Avlivning av fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Avlivning av fisk

    Ola Svensson har uppdaterat frågelådan om hur man bäst avlivar en fisk om det har kommit till det.

    Läs mer här

    Även på vår förstasida
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Här finns utrymme för kommentarer och diskussion av texten om någon inte hålle rme3edd eller tvärtom uppskattar texten
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Först tycker man att det inte låter så trevligt
      men när man tänker på allternativen blir dessa avlivningssätt helt okej
      bra info för övrigt
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Nej det är astråkigt men det händer att det behövs i vissa lägen, jag lägge rintexten så det blir enklare att läsa och kommentera
        -----------------------
        Till att börja med så ska man se till att hanteringen av fisken är så skonsam som möjligt, men det gäller ju i all hantering av akvariefisk. Behandla den inte mer stressande än vad du skulle göra med din finaste dyrgrip som du flyttar mellan akvarier.

        Fiskar ska avlivas på något av följande sätt (2012-06-01)
        Dessa avlivningssätt är tillåtna i Sverige för försöksdjur (fisk)
        • Hårt slag i huvudet direkt följt av att hjärnan förstörs (t.ex. med kniv eller att huvudet helt enkelt krossas). Mycket stora fiskar kan man tvingas strupskära efter slaget i huvudet.
        • Överdosering med bedövningsmedel i vattnet (t.ex. nejlikolja, metomidate, MS222 eller 2-phenoxy ethanol). Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja. Hjärnan på fisken förstörs genom att fisken får ligga bedövningsbadet minst en halvtimme eller enligt ovan. Det är viktigt att hjärnan förstörs då giftet kan gå ur kroppen på en tillsynes död fisk och den kan då vakna upp. MS222 är surt och pHt i vattnet måste justeras för att inte stressa fisken.
        • På små fiskar är det tillåtet att huvudet avlägsnas från kroppen varefter hjärnan förstörs enligt ovan, men NCS avråder från metoden då detta inte nödvändigtvis avbryter hjärnaktiviteten. Det är viktigt att hjärnan förstörs omedelbart efteråt då en fiskhjärna är aktiv även efter att huvudet avlägsnats från kroppen.


        Följande avlivningsmetoder är INTE ACCEPTABLA.
        • Avkylning och frysning tar lång tid. Det finns försök som visat att fiskar blir extremt stressade när vattnet fryser.
        • Kokning/uppvärmning är extremt plågsamt och helt förkastligt särskilt på stora fiskar som det kan ta relativt lång tid innan de dör.
        • Spola ner i toaletten är självklart förkastligt liksom kvävning, lägga fisken på land och liknande.
        • Att lägga fisken i formalin eller sprit ger inte en snabb eller skonsam död.
        • Sist, men inte minst, DET ÄR HELT FÖRKASTLIGT ATT SLÄPPA UT FISKEN I NATUREN! Den kommer troligen att gå en lång och utdragen död till mötes. I värsta fall överlever den och kan då påverka våra inhemska fiskar. Det finns även risk för sjukdomsspridning.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Intressanta råd men vad baserar han det på? Nackslagsmetod funkar t.ex. inte alltid och kan ibland bara bedöva fisken tillfälligt. Problemet med slag är att ciklider har ibland mycket höga pannor som t.ex. paraneetroplus. Bedövningsmedel som skulle funka bra måste du ha tillstånd för att använda. Har aldrig provat nejlikeolja dock.. Det bästa sättet jag har hittat var en mörklaggd balja med isvatten, gick väldigt lugnt till de två gångerna jag gjorde det så och eftersom fiskar är kallblodiga så registrerar de inte kyla på samma sätt som oss utan metabolismen stannar bara av. Klart dom blir stresade av att få hamna i en hink efter att fått simma i ett stort akvarium. Men tänker man på det och inte tar för litet kärl så såg jag ingen stress. Men Ola är ju påläst så jag kan ha fel också. Och då blir jag lite skamsen då jag använt metoden

          Bra tråd då det är viktigt att vi behandlar våra husdjur med samma respekt som för t.ex. katter och hundar och frågan är inte lyft ofta.
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag vet inte själv men välkomnar debatt och nyfiket utforskande av detta känsliga ämne...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Jag har några gånger berättat om när jag försökte avliva en zebraciklid i frysen. Det gick varken snabbt eller stilla till, fisken kämpade som en galning när temperaturen sjönk, och det tog över en timme innan vattentemperaturen blev så låg att fiskens muskler stelnade och fisken slutade röra sig.

              Jag har också sett malar (Corydoras) som höll på att dö av kyla, de tappade balansförmågan och simmade panikslaget men okontrollerat omkring och studsade mot inredningen. Jag har hört liknande historier om Apistogramma.

              Sen har vi köldtåliga fiskar, t.ex. svenska och många nordamerikanska och kinesiska fiskar, som inte dör förrän hjärnan fryser. Jag har själv sett simpor som legat i frysen en hel natt börja röra på sig när de tinade.

              Kyla kan nog alltså funka bra, men inte alltid, och det kan vara svårt att i förväg säga vilka fiskar som kommer plågas.

              Det är samma med alkohol och formalin. De flesta fiskar dör i stort sett omedelbart, men vissa härdar ut i minuter.

              Jag skulle vilja testa nejlikolja, men jag kan inte hitta det till försäljning någonstans. När jag frågade i den lokala hälsokostbutiken fick jag *väldigt* märkliga reaktioner - nejlikolja används väl inte till knarkframställning eller nåt sånt va?

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                Inte så svårt avliva fisk små fisk upp till 10cm
                HÅrt kast i sten golvet tvättstugan fram med
                svabben skura lite, större fisk använder jag en
                fransk opinel kniv nr20 stor tung använder jag som
                Påk aldrig mer än ett slag de dör direkt, dock mera
                Sällsynt att man avlivar stor fisk mer om man fiskar hehe...e
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Det bästa sättet jag har hittat var en mörklaggd balja med isvatten, gick väldigt lugnt till de två gångerna jag gjorde det så och eftersom fiskar är kallblodiga så registrerar de inte kyla på samma sätt som oss utan metabolismen stannar bara av.
                  Fiskar registrerar kyla. Det har gjorts undersökningar på det och det stressar fisken (till och med oerhört mycket på fisk som lever i vatten som riskerar att frysa). Metoden är förbjuden på försöksdjur i hela EU. Det jag baserar texten på är vilka metoder som är tillåtna på försöksdjur + forskare (på just detta och fisk) som jag talat med.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 08 juni 2012, 18:49.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                    större fisk använder jag en
                    fransk opinel kniv nr20 stor tung använder jag som
                    Påk aldrig mer än ett slag de dör direkt, dock mera
                    Sällsynt att man avlivar stor fisk mer om man fiskar hehe...e
                    Efter detta bör du som sagt använda kniven till att skära av huvudet så att firren inte vaknar (det kan t.ex. gäddor definitivt göra har jag märkt) och allra bäst (krav på försöksdjur) är att köra in en ståltråd i hjärnan efteråt.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 08 juni 2012, 18:52.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Kom gärna med förslag och förtydliganden som bör in.

                      (I den nya lagförslaget har slaget mot huvudet försvunnit men förhoppningsvis kommer det tillbaka - hursomhelst kan texten behöva uppdateras efter att lagen blir giltig))
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Kom gärna med förslag och förtydliganden som bör in.

                        (I den nya lagförslaget har slaget mot huvudet försvunnit men förhoppningsvis kommer det tillbaka - hursomhelst kan texten behöva uppdateras efter att lagen blir giltig))
                        Men vilken av metoderna fungerar då? Jag köper köldgrejen då jag bara läst om det i en gammal akvariebok, men om man inte får/kan få tag på bedövningsmedel så saknar jag en bra metod för större fisk.
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • Bjorn
                          Användare
                          • oktober 2009
                          • 939

                          #13
                          Funkar bäst på större fiskar:
                          Fisk är perfekt sommarmat. Grilla den färsk som Salming eller lägg till några goda smaker. Varsågoda.
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                          Järfälla/Stockholm

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rivulatus
                            Men vilken av metoderna fungerar då? Jag köper köldgrejen då jag bara läst om det i en gammal akvariebok, men om man inte får/kan få tag på bedövningsmedel så saknar jag en bra metod för större fisk.
                            Det enda "rena" sättet är bedövningsmedel.

                            Fiskar lugnar ner sig om man lägger en handduk över huvudet. Gör det och slå sedan hårt med något. Skär sedan av huvudet. Stick gärna in t.ex. en spik eller kniven och förstör hjärnan.

                            Det ska finnas klubbor att slå ihjäl fisk att köpa i sportfiskeaffärer.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              #15
                              Får låna med mig lite ms-222 under säsongen då med andra ord. Klubba är kanske bäst på fisk över 25cm om man vill att det ska gå snabbt
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...