840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats
    svarade
    Hej.
    Fina fiskar.Har använt torv från Granngården fräst "Stallströ" i vita balar.Hur mycket är svårt att säga.
    mvh Mats

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    En bild på några av diskusarna vi pratar om:



    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats
    Hej.
    Det är inte svårt ,det kommer efter hand,mycket beror på vilken torv som används.Blir bara lite arg när jag hör detta med att slabba med vatten och ostabilt vatten.Det har jag aldrig råkat ut för,man måste tänka lite och inte vräka på utan ta lite isänder,mäta och mäta så hamnar man rätt.Nu dom sista 5 åren har jag apistograma och där är det samma sak.
    mvh Mats
    Vad kör du för torv och hur använder du det? Vilken sänkningstakt rekommenderar du? Var bör man landa till sist?

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Mats
    svarade
    Hej.
    Det är inte svårt ,det kommer efter hand,mycket beror på vilken torv som används.Blir bara lite arg när jag hör detta med att slabba med vatten och ostabilt vatten.Det har jag aldrig råkat ut för,man måste tänka lite och inte vräka på utan ta lite isänder,mäta och mäta så hamnar man rätt.Nu dom sista 5 åren har jag apistograma och där är det samma sak.
    mvh Mats

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats
    Hej.
    Slabba med vatten,är det bättre med en massa med.och apparater.Har haft vf diskus och odlade sedan 70 och i början höll jag kollen efter hur dom andades avföring i med en massa kem mot det mesta.Vaknade upp med en tanke,hur var det att försöka efterlikna ett mer naturligt vatten med ett lågt Ph.Torv är bra,innehåller mycket som är nyttigt för svartvatten fisk.Min första vf brun diskus lek med yngel var på mitten av 70 .
    mvh Mats
    Dina argument tilltalar mig absolut - och hellre torv än kemiska preparat om man så säger. Men just det Leopoldi säger angående stabilt Ph låter samtidigt viktigt. Är det svårt att hålla ett stabilt lågt Ph? Hur löste du det?

    Det är ganska tydligt att det finns olika skolor i det här ämnet - precis som i många andra. Det man har bra erfarenhet av står man för. Och jag ifrågasätter varken din eller någon annans erfarenhet på området.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Mats
    svarade
    Hej.
    Slabba med vatten,är det bättre med en massa med.och apparater.Har haft vf diskus och odlade sedan 70 och i början höll jag kollen efter hur dom andades avföring i med en massa kem mot det mesta.Vaknade upp med en tanke,hur var det att försöka efterlikna ett mer naturligt vatten med ett lågt Ph.Torv är bra,innehåller mycket som är nyttigt för svartvatten fisk.Min första vf brun diskus lek med yngel var på mitten av 70 .
    mvh Mats
    Senast redigerad av Mats; 10 september 2012, 23:11.

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Leopoldi
    Men jag håller med, inredningen är skitsnygg.
    Tack! Då har jag ju nått rätt Skämt åsido, inredning är viktig för mig och en stor anledning till att jag tycker det är kul med akvarier. Och det är uppenbarligen en komplicerande faktor som gör det svårare att hålla diskus.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av roedkft
    Riskerar kanske att det blir lite tjatigt eftersom så många redan konstaterat detsamma -men det är iaf ett makalöst vackert kar du har
    Verkligen kul att höra! Och det är lika kul varje gång någon säger det!

    Ursprungligen postat av Leopoldi
    Hålla på och labba med pH är ku bara överkurs... Vad har du för diskus i burken?... Om det inte är Heckel så skulle jag aldrig bry mig om att pilla med pH. Diskus vill ha stabila vattenvärden.
    Mixtrar man med pHt är det extremt svårt att hålla det stabilt.
    Har ju inte läst hela tråden men jag skulle testa med Uv, mindre sand på botten, syrestenar... Kanske fler diskus för att dom ska känna sig trygga.
    Misstänkte att du hade avvikande synpunkter och det var bl a därför jag ställde frågan om någon hade några andra synpunkter.
    Mindre sand på botten är uteslutet - då blir det mindre diskus (dvs noll) istället och fler Altum igen. UV kan man ju fixa, absolut. Har även köpt Oxydatorer som jag tänkte köra igång (med tanke på ditt förslag på fler syrestenar, har en syresten redan där bak i mörkret). Fler diskus kan jag absolut tänka mig men...

    Till saken hör ju också att de här stora diskusarna som jag köpte för några veckor sedan (är alltså ganska nyinförda) gick i ett kar med säkert minst 30 andra i samma storlek och kanske var det dumt att rycka dem ur den gruppen? De är ca 3 år och har gått tillsammans med dessa hela tiden, tills nu...

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Leopoldi
    svarade
    Men jag håller med, inredningen är skitsnygg.

    Lämna en kommentar:


  • Leopoldi
    svarade
    Hålla på och labba med pH är ku bara överkurs... Vad har du för diskus i burken?... Om det inte är Heckel så skulle jag aldrig bry mig om att pilla med pH. Diskus vill ha stabila vattenvärden.
    Mixtrar man med pHt är det extremt svårt att hålla det stabilt.
    Har ju inte läst hela tråden men jag skulle testa med Uv, mindre sand på botten, syrestenar... Kanske fler diskus för att dom ska känna sig trygga.

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Skitbra input i den här tråden idag! Nu har jag lite att jobba med. Tror att det finns förutsättningar för att fixa till det här.
    Jag vill ju naturligtvis inget annat än ha ett schysst kar med en grupp fina diskus tillsammans med skalarerna och för att lyckas med det behöver jag lära mig en del mer om diskus - det är uppenbart - och det är ju det fina med det här forumet att man faktiskt kan göra det!
    "Floby-Mats": Kommer att köra ner PH't med torv - om ingen annan har argument som talat emot det?
    Mats Bryzell: Det blir till att låna frugans mixer i helgen...

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • roedkft
    svarade
    Riskerar kanske att det blir lite tjatigt eftersom så många redan konstaterat detsamma -men det är iaf ett makalöst vackert kar du har

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    En Web-artikel som sammanfattar mat till ciklider vore ju kul. Kanske någon kunde bidra med ett kapitel om just räkmix med llite bilder sedan kunde vi ha lite extra länkar till olika recept, det finns ju en del varianter. Om någon ids skriva ihop lite om detta kan de maila mig

    sorry OT

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Egen räkmix har jag planerat göra. Vad har du i den förutom seafood?
    Ska titta på din video sen. Surfar från tapatalk just nu.
    Kaj
    Jag gör de enklaste tänkbara mixar. Många har gelatin i mixen för att hålla ihop det hela, och för att det inte skall bli "dimmigt i karen". Jag skippar detta numera, det blir inte så "skitigt" ändå upplever jag det som - men det är jag det!
    Mixarna är flera och olika, men oftast består de av skalade räkor, gärna med rommen också och kokt vitfisk. Här finns nu öppningar i det oändliga för vad man mer vill använda. Har man lite malar i karet kan man dra i lite gröna ärtor också. Jag brukar skala ärtorna - bara att klämma lite lätt på ärtan så får man skalet i nypan och det lättätna innanmätet ploppar i skålen (skalet slängs). Det är ett jävla pillejobb, men ett glas vin och lite skön musik i bakgrunden, så går det som en dans och sedan har man mat förberedd för lång tid framåt!
    Just det, jag brukar ha i ett par krossade klyftor vitlök också - har fått för mig att detta verkar positivt på fiskarna.

    Detta är en bas-mix och kan användas i kombination med fryst artemia och andra frysta fiskmatsvarianter. Så fort jag får tillfälle ger jag mina fiskar levande föda också - detta är ju av naturliga skäl lättast på vår-, sommar- och hösthalvåret.
    Annan mat är ju då den tidigare nämnda sea-mixen (med bläckfisk, musslor och andra skaldjur, som man behandlar på samma sätt - ner med klabbet i en stor skål och kör på med stavmixern. Gör jag stora satser använder jag en lite större matmixer. Sedan är det bara att förpacka den underbart luktande krämen... hmmmm... i plastpåsar - platta till och hysch in i frysen.

    Det här är liksom bara på det viset jag personligen gör. Det har funkat i många år, men precis som med allt annat finns det massvis av varianter och andra sätt att utfodra fiskarna - men så länge fiskarna glufsar i sig och trivs, är jag nöjd och glad!

    Lämna en kommentar:


  • Mats
    svarade
    Hej.
    En del torv färgar vattnet.Det är aldrig fel att sänka Ph. men ta det lungt så att det inte rasar helt.För mig har det aldrig gått fel och sjukdom har varit nästan noll med torv och lågt Ph.
    mvh Mats

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...