centralamerika 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #16
    Centraler ska i regel ha hårt till neutralt vatten och crinnum kan jag varmt rekomendera då det är det enda växter jag har fått att hålla sig med centralamerikaner!

    Synspilum skulle funka utomordentligt med "jaguarer" om du vill ha dom kolla även in friedrichstali (säkert fesltavat) eller loisellei eller motaguense, och jag då också stöta till med att om du får tag på "fina" salvinii har jag personligen sett ett lekpar då hannen var 35cm så de kan du också ha om du vill det!

    Annars ett tips är att läsa kolla bilder och dyl. för att komma fram själv vad just du vill ha i ditt akv!
    Jag skule rekomendera dig till kanske tre par i 30cm klassen med liknande temperament!

    lycka till!
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #17
      pH ska helst vara över 7 och ganska hårt vatten 10-15 gH.


      MVH Martin
      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • metcrue
        Användare
        • december 2002
        • 36

        #18
        Givetvis skall det vara hårt vatten och ph 7-8, tillfällig kortis i hjärnan.[] Men det där brukar ju ge sig när man startar akvariet.
        Jag har stora Crinum i mitt lilla 220 liters akvarium som jag förmodligen kommer att använda. Inga fler växter som kan överleva?
        Vad har ni för bottenmaterial? Funderar på rådasand 0,2-0,8.
        Tre par är det jag har tänkt mig, problemet när man bara läser om dem eller tittar på bilder, så är det svårt att få en uppfattning om hur de är emot varandra. Oftast står det ju bara "något aggresiv vid lektid" och det säger inte så mycket. Därför är det så bra när ni kan dela med er av era erfarenheter.
        Var nere och kollade in firrana i går. Salvinin är verkligen fin.

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #19
          anubias å javaormbunkar fastvuxna på rötter funkar.

          jag kör en snygg grejj i min ena burk, har en jädrans stor rot som står rakt up 60cm å typ 40-50 bred .... borrade rejäla hål rakt in å tog anubias å körde in rotstocken i hålen. efter ett par veckor sitter de som berget å börjar växa utåt, ser helcoolt ut.
          fish r friend

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • februari 2003
            • 708

            #20
            Precis det som orm säger är effektivast. Växter fastvuxna på rötter. Att växterna är stor spelar nog inte så stor roll, gräver fiskarna så flyter även de största växterna upp.

            MVH Martin
            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              metcrue:
              När fiskarna är små så går det nog bra att ha dem tillsammans om du inreder karet på ett vettigt sätt, när de blir lite större är det däremot en helt annan sak... Jag tror inte ens att ett 720liters räcker till tre större centralamerikanska lekpar, de skulle säkert kunna överleva men de skulle se vansinnigt fula ut med ärr och sår överallt och inte en fena skulle vara hel.

              Fiskarna blir dessutom mindre aktiva i karet om de ska dela karet med två andra lekpar eftersom de då bara har ett 60-70cm långt revir att röra sig på.
              Mina jaguarciklider har blivit mycket mer aktiva i karet nu när de har hela 375an för sig själva, tidigare så stod de mest vid sitt revir som var ca 60-70cm långt, nu simmar de runt över alla 150 centimetrarna av karet och de ser helt klart ut att må mycket bättre än tidigare.

              Jag tycker att du bör ha max 2 par i 720litrarn, då får fiskarna i alla fall ett revir på 1 meter i längd. Tycker du att det blir för få fiskar i karet så kan du sedan ha lite olika bottenfiskar och stora stimfiskar också. Kör med t.ex ett rejält stim av jättedanior (20-30st) som du sedan fyller på allt eftersom de blir uppätna, det skulle göra att fiskarna skulle kunna jaga hela tiden och det skulle samtidigt göra att karet skulle bli helt sanslöst intressant att studera. Definitivt väldigt nära mitt absoluta drömkar.

              Själv hade jag givetvis genast skaffat ett gäng små jaguarciklider om jag hade haft ett 720liters. Sedan hade jag hoppats på att få ut ett bra lekpar av dem som jag sedan hade låtit gå i princip helt själva i karet, ett bautastort stim av stimfiskar skulle givetvis också finnas i karet bara för att det skulle bli lite mer action. Det är ungefär detta som är mitt mål med jaguarcikliderna, att skaffa dem ett 720liters där de sedan kan pensionera sig på ett något så när värdigt sätt.
              Men detta kostar tyvärr pengar och just nu studerar jag och inkomsten är inte den bästa, det är bara att hoppas att de inte växer ur karet innan pengarna börjar strömma in igen. De växer fortfarande sjukt snabbt och det är minst sagt oroande... :/

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • metcrue
                Användare
                • december 2002
                • 36

                #22
                FI:
                Det är ju det att det kommer se extremt tomt ut i början. Men det är klart reviren blir små om man har tre par, men å andra sidan kan man flytta ett par när de blir större.
                Angående det här med kamrater till paren, ett stimm med "matfisk" är snyggt men dyrt i längden. Vad kan man ha för botten fiskar?
                Stora malar kanske?
                Mitt ultimata akvarium innehåller rockor, stora cenralamerikaner, någon stimm fisk. Stora rötter, sand och BTN.
                Hur snabbt har dina fiskar växt?
                Vet precis hur det är med pengarna, eller snarare bristen på pengar. Studerar också, men till sommaren blir det andra bullar.
                Väntar också på en ny och större lägenhet, jag har ju tre akvarium i min etta, då borde man få plats med sex akvarium i en tvåa, eller hur? Flickvännen tycker inte det[].

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  "Det är ju det att det kommer se extremt tomt ut i början. Men det är klart reviren blir små om man har tre par, men å andra sidan kan man flytta ett par när de blir större."
                  Jo så kan man ju också göra. När jag började med jaguarer så hade jag ett 10-tal sajicaciklider i samma kar, jaguarerna käkade givetvis upp dessa så smångom men karet såg ju aldrig tomt ut tackvare sajicacikliderna. Sedan skaffade jag jättedanior, sedan sebraciklider, sedan en citrinellumciklid och nu har jag dem ensamma. Hade jag haft dem ensamma redan från början så hade det nog sett tomt ut, det kan jag hålla med om. Nu när de är större så ser det bara bra ut att det är få fiskar i karet, man ser även att fiskarna mår bättre av detta och jag slipper dessutom se trasiga fenor och andra krigssår som de annars hade när jag hade andra ciklider i karet.

                  Appropå småfiskarna så är jättedanior ganska billiga, jag tror inte att saliviniciklider och jack dempsey sätter i sig dem i samma takt som mina jaguarer gjorde så har man tur så behöver man bara fylla på med ett 10-tal i månaden eller liknande. 150-200kr i månaden är ett överkomligt pris med tanke på den show man bjuds på.

                  "Vad kan man ha för botten fiskar?"
                  Jag har en hel drös med olika malar, jaguarerna har aldrig attackerat dem, däremot så har både sebracikliderna och citrinellumen tagit ihjäl ett par stycken. Jaguarerna får i regel alla fiskar att flytta sig genom att bara hota dem så det är faktiskt väldigt sällan jag ser dem bita fiskar de inte har tänkt äta upp.
                  Det är hur som helst en riktig soppa av bottenfiskar i karet, se själv
                  2st långsträckta pansarmalar(ca 6cm)
                  1st Kuhliiål(ca 12cm)
                  1st Ancistrus(ca 11cm)
                  1st Synodontis eupterus(ca 17cm)
                  1st Chokladmal(ca 10cm)
                  1st Gibbiceps(ca 11cm)
                  1st Fengädda(ca 14cm)
                  1st Clarias batrachus(ca 7cm)

                  "Hur snabbt har dina fiskar växt?"
                  Jaguarcikliderna har vuxit ca 2cm per månad i genomsnitt, vissa månader har de vuxit mindre, andra mer.

                  "Väntar också på en ny och större lägenhet, jag har ju tre akvarium i min etta, då borde man få plats med sex akvarium i en tvåa, eller hur? Flickvännen tycker inte det."
                  Jag har precis samma problem, snart blir det väl till att kasta ut sängen till förmån för fler akvarier... men det skulle nog inte vara särskilt populärt antar jag.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • metcrue
                    Användare
                    • december 2002
                    • 36

                    #24
                    FI:
                    NEj, trasiga fenor och sår är inget kul att titta på, så det får man försöka undvika så gott det går.
                    "jättedanior" vad är detta för fisk? Annars kan man ju alltid odla upp ett stim med guppis.
                    Kul att det funkat så bra med alla dessa botten fiskar, fengäddor skulla jag gärna ha i min tank.
                    2cm per månad! Matar du dem med anabola eller? Då behöver man inte vänta länge innan tanken ser lagom stor ut.
                    Smutsar jaguarena ner mycket? Krävs det mycket cirkulation?

                    Våran säng står inklämd mellan ett 220- och ett 375 liters akvarium, var tvungen att kapa benen på den så att man inte skulle sparka ut rutorna.

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #25
                      "2cm per månad! Matar du dem med anabola eller? Då behöver man inte vänta länge innan tanken ser lagom stor ut."
                      Hehe, jo jag tycker också att de har vuxit snabbt. Men faktum är att jag precis fick reda på av Kjell Fohrman att detta är en normal tillväxttakt för jaguarciklider, t.o.m lite långsam.
                      Så passa dig noga, i ett 720liters lär det går ännu snabbare...

                      "Smutsar jaguarena ner mycket? Krävs det mycket cirkulation?"
                      De smutsar ner osannolikt lite då de äter, åtminstone 95% av maten går ner i magen, det är endast små små smulor som slinker ut ur gälarna när man t.ex matar med pellets.
                      Däremot så gräver de något enormt mycket och de skiter dessutom jobbigt stora "korvar"... så ett rejält filter är definitivt att föredra. Cirkulationen bör däremot inte vara så kraftig då de lever i ganska lugna vatten i naturen. Jag kör med två ytterfilter, Eheim 2215, dessa har jag sedan placerat på var sin sida av karet och sedan vinklat utblåsen så att det inte är så fasligt mycket rörelse i vattnet.

                      "Våran säng står inklämd mellan ett 220- och ett 375 liters akvarium, var tvungen att kapa benen på den så att man inte skulle sparka ut rutorna."
                      Hahah Riktigt så långt har det inte gått här men fortsätter det i samma takt så är det väl snart bara hängmatta ovanför akvarierna som fungerar... ;D

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 1159

                        #26
                        Ursäkta att jag lägger mig i men jag undrar om det är så vanebildande som det låter med Centraler.
                        Jag har precis lagt ner mitt 450 liters discuskar för att, efter jag flyttat, skaffa centralamerikaner, men jag hade tänkt lite mindre fiskar än Jaguarer, typ Nicaraguensis och eventuellt Eldbuk, kanske också Guldsöm (ingen centralare jag vet, men vattenvärdena stämmer). Uppenbarligen är det intressant att ha dessa stora fiskar med lite attityd. Det var just attityden jag saknade med discus, även om jag helst hade haft kvar dem om det varit lämpligare vatten på det ställe jag skall bo.
                        // Magnus Arvidsson

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          ""jättedanior" vad är detta för fisk? Annars kan man ju alltid odla upp ett stim med guppis."
                          Guppies försvinner förmodligen så fort de träffar vattenytan, de är för söliga. Jättedanior är däremot jättekvicka och de används väldigt ofta som "targetfish" till stora ciklider för att få cikliderna att rikta sina aggressioner mot något annat än mot varandra.

                          Till jaguarciklider fungerar de däremot inte så bra och de jag köpte började genast försvinna i rask takt, men jag tror att de skulle klara sig längre tillsammans med salvini och jack dempsey.

                          Annars så finns det ju skivtetror som nog är betydligt svårare att sluka pga deras höga kropp, dessa är dessvärre lite dyrare än daniorna



                          "Kul att det funkat så bra med alla dessa botten fiskar, fengäddor skulla jag gärna ha i min tank."
                          Fengäddan och clarias-malen är väldigt nya i karet så jag kan inte garantera att det fungerar smärtfritt med tanke på den korta tiden jag har haft dem. Än så länge går det bra men jaguarerna har inte lekt sedan de nya bottenfiskarna införskaffades och det är främst under leken som de börjar ge sig på andra fiskar.
                          Vi får se hur det utvecklar sig, jaguarerna borde leka vilken dag som helst så då får vi se hur de klarar sig.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • mrgreed
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 494

                            #28
                            Annars kan man ju skaffa en vuxen Auratus hane och ha som targetfish :-)
                            Då lär ju fiskarna få annat och fundera på i.a.f.
                            Nej skämtåsido "targetfish" är det verkligen nödvändigt att ha överhuvudtaget och funkar det verkligen? Jag menar Jaguarer och många andra stora ciklider visar ju mest aggression mot den egna arten i.a.f

                            Mvh
                            Danne

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #29
                              Magnus:
                              "Ursäkta att jag lägger mig i men jag undrar om det är så vanebildande som det låter med Centraler."
                              Det är precis så vanebildande som det låter, kanske t.o.m ännu mer.
                              Skämt åsido, det är väl snarare så att man hittar en fisk eller en fiskgrupp som har ett sånt beteende som man verkligen gillar och sedan kör man vidare med den fisken och liknande fiskar.

                              För mig så betyder den där kaxiga attityden som cetralarna ofta har jättemycket, jag gillar inte fiskar som är försiktiga och nervösa av sig, enligt mig så är det betydligt roligare om fiskarna gör en själv nervös än tvärtom...

                              När jag ska fixa något i karet hos jaguarerna så gäller det verkligen att peppa sig själv så att man inte ska bli skrämd av deras beteende, just nu går det ganska bra men i början när de började få detta beteende så blev jag väldigt ofta jagad ur karet... och fiskarna verkade dessutom notera min rädsla och blev då bara ännu mer aggressiva mot mig...

                              Men nu har jag lärt mig att se hur de beter sig om de menar allvar och då brukar jag i regel flytta mig en bit från deras revir ett tag. Jaguarerna har inte så kort stubin, de attackerar aldrig på en gång, de väntar och iaktar en och om de till slut lessnar på att man gräver i närheten av deras revir så går de till attack... det gäller med andra ord att lära sig att se på dem när måttet är rågat.

                              Citrinellumcikliden som jag hade var raka motsatsen till jaguarerna, citrinellumen attackerade direkt, jag hade många kraftmätningar med honom vid vattenbytena och jag kan nog inte ens räkna de gånger han i början skrämde mig ur karet. Jag kom däremot på ett trick att om jag höll handflatan helt rak och liksom pumpade vatten mot honom så simmade han ofta iväg ett tag. Han blev troligtvis skrämd av "min styrka" eftersom fiskar ofta mäter sin styrka på liknande sätt genom att slå med fenorna mot varandra. Men det var fortfarande en kamp och det gällde att hålla ögonen på honom eftersom han ofta tog sats från inifrån någon grotta och attackerade med typ ljusets hastighet...
                              Superkul firre för övrigt, en riktig fighter med tonvis av attityd.

                              Det är dessa beteenden som jag gillar, det är iofs jobbigt just vid delvattenbytena men samtidigt så är det kul när man sitter vid karet och givetvis helt omöjligt kan skrämma fiskarna. De stirrar tillbaka på en med samma nonchalans om man så trycker näsan mot glaset som om man hänger över akvariet och gör allt för att skrämma dem.
                              Respekt, säger jag bara.

                              Är du intresserad av att prova på fiskar med ett sånt beteende så tycker jag definitivt att du ska göra det, har du desutom haft discusar tidigare så kommer du att märka en enorm skillnad på deras beteende. Centraler är inga försiktiga fiskar, de tar sitt revir och håller det stenhårt både mot andra fiskar och mot akvaristen själv.

                              Men de är samtidigt rejält aggressiva och vill man ha många olika ciklider i karet så är nog inte de centralamerikanska cikliderna det bästa valet... inte de större i alla fall.

                              Jag har inte haft nicaraguensen, guldsömmen eller eldbuken så jag vet inte hur deras beteende är, men jag gissar att de har rejält med attityd de också. Salvinin och jack dempseyn blir ju inte heller så vansinnigt stora, de kanske också kan vara ett alternativ.

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #30
                                mrgreed:
                                " "targetfish" är det verkligen nödvändigt att ha överhuvudtaget och funkar det verkligen? Jag menar Jaguarer och många andra stora ciklider visar ju mest aggression mot den egna arten i.a.f"

                                Jodå, det funkar jättebra. Fiskar som fungerar som "targetfish" stör liksom lekparet och i och med att de störs så kan många slagsmål som hör till "förspelet" hos aggressiva ciklider avbrytas innan det blir blodigt allvar. Alternativet är givetvis att dela av karet med ett galler men hur snyggt blir det?...

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...