Avlivning av fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #61
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Vanligt vetenskapligt arbete utan förutfattade meningar, men bland biologistiska debattörer begås det motsatta felet ständigt (människors handlingar ges ett icke mänskligt djurs motivation). Det viktiga är att båda förhållningssätten är ovetenskapliga.
    Jepp, det är så klart fel, både att ge människors handlingar ett icke mänskligt djurs motivation och att ge andra djurs handlingar mänsklig motivation. Men det jag undrar är om det finns (vilket jag antar) ett område mittemellan med handlingar vars motivation är gemensam för alla djur (inklusive mänskor) och hur stort det området är. Finns det en risk för att nån vill säga att en viss motivation är mänsklig respektive icke-mänsklig, för att skapa konstgjorda gränser där sådana inte finns.

    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Biologi: Läran om livet
    Bilogism: En ideologi baserad på väl valda vetenskapliga rön och mer eller mindre ovetenskapliga extrapoleringar från dessa. I min värd går det vattentäta skott mellan biologism och vetenskapsgrenar som inspirerar biologister t.ex. sociobiologi/evolutionär psykologi och neuropsykologi, men många debattörer ser inte denna skillnad och kastar ut barnet med badvattnet när de pga. biologismen även förkastar sociobiologi/evolutionär psykologi.
    Så måste det ju vara. Vetenskapens trovärdighet förutsätter denna disciplin.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #62
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag menade att man måste för att förstå lagstiftarna. Svensk lagstiftning har gjort det valet. Tycker man inte att det är rimligt kan man konsumera utifrån detta och t.ex. köpa krokfångad krav-märkt torsk som jag gissar avlivas humant (fantastiskt roligt ord i detta sammanhang)

      Edit: svar till Kajjan. Hoppas det blev tydligare nu.
      OK, då hänger jag med.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #63
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Finns det en risk för att nån vill säga att en viss motivation är mänsklig respektive icke-mänsklig, för att skapa konstgjorda gränser där sådana inte finns.
        Det görs ständigt av ideologisk, filosofiska och vetenskapliga orsaker. När någon har en politisk agenda bakom valet blir det ofta fel, men ibland är det nödvändigt för tydligheten.

        Edit: det finns inga tydliga gränser utan ett kontinuum. Tänk på att ursprunget till rent mänskliga känslor är ett ickemänskligt djur (vår förfader apan, fyrbent fisk, något ryggradslöst med ryggmärg). Det kommer alltid finnas likheter. Fiskar har nosiception på samma sätt som människor – de registrerar skada och rapporterar det till hjärnan. Orsaken till detta är vårt gemensamma ursprung (jag vet inte men utgår från det för resonemangets skull). Det är det som sedan händer i hjärnan som vi kallar smärta/djursmärta eller inte.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 28 juni 2012, 11:33.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #64
          I min värld (Walter Disney eller ej) är människan en egen art men dock ett djur.

          För mig är det obegripligt att göra skillnad på människa och djur och denna uppfattning har i mina ögon lett till en uppsjö av problematiska slutsatser. Punkt.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #65
            Ursprungligen postat av DaRe
            I min värld (Walter Disney eller ej) är människan en egen art men dock ett djur.

            För mig är det obegripligt att göra skillnad på människa och djur och denna uppfattning har i mina ögon lett till en uppsjö av problematiska slutsatser. Punkt.
            Trots att du satte punkt kommenterar jag

            Det är för att människan är ett djur jag använder den klumpiga benämningen ickemänskligt djur = djur som inte är människa. Att inte göra skillnad på människor och djur som inte är människor leder även det till en uppsjö problematiska slutsatser, men människans biologi blir obegriplig om man inte accepterar att människan är ett djur.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #66
              Ursprungligen postat av DaRe
              I min värld (Walter Disney eller ej) är människan en egen art men dock ett djur.
              Det vet du. Däremot vet du inte när mänskan blev en egen art, he he.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #67
                Ursprungligen postat av DaRe
                I min värld (Walter Disney eller ej) är människan en egen art men dock ett djur.

                För mig är det obegripligt att göra skillnad på människa och djur och denna uppfattning har i mina ögon lett till en uppsjö av problematiska slutsatser. Punkt.
                Att inte göra skillnad på människa och djur kan leda till att man avrättar en människa lika lätt som man tar död på ett djur. Att göra skillnad på människa och djur ger en inte rätten att behandla djur illa. Att behandla djur som människor kan vara underhållande men inte bra i längden. Att behandla människor som djur kallas förtryck och förekommer på olika håll i världen i både större och mindre omfattning.

                Så skilj på människor och djur!

                //Kaj

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #68
                  Någon som kan göra en ordentlig sammanställning på ämnet "Hur man avlivar en akvariefisk!"?
                  Den ska vara saklig och rättsäker samt tryckbar i CB!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #69
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Någon som kan göra en ordentlig sammanställning på ämnet "Hur man avlivar en akvariefisk!"?
                    Den ska vara saklig och rättsäker samt tryckbar i CB!
                    Det är ju delvis vad den här tråden handlar om från början - texten i FAQ-en som jag uppdaterat (fast datum har inte uppdaterats ser jag). http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=72&Itemid=57

                    Det finns några språkliga misstag som ska fixas, men annars har det inte kommit in några grejer som bör ändras. Men visst går texten efter lite korrekturläsning trycka i CB, däremot vill jag inte att den läggs upp i artikelregistret utan den ska vara en text i FAQ-en som uppdateras med nya rön samt lagstiftning.

                    Eller menar du något mer "artikellikt"?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #70
                      Jag har nog mest tänkt mig som en "Frågor och svar" sida!
                      Sedan så bör det framgå vilka med som är receptbelagda.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #71
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Jag har nog mest tänkt mig som en "Frågor och svar" sida!
                        Sedan så bör det framgå vilka med som är receptbelagda.
                        Det är nog alla förutom nejlikolja och frågan är om de är tillgängliga för privatpersoner ens på recept. En annan sak jag faktiskt inte är 100% säker på är om man ens får använda nejlikolja, men får man inte det är det rätt rubbat. Jag vet däremot att de som elprovfiskar (t.ex. för länsstyrelser) använder MS222 men då har man dessutom ett etiskt tillstånd för hela proceduren. Det är sommar just nu och lite knepigt att ta fram detta.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #72
                          Jo det är nog så! Enklast är att ta bort de ämnen som inte är tillgängliga för gemene man!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #73
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Jo det är nog så! Enklast är att ta bort de ämnen som inte är tillgängliga för gemene man!
                            Jag kommer att ta tag i detta efter semestrarna. Texten var i stort behov av uppdatering så vi publicerade den i den här versionen.

                            Nu står det "Överdosering med bedövningsmedel i vattnet (t.ex. nejlikolja, metomidate, MS222 eller 2-phenoxy ethanol). Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja" vilket jag tycker är rätt tydligt.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Mr.Fish
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 1403

                              #74
                              "stående ovationer " för dej Ola! Att varit aktiv , som moderator,samt även suttit i styrelsen i NCS. Jag gillar verkligen dej som ; antingen skribent, eller , som här på NCS. -Både och. 11år! bra jobbat. -Synd bara att du fotfästat dej i götet...-Lite längre bort,liksom. MEN hur som haver. TACK för alla åren som moderator! -F-

                              Kommentar

                              Arbetssätt...