840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats
    Hej.
    Bra vatten är enligt mig filtrering över torv och ett Ph mellen 5,0-6.0 i ( ju surare desto bättre) vilket dom flesta parasiter ej och liknande inte trivs i.
    mvh Mats
    Köpte torv i våras men det blev inte av att använda den av någon outgrundlig anledning...
    Färgar det vattnet mycket?
    Finns det någon nackdel med att sänka ph nu? Något man ska tänka på i samband med det?
    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag är inte heller någon big fan av medicinering - har bara medicinerat ett fåtal gånger under 40 år... så jag skall inte rekommendera dig några mediciner.
    Levande foder - själv har jag en liten damm i trädgården där det finns massor av smågodis att håva upp - är ju alltid bra, och sedan en varierad god kost, typ egna fina räkmixar som är lätta att göra. Jag köpte en "sea-mix" i frysdisken i matvaruaffären - bläckfisk, krabba, musslor m.m. och gjorde en egen mix av detta - kolla hur galna VF-gruppen blev när de fick smaka på lite "seafood"!

    Egen räkmix har jag planerat göra. Vad har du i den förutom seafood?
    Ska titta på din video sen. Surfar från tapatalk just nu.
    Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Mats
    svarade
    Hej.
    Bra vatten är enligt mig filtrering över torv och ett Ph mellen 5,0-6.0 i ( ju surare desto bättre) vilket dom flesta parasiter ej och liknande inte trivs i.
    mvh Mats

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag är inte heller någon big fan av medicinering - har bara medicinerat ett fåtal gånger under 40 år... så jag skall inte rekommendera dig några mediciner.
    Levande foder - själv har jag en liten damm i trädgården där det finns massor av smågodis att håva upp - är ju alltid bra, och sedan en varierad god kost, typ egna fina räkmixar som är lätta att göra. Jag köpte en "sea-mix" i frysdisken i matvaruaffären - bläckfisk, krabba, musslor m.m. och gjorde en egen mix av detta - kolla hur galna VF-gruppen blev när de fick smaka på lite "seafood"!

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Leopoldi
    Tremazol innehåller praziqatel.

    Parasiterna får ju grepp på individer som är försvagade av något själ, stress, tex.

    Man medicinerar om man tycker det är nödvändigt ... Sen om man sköter sina fiskar med bra mat och bra vatten så blir dom starka djur som själv kan hantera parasiterna,
    Jag är ingen big fan av medicinering, varken på människor eller fisk. När det gäller fisk i allmänhet har jag aldrig medicinerat utan haft den synpunkten att bra förhållanden är bästa medicinen. Detta gällde fram till början av sommaren då jag skaffade mina första diskus. Kanske är inte de förhållanden som jag kan erbjuda tillräckligt på topp för att hålla diskus - vilket jag mer och mer har börjat fundera över - och då ska jag inte ha diskus. Jag har bra filtrering, byter 2/3 varje vecka ( med enstaka undantag då det blir varannan vecka istället ) och då använder jag happy life alternativt easy life. Matar med frysta mygglarver, röda o vita, B-50 torrfoder, frystorkad artemia, frystorkad tubifex och aquatic natures diskus pellets (mera sällan). Förra veckan fick de levande tubifex för första gången.
    Tycker ju att jag sköter dem bra men räcker inte det jag gör för att hålla diskus så ska jag inte heller ha diskus. Så enkelt är det ju.
    Men om det är så att jag fått in en parasit som går att medicinera bort utan att man slår ut hela systemet för den sakens skull så är jag beredd att medicinera. Men då vill jag ju vara säker på vad jag gör och veta att det finns väldigt hög sannolikhet för att lyckas. Annars får det vara och så får jag se vad som händer och under tiden ge dem så bra förhållanden som möjligt.
    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Det är bra att vi får detaljerna!
    Jag har inte en aning om vad "superkiller" botar, motar eller tar bort - det skulle hjälpa mot - "gälparasiter", och det gick bra den gången jag hade det (utstående gällock, tungt "tuggande" o.s.v.) på en Discus. Jag har annars inga problem med Discus - som tur är. God skötsel är det bästa knepet!
    Men, som sagt, bra att begreppen reds ut!

    Lämna en kommentar:


  • Leopoldi
    svarade
    Tremazol innehåller praziqatel.

    Parasiterna får ju grepp på individer som är försvagade av något själ, stress, tex.

    Man medicinerar om man tycker det är nödvändigt ... Sen om man sköter sina fiskar med bra mat och bra vatten så blir dom starka djur som själv kan hantera parasiterna,

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Leopoldi
    Gälparasiter blir man inte av med. Man kan möjligen hålla tillbaka dom och få en stark och frisk fisk att leva och trivas ändå .

    Superkiller är antibakteriellt medel och funkar inte mot parasiter.

    19 av 20 som tror att dom har gälparasiter har inte det som huvudproblem till deras symtom.

    Tremazol är en bra medicin mot gälparasiter.

    Men oftast beror problemen på vattnet.
    Ok. Hur funkar tremazol då? Om man inte blir av med dem, är tremazol något som man regelbundet måste dosera då?
    Vilken typ av problem i vattnet kan tänkas orsaka detta? Och vilka åtgärder bör man vidta?
    Funkar UVC på gälparasiter eller de är inte fritt svävande vid något tillfälle?
    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Leopoldi
    svarade
    Gälparasiter blir man inte av med. Man kan möjligen hålla tillbaka dom och få en stark och frisk fisk att leva och trivas ändå .

    Superkiller är antibakteriellt medel och funkar inte mot parasiter.

    19 av 20 som tror att dom har gälparasiter har inte det som huvudproblem till deras symtom.

    Tremazol är en bra medicin mot gälparasiter.

    Men oftast beror problemen på vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag har haft någon Discus med gälparasiter, och lyckats få väck detta fort och snabbt. Det verkar inte vara en alltför "jobbig" grej att bli av med. Jag har för mig att jag använde något som heter "Superkiller" för att råda bot på gälparasiterna. Men, jag tror att även Kaj.p. (och andra) kan ge dig några riktigt bra tips på hur du lätt får bort det - det finns säkert väldigt bra alternativ.

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av gullefjun
    Så fint du har fått till det - ser verkligen rogivande ut.

    Sen smälter jag förstås, när jag får tittta in i diskusögon så här på morronkulan...så fina
    Tack!

    Ursprungligen postat av DaRe
    Attans vad snyggt
    Tack igen!

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Riktigt härligt kar du har där Kaj, sköna mått! Måste vara hur gôtt som helst att sitta framför den baljan och njuta.

    Nu ser man inte så jättetydligt på filmen, men har du suderat gälarna på Discusarna? Jag tycker mig skönja en aning gälirritation på den discus som syns mest - att han tuggar till ibland, och att gällocket står ut en aning. Det skulle ju kunna vara någon gälparasit som kanske fått några individer att duka under.
    Bara en liten tanke - kan ju vara värt att kolla upp!
    Tack Mats!
    Ja, jag har också noterat detta och har börjat leta efter mer info och bästa motmedel.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Riktigt härligt kar du har där Kaj, sköna mått! Måste vara hur gôtt som helst att sitta framför den baljan och njuta.

    Nu ser man inte så jättetydligt på filmen, men har du suderat gälarna på Discusarna? Jag tycker mig skönja en aning gälirritation på den discus som syns mest - att han tuggar till ibland, och att gällocket står ut en aning. Det skulle ju kunna vara någon gälparasit som kanske fått några individer att duka under.
    Bara en liten tanke - kan ju vara värt att kolla upp!

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Attans vad snyggt

    Lämna en kommentar:


  • gullefjun
    svarade
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Tack! Ja, nu ser det lite mer levande och äkta ut, tycker jag. Lianerna och växterna blev riktigt bra om jag får säga det själv. Tyckte det såg lite sterilt ut innan men det blev mycket bättre nu. Ska komplettera med några växter till.

    //Kaj
    Så fint du har fått till det - ser verkligen rogivande ut.

    Sen smälter jag förstås, när jag får tittta in i diskusögon så här på morronkulan...så fina

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    fint som f
    Ursprungligen postat av HåE
    Fint som snus!
    Tack! Ja, nu ser det lite mer levande och äkta ut, tycker jag. Lianerna och växterna blev riktigt bra om jag får säga det själv. Tyckte det såg lite sterilt ut innan men det blev mycket bättre nu. Ska komplettera med några växter till.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...