Afrikanska Ciklider som hobby

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars
    Användare
    • augusti 2010
    • 226

    Om detta tvistar väl de lärde
    Men jag brukar köra med 5-7x akvariets volym. Som i detta fallet kör jag med en 2000 liters pump i filterkammaren på ett 375 liters akvarium.
    Malawisar gillar rörelse för det mesta, men framförallt gillar de väl syrerikt vatten
    Hemsida
    FiskTorget

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Ja de ser ju inte direkt ut att vantrivas snarare tvärtom!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Lars
        Användare
        • augusti 2010
        • 226

        Jag skall passa på tillfället att informera alla akvarister om att Min lilla hobby är alltid öppen för visning/besök under året. Är det någon som nu under sommaren är på semester i mina trakter,tveka inte utan hör av er så kan vi säkert fixa lite kaffe och fisksnack
        Jag har nu själv påbörjat min semester och skall gå hemma och dra fötterna efter mig i 40 hela dagar Trevlig sommar på er alla.
        Hemsida
        FiskTorget

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Ursprungligen postat av Lars
          Jag skall passa på tillfället att informera alla akvarister om att Min lilla hobby är alltid öppen för visning/besök under året. Är det någon som nu under sommaren är på semester i mina trakter,tveka inte utan hör av er så kan vi säkert fixa lite kaffe och fisksnack
          Jag har nu själv påbörjat min semester och skall gå hemma och dra fötterna efter mig i 40 hela dagar Trevlig sommar på er alla.
          Vilken trevlig gest!! Har jag vägarna förbi tittar jag in. Om någon annan gör det tänk på att skriva ett hemma hos reportage för Ciklidbladet det vore rackars kul att läsa!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • jsv
            Användare
            • juni 2013
            • 51

            Måste nog åka till Falkenberg nån dag för å se på dina firrar

            Kommentar

            • Lars
              Användare
              • augusti 2010
              • 226

              De e la sköj ibland. Mina vf lekte igen. Stod och kikade i nästan 30 min och under den tiden tog hon in minst 25 ägg. De lekte ju redan när jag kom och de fortsatte även efter jag släppte blicken på dom och fortsatte med mitt vattenbyte. Jag såg nog i ögonvrån att de surrade en stund till. Undra hur mycket hon fick in i munnen

              Hemsida
              FiskTorget

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                Snyggt!! En fin aulonocara det där

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Vilka skönheter! Jag ser att du filmar från sidan är de lätt att störa under leken?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    Denna tråd har bidragit till att få tillbaka mitt Malawisug igen.... Får se hur det blir till hösten.

                    Kommentar

                    • Lars
                      Användare
                      • augusti 2010
                      • 226

                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Vilka skönheter! Jag ser att du filmar från sidan är de lätt att störa under leken?
                      Nja, de vet jag inte, men jag fick så konstiga reflexer om jag stod rakt framifrån. Är ju filmat med mobilen
                      Hemsida
                      FiskTorget

                      Kommentar

                      • Lars
                        Användare
                        • augusti 2010
                        • 226

                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Snyggt!! En fin aulonocara det där
                        Tackar. Ja de är vackra som få. Att det sedan är ett VF par som för andra eller tredje gången leker och ger mig en massa trevliga F1 ungar är ju inte så fel
                        Hemsida
                        FiskTorget

                        Kommentar

                        • Lars
                          Användare
                          • augusti 2010
                          • 226

                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Denna tråd har bidragit till att få tillbaka mitt Malawisug igen.... Får se hur det blir till hösten.
                          Se där ja. Kul om man kan inspirera er till att prova Malawisar
                          Hemsida
                          FiskTorget

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            Ursprungligen postat av Lars
                            Se där ja. Kul om man kan inspirera er till att prova Malawisar

                            Har kört Malawi från och till en hel del genom åren. Man har ju dock alltid för få kar (oavsett hur många man har) så har inte prioriterat dem de senaste 2 åren eller så, men nu börjar jag få lite lust att köra några mbunakar igen. Vi får se hur det blir...

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Lars
                              Användare
                              • augusti 2010
                              • 226

                              Allt är inte enbart kul med denna hobby. Idag hände något märkligt. Allt var fint kl.11 alla simmade och maten var uppäten, inga sjuka fiskar efter dagens besiktning, alla var där, så att säga. Åker och handlar, är väl borta 1 timma och vid hemkomst ser jag en firre på botten i mitt 375 kar. Genast kontroll av status på övriga fiskar och allt ser ut som vanlig. Men vad hände med en av honorna? På 1 timma går hon från simmande/frisk till sten död med munnen fullt öppen. När jag hittar henne på botten, så är hon fortfarande mjuk. Att munnen är vid öppen så mycket det går,,,,vad kan det tyda på? Hur kan en fisk på 1 timma lämna in så hastigt?

                              Ja detta var den tråkiga biten för dagen. Den andra sidan, positiva biten blev 30 nya Copadichromis azureus Mbenji yngel Samt ny lek av mina Protomelas sp. "steveni imperial" Thumbi Tz VF, förra gången höll hon inte, vi hoppas på nytt. Även Copadichromis geertsi ser ut att ha surrat inatt Det blir i så fall första gången och det har jag inga större förväntningar på. Men vi får väl se.


                              För att återknyta till mina Protomelas sp. "steveni imperial" Thumbi Tz VF. Dem ser inte ut som de ni har i artregistret. Någon som har en förklaring till dessa skillnader.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 7982755_orig.jpg
Visningar: 1
Storlek: 245,3 KB
ID: 686119
                              Hemsida
                              FiskTorget

                              Kommentar

                              • Cronan
                                Användare
                                • juli 2008
                                • 907

                                Riktigt fina djur du har Lars. Var med om samma sak med en rödzebra hona var fult frisk max en halvtimme senare var hon stendöd hade också munen fullt öppen. Var hel i övrigt så det var inget bråk som hade orsakat det iaf. Angående C.geertsi så är min erfarenhet att har dom väll tugg så brukar dom hålla det. Flyttade mina geertsi för en vecka sen och en av honorna hade tugg normalt brukar Copadichromisar spotta så fort dom åker i håven men inte geertsi. Och i dag är det dags att tömma henne.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...