Ni som har eller har haft N. leleupi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas_
    Användare
    • november 2011
    • 101

    #16
    Ja var en intressant tråd, även jag har haft Leleupi en gång för ett par år sedan, höll då bara ett par och jag tyckte inte dom var så hemska ganska lugna och tillbakadragna faktiskt..Ska jag någonsin hålla denna art igen blir det att ge sig på en grupp, minst 10-12st.

    Kommentar

    • Tina
      Användare
      • september 2011
      • 21

      #17
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Jag har inte haft dom själv men varit sugen några gånger, men har avstått pga av aggresiviteten. Om jag startar en Tanganyikaburk så kommer jag bara ha en. Varför ha ett par om man inte tänkt att dra upp yngel för att sälja, att behålla dom funkar ju inte...?

      Och om man har en eller två känns ju inte som ngn större skillnad utseendemässigt i burken.

      Billigt blir det också
      Ja det är ju sant och om leleupi faktiskt är "ensamvargar" så varför ha flera då - en bra tanke. visst är det ju roligt med yngel, det blir väl kanske ett kvitto på att fiskarna trivs och då innebär det ju att man håller dem under de förhållanden de faktiskt vil/behöver ha. Så gott det nu går i en så liten värld som ett akvarium innebär. Jag har mitt akvarium som sällskapsakvarium och ev. yngel föder jag inte upp "medvetet".

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #18
        AKvarie Leasing i sumpan har en hel del stora och fina leleupi. Man kanske skulle skaffa ett gäng igen.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #19
          Jag har två i 1000-l. Den ena jagar alltid den andra om den får den i sikte men inte värre än att de gått tillsammans i snart två år.

          Idén om att hålla ensamma fiskar av aggressiva arter (t ex stora CA) vet jag förts fram här på forumet förut men drömmen om tvåsamheten tycks stark bland oss akvarister med.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av nicson
            Idén om att hålla ensamma fiskar av aggressiva arter (t ex stora CA) vet jag förts fram här på forumet förut men drömmen om tvåsamheten tycks stark bland oss akvarister med.
            Fast det är inte riktigt samma sak. Många amerikaner som är hopplösa håller ihop i par i naturen och problemet är att hanen blir väldigt destruktiv om parbanden brister. Hos leleupi ser man dem tydligen ensamma i naturen.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #21
              Poängen med akvarier och fisk är väl ändock att få sina skyddslingar att leka. För då har man fått beviset på att dom trivs och att det funkar. Som krydda på moset kan man sälja yngel och bli rik
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av tege
                Poängen med akvarier och fisk är väl ändock att få sina skyddslingar att leka. För då har man fått beviset på att dom trivs och att det funkar. Som krydda på moset kan man sälja yngel och bli rik
                Jag har funderat på hur det skulle funka med att ha en i varsitt akvarium och släppa ihop dem ibland... och bli rik!
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • endymion

                  #23
                  Jag har 12 st i ett 200 liters och jag har aldrig sett minsta tecken på aggression.

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Jag har funderat på hur det skulle funka med att ha en i varsitt akvarium och släppa ihop dem ibland... och bli rik!
                    För att bli rik krävs mer än funderingar då krävs det handling.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #25
                      Jag hade 6 stycken i 960-literskaret förrut, de blev inga yngel. Honorna la lite ägg mot framrutan några ggr, men hanen som basade var inte intresserad av tjejer. Men de var väldigt fina med sin orangea färg (de blir orangea med NLS). En färgklick i alla tanganyikakar.
                      /J
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...