa. Är det en obestämd form, eller ovanlig?
                      Hemsida
                      FiskTorget

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Jag skulle säga att det är Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" från platsen Chidunga rocks

                        Enligt Ad så finns inte Aulonocara stuartgranti vid den platsen
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Här har vi bilder från just den:
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Här hittar du de arter vi har registrerade från Chidunga Rocks i Malawisjön


                            Men jag har lagt in massor av fler Malawwiarter som ännu ej är beskrivna men enligt Ad egna arter.

                            Nu har jag dessutom dubbelkollat alla data med Ad så jag kan godkänns dem själv. då kan fler dyka upp i listan.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Lars
                              Användare
                              • augusti 2010
                              • 226

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Såg den med. Visst är det rätt stor skillnad på de olika bilder du kan få fram. Dessutom en mängd olika namn. Ett av de bästa var väl ändå Röd Rubin, men så kanske den kallades förr, vad vet jag. Det finns ex. som är väldigt röda och blå och så finns det bilder på en svagt färgad maleri. Svårt att få grepp om denna tycker jag.
                              Hemsida
                              FiskTorget

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Är inte röd rubin en framodlad variant av just
                                Aulonocara sp. "stuartgranti maleri"

                                vi har den som egen odlad art:
                                Aulonocara "röd rubin"
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...